دکتر احمدوند: بازار محصولات دانش‌بنیان نانویی در سال گذشته بیش از 30 هزار میلیارد تومان بوده است

نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه فناوری‌نانو با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست، دکتر دهقانی فیروز آبادی به بیان اهداف و دستاوردهای اصلی ستاد نانو پرداخت. همچنین دکتر احمدوند خلاصه‌ای از عملکرد ستاد در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ را ارائه کرد و علی طهاری مدیر نمایشگاه نانو نیز به تشریح برنامه‌های ستاد در نمایشگاه پرداخت.
دکتر احمدوند در ابتدا نشست، پس از خوشامدگویی به خبرنگاران درباره رویکرد توسعه‌ای ستاد گفت: «طی بیست سال گذشته برنامه ستاد این بوده که همیشه خود را موظف به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای دانسته و از این رو به صورت مستمر نسبت به پایش برنامه‌های اجرایی اقدام کرده است. از سال ۱۳۸۶ تا کنون، ستاد هر ساله گزارش عملکرد خود را منتشر کرده و امسال تصمیم براین بوده که پایش برنامه‌ها به صورت شش‌ماه یک‌بار انجام شود. احتمالا طی روزهای آتی نتیجه عملکرد ستاد در شش ماهه اول سال آماده و منتشر می‌شود.»
دکتر احمدوند درباره جزئیات این گزارش گفت: «یکی از تفاوت‌های برنامه‌های حمایتی ما از پژوهش نسبت به قبل این است که در گذشته از همه تحقیقات دانشگاهی یک دست حمایت می‌شد اما الان این روند تغییر کرده است. ما از فعالیت‌هایی که مرتبط با اولویت‌های ستاد باشد دو برابر بیشتر نسبت به حمایت‌های عادی، حمایت مالی می‌کنیم. در طول ۶ ماه گذشته از ۹۹۳ محقق حمایت شده است. همچنین از اساتیدی که در مسیر توسعه محصول حرکت کرده‌اند نیز حمایت شده و در نیمه اول سال ۱۴۰۲ از ۲۷ استاد حمایت ویژه صورت گرفته است. در توسعه فناوری هم دوره‌های آموزشی برگزار کردیم و ۱۳ تیم با موفقیت این دور‌ه‌ها را پشت سرگذاشته و وارد مرحله بعدی توسعه فناوری شده‌اند که از آنها نیز به مدت دو سال حمایت خواهد شد. همچنین  برای خدمات آزمایشگاهی نیز اعتبارهایی در نظر گرفته شده است که این کار از طریق یک زیرساخت آنلاین صورت می‌گیرد. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای فرد یا تیم‌های تحقیقاتی اعتبارهایی در نظر می‌گیرد که این اعتبارها به محققان برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی اعطا می‌شود. در شش ماهه اول سال، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در اختیار محققان حوزه نانو قرار داده شده است. در بخش رصد فناوری نیز مطالعات متعددی صورت گرفته تا پایش فناوری در سطح جهانی صورت گیرد در مجموع ۱۹ عنوان کار مطالعاتی انجام شده که نتایج آن در اختیار افراد توسعه دهنده فناوری یا تصمیم‌سازان قرار گرفته است.»
دکتر احمدوند افزود: «دو مسیر را برای  توسعه فناوری در شرکت‌های بزرگ پیش گرفته‌ایم. در اولی با کمک شبکه تبادل میان شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد ارتباط صورت می‌گیرد که از ابتدای سال ۳۶ پروژه تبادل فناوری انجام شده و در دومی با کمک یک نهاد دیگر ارتباط میان شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های فناوری ایجاد شده که این مسیر هم منجر به ۲۷ پروژه شده است. البته ماهیت هر دو مسیر یکی است و فقط مجری تفاوت دارد.»
دبیر ستاد در ادامه گفت: «برنامه توسعه درون‌زا را با نام رینکست نیز دنبال می‌کنیم که در این کار از شرکت‌هایی که امکان تحقیق و توسعه دارند حمایت اطلاعاتی و مالی انجام می‌شود. از ابتدای سال ۲۲ عنوان برنامه درون‌زا مورد حمایت قرار گرفته است. خدمات تجاری‌سازی با کمک معاونت علمی و صندوق نوآوری انجام شده است. با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی بالغ بر ۵۰ شرکت از حمایت‌های تجاری‌سازی چون آموزش، ارزش‌گذاری فناوری، تحلیل بازار و دریافت مجوزها برخوردار شده‌اند. در بخش استاندارد نیز در حوزه استاندارد ملی ۲ استاندارد ملی تدوین شده است و یک استاندارد بین‌الملی نیز با محوریت ایران تدوین شده و تا پایان شهریور ماه امسال، ۱۱ عنوان استاندارد بین‌المللی منتشر شد که ۱۰ درصد آن با محوریت ایران بوده است.»
