معرفی فرصتهای تجاری و صنعتی فناوری نانوی ایران در نمایشگاه تخصصی سلامت، تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی- آذر 1401

نخستین نمایشگاه تخصصی سلامت، خدمات پزشکی، درمانی، بهداشتی و گردشگری همزمان با پانزدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، بیمارستانی و صنایع دارویی و همزمان با پانزدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات آزمایشگاهی و توانبخشی در تاریخ 2 الی 5 آذر ماه در شیراز برگزار شد. این نمایشگاه بستر مناسبی برای حضور تولید­کنندگان داخلی و فعالان حوزه خدمات پزشکی، درمانی، بهداشتی، صنایع دارویی و تجهیزات وابسته جهت معرفی محصولات، خدمات و آخرین دستاوردهای خود بود.

نخستین نمایشگاه بین‌­المللی خدمات پزشکی، درمانی، بهداشتی و گردشگری سلامت با حضور 180 غرفه در 3 سالن به متراژ 6 هزار مترمربع و پانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌­المللی تجهیزات پزشکی، بیمارستانی، صنایع دارویی و تجهیزات آزمایشگاهی و توانبخشی با حضور 101 شرکت کننده و 300 غرفه در فضایی بالغ بر 9 هزار مترمربع در شیراز برگزار شد. در این رویداد از استان‌­های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، یزد، خراسان رضوی و البرز حضور داشتند. همزمان با برگزاری این رویداد، جلسه ستاد دانش بنیان حوزه پزشکی، سمینار عرضه صنف تجهیزات پزشکی و غیره نیز برگزار شد. همچنین از اهداف مهم برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی که برای پانزدهمین بار برگزار می‌­شود، ارتقای سطح سواد جامعه، ایجاد تعاملات درون پزشکی بین مراکز پزشکی، آشنایی جامعه بین­‌الملل با توانایی پزشکی فارس و غیره بود.

گروه رصد و پایش نمایشگاهی بخش ترویج صنعتی ستاد نانو، ضمن حضور و ارتباط‌گیری با مدیران صنعتی و تولیدی در این نمایشگاه، به معرفی فرصتهای تجاری و صنعتی فناوری نانوی ایرانی پرداختند و درخواست های صنعتی و تخصصی مجموعه های تولیدی حاضر را دریافت نمودند. همچنین در خصوص ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، اهداف، دستاوردهای صنعتی و حمایت های آن از شرکت های دارای گواهی نانومقیاس، به مدیران و کارشناسان حاضر در این رویداد، توضیحات و راهنماییهای لازم صورت گرفت.

در این بین، شرکت هایی نیز محصولات مرتبط با فناوری نانو داشتند که معرفی گواهی نانومقیاس و ارتباطات لازم جهت پیگیری اخذ این گواهی ایجاد شد. در این بازدید ها شرکت های تولید کننده شناسایی و مد نظر قرار گرفتند، با برگزارکردن جلسه حضوری با مدیران عامل و رابطین شرکت ها در مورد حوزه های مختلف دارای پتانسیل های همکاری صحبت شد. در این جلسات هدف اصلی ایجاد آگاهی شرکت ها از محصولات دارای گواهی نانومقیاس و همچنین ایجاد علاقه و رغبت به استفاده از مزایای اقتصادی فناوری نانو بود. با توجه به بازخورد ها تقاضا برای برگزاری سمینار تخصصی فناوری نانو در شرکت های مورد نظر بررسی و پیگیری شد.

