ترویج صنعتی فناوری نانو در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع ساختمانی هفتمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات آشپزخانه و استخر، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع سرمایشی، گرمایشی،و تاسیسات ساختمان، هفتمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات آشپزخانه، سونا، حمام ، جکوزی و استخر، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک و چینی آلات  بهداشتی در 24 – 27 آبان ماه 1401 در نمایشگاه بین المللی شیراز برگزار شد.

غرفه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو جهت معرفی دستاوردهای ایران در زمینه فناوری نانو و همچنین معرفی محصولات فناوری در این نمایشگاه حضور داشت.

علاوه بر به نمایش گذاشتن محصولات نانو در معرض عموم جهت آشنایی با محصولات نانو ، با نشست ها و جلسات با غرفه های مستقر در نمایشگاه  محصولات نانویی مرتبط معرفی گردید . و همچنین در زمینه انتقال فناوری با هدف تولید محصول نانویی اطلاعات اولیه ارائه شد.

 

غرفه ترویج صنعتی فناوری نانو (غرفه نانو و صنعت) با دو هدف کلی زیر در نمایشگاه مذکور مستقر شد:

  • الف) نمایش محصولات نانو و معرفی دستاوردهای نانو

با در معرض عموم قرار دادن محصولات نانو .عموم مردم با محصولات نانو آشنا شدند . و با توجه به اینکه اکثر بازدید کنندگان در صنعت ساخت و ساز فعال بودند  محصولات نانو در صنعت عمران بخصوص عایق های حرارتی ، رطوبتی، صوتی بیشتر مورد استقبال و تقاضا قرار گرفت .

کتاب جلد اول محصولات نانو ( ساخت و ساز ،رنگ و رزین )  برای فعالان صنعت ساخت و ساز کاملا توضیح داده شد .

کتب محصولات و تجهیزات نانو به صورت الکترونیک برای متقاضیان ارسال گردید.

 

  • ب) برگزاری نشست ها و جلسات تخصصی در غرفه های مستقر

نحوه انجام فعالیت به این صورت بود که از همه غرفه ها بازدید شد . پس از آشنایی با محصولات هر شرکت ها به معرفی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ، هدف کنونی ستاد نانو که تولید محصولات نانو ،  و نحوه صادارات آنها  وهمچنین دستیابی به بازار جهانی نانو می باشد، پرداخته شد.

در ادامه با توجه به محصولات هر شرکت نحوه تولید محصولات جدید با فناوری نانو اراﺋه شد. که چگونه فناوری نانو باعث ارتقای کیفیت محصول می شود و می توان محصول نانو رقابت پذیرتر و دارای مزیت صادراتی تولید کرد.

موضوع مطرح شده بعدی در مورد اخذ گواهی نانو مقیاس و مزایا و  دریافت حمایت ها و تسهیلات از طریق موسسه خدمات فناوری تا بازار  بود.

معرفی کانال های صادرات و دفاتر فروش محصولات نانو در کشور های دیگر ، معرفی فناور و حمایت از تولید و روش های بازاریابی محصولات نانو ، صنعتگران را ترغیب به آشنایی بیشتر و تولید محصول نانو می کرد که توضیحات بیشتر را موکول به برگزاری سمینار تریجی نانو شد.

همچنین استفاده از تجهیزات و یا محصولات نانو در خط تولید که منجر به کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری می شود مطرح شد و با شنیدن معضلات و مشکلات به معرفی راهکارهای نانویی و  محصولات نانو پرداخته شد که با تکمیل فرم شبکه تبادل فناوری درصدد رفع آن ،فرم را به شبکه تبادل  ارجاع داده  شود.

به طور کلی فناوری های مرتبط با نمایشگاه به شرح زیر بود:

         صنایع مرتبط با کاشی و سرامیک

فناوری نانو در صنایع کاشی و سرامیک شامل 5 حوزه زیر می باشد

الف) مواد اولیه

مواد اولیه افزودنی به لعاب کاشی و سرامیک مثل آلومینا ، پلی سیلیکات روی

مواد جایگزین  اکسید روی در صنایع کاشی و سرامیک

 

ب) تجهیزات و ابزارآلات

1- آسیاب های  صنعتی

 

ج ) فرایند

1-انواع رنگ و لعاب سرامیک جهت استفاده در تولید انواع کاشی و سرامیک

2-فیلتر نانو

3- پوشش سخت به روش PVD

-4  خدمات پوشش تزئینی بر روی کاشی به روش  PVD

 

د- تصفیه پساب

تصفیه پساب و گندزدایی از آب

 

ه)  محصول نهایی

1-کاشی و سرامیک آنتی باکتریال

2- کاشی و سرامیک ابگریز

3-کاشی گرانیت لکه گریز

4- کاشی خود تمیز شونده

 

صنایع تهویه مطبوع و سیستم گرمایش و سرمایش

1-پوشش های ضد خوردگی

2 -پوشش های عایق حرارتی

3-پوشش با خاصیت افزایش  ضریب انتقال حرارتی

4-انواع دستگاه های پوشش دهی

5-عایق های صوتی

6- فیلتر های نانو

 

صنایع مرتبط با استخر ،سونا ، جکوزی

1-عایق های رطوبتی که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

2-پوشش های انتی باکتریال و خود تمیز شونده

  • چسب کاشی

در هر صنعت علاوه بر سر فصل های مذکور سایر محصولات دیگر فناوری نانو هم توضیح داده شد.

 

شناسنامه حضور در نمایشگاه صنعتی
نام نمایشگاه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع سرمایشی، گرمایشی، و تاسیسات ساختمان

هفتمین نمایشگاه بین المللی

تجهیزات آشپزخانه، سونا، حمام ، جکوزی و استخر

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی

کاشی و سرامیک و چینی آلات بهداشتی

تاریخ برگزاری 24- 27 آبان ماه 1401
محل برگزاری نمایشگاه استان فارس
تیم اجرایی ترویج صنعتی رقیه شمسی- زهره  شمسی
روزهای پایش 4
تعداد غرفه های پیمایش شده 47 غرفه
تعداد جلسات برگزارشده در غرفه ها 35
تعداد افرادی که بوسیله ارتباط گیری اعضای تیم ترویج صنعتی، با محصولات و کاربردهای نانو آشنا شده‌اند 500نفر
تعداد درخواست سمینار/دوره صنعتی 20
تعداد تقاضای صنعتی 130( اکثرا در زمینه عایق رطوبتی استخر و ساختمان بوده است )
سایرخروجیها ارتباط با صادر کننده ها جهت صادرات محصولات نانو