نانورنگ پلی‌یورتان براق، محصولی ایرانی برای صنایع هوایی

«شرکت گیتی آسا» یکی از تولیدکنندگان رنگ‌های نانویی است که رنگ پلی‌یورتان براق برای رنگ‌آمیزی بدنه هواپیما تولید می‌کند. این شرکت رنگ‌های نانویی برای صنعت هوایی تولید و به شرکت‌هایی نظیر هسااصفهان، سها، هوانیروز و پنها عرضه می‌کند.

صنعت هوایی از جمله صنایعی است که فناوری‌های پیشرفته در آن نقش بسیار مهمی دارد از این رو شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه صنعت هوایی تلاش دارند تا از فناوری‌نانو برای ارتقا این صنعت استفاده کنند.

استفاده از رنگ و رزین و انواع پوشش‌ها در صنایع و قطعات مختلف با اهداف مشخصی مانند زیبائی، مقاومت به سایش و خوردگی، و یا افزایش خواص نوری و هدایتی و موارد دیگر، حائز اهمیت است. استفاده از این رنگ‌ها در صنایع هوایی مانند پوشش‌دهی بدنه، تاسیسات و کابین هواپیما یکی از کاربردهای مهم این مواد است.

این گونه رنگ‌ها بر پایه رزین‌های مختلفی مانند پلی‌یورتان و اپوکسی تولید می‌شود و دارای خواصی همچون مقاومت شیمیایی مناسب، عدم شره شدن، تافنس و استحکام کافی و مقاومت در برابر شوک‌های حرارتی و اشعه فرابنفش، و باران اسیدی می‌باشد و به عنوان لایه نهایی برای پوشش سطوح هواپیما استفاده می‌شود.

رنگ پلی‌اورتان شرکت گیتی آسا یک محصول دو جزئی است که بر پایه رزین پلی‌اورتان تهیه شده و دارای مدت زمان خشک شدن بسیار کوتاه است و خاصیت ضد شره‌گی آن باعث می‌شود تا رنگ پس از اعمال بر روی سطوح زاویه‌دار و خمیده فلزی، تا هنگام خشک شدن دچار شره نشده و از پدیده Sagging ممانعت شود. امروزه، استفاده از نانوذرات به منظور بهبود ویسکوزیته و عدم شره شدن رنگ اعمالی بر روی بدنه، راهکاری مهم در افزایش کیفیت پوشش‌دهی هواپیما می‌باشد.

شایان ذکر است که شرکت تولیدی صنعتی گیتی آسا فعالیت خود را سال 1364 در استان اصفهان آغاز نموده و هم اکنون بعنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو در زمینه تولید رنگ و پوشش‌های صنعتی و صنعتی خاص فعالیت می‌نماید. محصولات تولیدی کارخانجات گیتی آسا در سه شاخه به شرح ذیل عرضه می‌گردد؛

  1.  تولید رنگ‌های صنعتی و تخصصی با نام تجاری GITIPAINT بر اساس استانداردهای ملی ایران و استانداردهایی چون SSPC, BS, MIL, NISIC, NORSOK, IPS و … .
  2. تولیدات مشترک و تحت لیسانس کمپانی KCC کره جنوبی با نام تجاری GITIKCC، مطابق استانداردهای روز دنیا جهت رنگ‌های coil coating و تخصصی.
  3. تولید تحت لیسانس کمپانی ایتالیایی Zetagi با نام تجاری GITIZETAGI جهت رنگ‌های قابل اعمال زیر آب و رنگ‌های خطوط لوله مدفون در خاک.

آزمایشگاه این شرکت نیز موفق به دریافت گواهینامه تأیید صلاحیت آزمایشگاه بر اساس استاندارد ISO/IEC 17025 از مرکز ملی تائید صلاحیت ایران گردیده است.