بررسی ها نشان داد این نمایشگاه یکی از پر بازدید کننده ترین نمایشگاه های برگزار شده در شیراز بود که از استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، شرقی، هرمزگان و … غرفه هایی شرکت داشتند. در این رویداد، با 80 شرکت تولید کننده و مدیرعامل، رابط و … ارتباط برقرار شد و تعدادی تقاضای صنعتی، تقاضای گواهی نانومقیاس، تقاضای برگزاری سمینار تخصصی فناوری نانو مشخص گردید. در پایان هر گفتگو نظرسنجی از غرفه مورد نظر انجام شده که نمونه فرم نظر سنجی در شکل زیر نشان داده شده است.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی فارس بیان کرد: تمام کشور‌ها برای بومی سازی باید تلاش کنند، اما الزاما به این معنی نیست که تمام تجهیزات را صفر تا 100 خودشان تولید کنند، زیرا تمام کشور‌ها زیرساخت و منابع یکسان ندارند و با تولید همه تجهیزات، هزینه‌های کاذب به حوزه تولید تحمیل می‌شود و با تبادل دانش و تجربیات در شیوه‌های درمانی باید پیش رفت. فرهادی تاکید کرد: امروز صنعت گردشگری دارای ابعاد مختلفی در فارس است که شامل حوزه‌های پزشکی، مذهبی، فرهنگی و … است و در دهه‌های اخیر گردشگری سلامت جای خود را باز کرده است و اگر از آن به درستی استفاده شود، گردشگری سلامت می‌تواند در خدمت سایر شاخه‌های گردشگری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: گردشگر سلامت فرصت استفاده از سایر حوزه‌های گردشگری هم پیدا می‌کند و گردشگری به معنای عام و سلامت به معنای خاص به یکی از منابع ارزی کشور تبدیل می‌شود. مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی فارس با اشاره به اثربخشی گردشگری سلامت خاطرنشان کرد: گردشگری سلامت در کشور‌هایی که در زیرساخت پزشکی و بیمارستان‌ها، متخصصان خوب حوزه پزشکی و تکنولوژی روز و … در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند، موفق عمل می‌کند.

فرهادی افزود: قیمت تمام شده مطلوب از شروط اساسی در گردشگری سلامت است و کشور ما در این شاخصه‌ها خوشبختانه جذابیت دارد و شیراز به عنوان قطب پزشکی حوزه خلیج فارس و منطقه حرف برای گفتن دارد. وی اظهار کرد: 24 درصد افزایش ظرفیت و بازدیدکننده نسبت به دوره‌های قبل در نمایشگاه داریم و بر اساس سیاست‌های کلان کشور رفتن به سوی نمایشگاه‌های تخصصی در اولویت ماست و بالغ بر 90 درصد نمایشگاه‌های ما دارای عناوین تخصصی هستند که موجب معرفی و ایجاد ارتباط بین تولید و مصرف می‌شود. وی گفت: برای ارتقای زیرساخت‌های نمایشگاه در حد استاندارد‌های بین‌المللی تلاش کرده‌ایم، اما به دلیل فضای اقتصادی در جذب سرمایه گذار چندان پیش نرفته‌ایم، زیرا جذب سرمایه گذار به تثبیت وضعیت اقتصادی نیاز دارد.

فرهادی ادامه داد: تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس از طریق مزایده برگزار می‌شوند و باید دارای رزومه مناسب و مجوز‌های قانونی برگزاری نمایشگاه باشند و امسال شدیدترین فیلترینگ غرفه‌ها را در نمایشگاه تجهیزات پزشکی شیراز داشته‌ایم و طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، همه شرکت کنندگان مجوز لازم را دارند.

بیش از 85 درصد شرکت کنندگان از تولیدکنندگان برتر این حوزه هستند. او اعلام کرد: نمایشگاه تجهیزات پزشکی برای پانزدهمین بار برگزار می‌شود و مهمترین هدف آن ارتقای سطح سواد جامعه، ایجاد تعاملات درون پزشکی بین مراکز پزشکی، آشنایی جامعه بین‌المللی با توانایی پزشکی فارس و … است.

مدیرعامل نمایشگاه‌های فارس گفت: نمایشگاه‌های حوزه پزشکی با مشارکت ویژه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی برگزار می‌شوند و هر محصولی که تولید داخلی آن را داشتیم اجازه حضور مشابه خارجی را ندادیم.

سعید امیر عرب‌اف نیز که در زمینه تولید بلندر هوا و اکسیژن در کشور فعالیت‌های قابل توجهی دارد با گلایه از فرآیند طولانی اخذ مجوزها گفت: طولانی بودن روند اخذ مجوز از وزارت بهداشت از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان در بخش تجهیزات پزشکی است که این مشکل ما را با چالش‌های بزرگی مواجه می‌کند. وی نبودن آزمایشگاه‌های معتبر داخلی برای تست قطعات مختلف در ایران را از دیگر مشکلات دانش‌بنیان‌ها دانست و گفت: عدم حمایت از کالای ایرانی و عدم اطمینان هموطنان به دستگاه‌های ایرانی هم از عمده‌ترین مشکلات ما محسوب می‌شود.

شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس (سهامی خاص) به آدرس اینترنتی www.farsfair.ir  و مجری این نمایشگاه شرکت رويداد سازان توسعه پارس  (http://www.toseeevent.com) و برای نمایشگاه سلامت و خدمات پزشکی و گردشگری و شرکت توسعه تجارت آگه رسانه (http://www.arex.ir) بودند.