دکتر احمدوند از همکاری ستاد با بنیاد ملی علم در ارائه فراخوان‌های مختلف سخن گفت و آماری از طرح‌های ارائه شده در این فراخوان‌ها ارائه کرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو درباره برنامه سوم ملی نانو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این برنامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و حمایت‌ از پایان‌نامه‌ها، توسعه فناوری و همکاری با بخش‌های صنعتی ذیل حوزه‌های اولویت دار این ستاد به شمار می‌رود. کمک به حفظ جایگاه از منظر دستیابی به فناوری و ورود به بازار از دیگر رویکردهای این برنامه است.
دکتر احمدوند در این نشست از بازار ۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان و فناور نانو در سال گذشته خبر داد.

در ادامه این نشست علی طهاری مدیر نمایشگاه نانو گفت: «از ۱۳ الی ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲ در سالن خلیج فارس و ملل میزبان بازدیدکنندگان نمایشگاه نانو هستیم. ۱۳۰ غرفه در این دو سالن برای ارائه آخرین دستاوردهای نانویی آماده شده که حضور بیش از ۹۰ شرکت در نمایشگاه نهایی شده است. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و نهادهای ترویجی نیز در نمایشگاه حضور دارند. همچنین باشگاه دانش‌آموزی و تورهای بازدید از نمایشگاه نیز برای علاقه‌مندان دایر است. دانشجویان خارجی مقیم ایران نیز امسال از نمایشگاه بازدید خواهند کرد و شرکت‌های حوزه میکرو نیز در این دوره از نمایشگاه حضور دارند. غرفه‌ای برای طرح‌های استارت‌آپی و یک غرفه‌هم برای طرح‌های بدیع در نظر گرفته شده است. معاونت علمی نیز برنامه‌های ویژه‌ای در نمایشگاه نانو دارد و ستادهایی نظیر اپتیک و کوانتوم نیز در حاشیه نمایشگاه نانو حضور دارند. در روز دوم نمایشگاه، نشست سفیران را خواهیم داشت که حداقل ۶ تا ۷ کشور در این نشست حضور خواهند داشت. رونمایی از محصول و امضاء قرارداد نیز در دیگر برنامه‌های ستاد است.»
در پایان نشست دکتر فیروزآبادی درباره عملکرد ستاد گفت: «ستاد نانو یکی از قوی‌ترین ستادهای کشور بوده و نقش پررنگی در توسعه این فناوری داشته است. یکی از پررنگ‌ترین دستاوردهای ستاد، ترویج نانو میان مردم و دانشجویان بوده است.»
دکتر فیروزآبادی ستاد نانو را الگوی خوبی برای ستاد دیگر دانست و از عملکرد دکتر احمدوند قدردانی کرد. وی افزود: «ستاد نانو امسال ارتقاء ماموریت پیدا کرده و بخشی از حوزه میکرو نیز به این ستاد محول شده است. ریز فناوری‌هایی مانند میکرو الکترونیک نیز اخیرا جزء ماموریت‌های ستاد نانو شده است. تا پایان برنامه هفتم‌ توسعه قرار است ۶ مرکز ملی آفرینش فناوری راه‌اندازی شود که یکی از آنها در حوزه ریزفناوری و میکرو الکترونیک است؛ این در برنامه هفتم بوده که قرار است ستاد نانو پیگیر آن باشد. ۲۰ سال تجربه کار ستاد نانو و دستاوردهای زیادی در فناوری وجود دارد که یا باید به فناوری جدی تبدیل شود یا کاربردی شود؛ برای ایجاد اقتصاد، گردش مالی و بازگشت سرمایه محورهای جدی این دوره از ستاد به شمار می‌رود.»
معاون علمی ریاست جمهوری موقعیت ایران در جهان در حوزه فناور‌ی‌نانو را موقعیت ممتازی دانست و اظهار امیدواری که این ویژگی منجر به جهش علمی در کشور شود.