معرفی فرصتهای تجاری و صنعتی فناوری نانو در نمایشگاه تولید ایرانی دانش بنیان-1401

نخستین نمایشگاه تولید ایرانی دانش بنیان، از 31 خرداد الی 3 تیرماه 1401، در فارس برگزار شد.

در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره اینکه تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی موجب پیشرفت اقتصادی خواهد بود و با توجه به اینکه برای ارتباط بهتر صنعت با دانشگاه راهکاری علمی و عملی باید در نظر گرفته شود؛ نخستین نمایشگاه تولید ایرانی – دانش بنیان در استان فارس به میزبانی شیراز برگزار شد. اولین گام برای تحقق شعار سال 1401 که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است وحدت، همراهی، هم افزایی و همدلی مسئولان در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف است که توجه به تولیدات داخلی، رفع مشکلات و رفع موانع از اهم برنامه‌ها و اولویت‌ها قرار داده است.

این نمایشگاه نخستین نمایشگاه تولید ایرانی دانش بنیان در “دهه تولید و تجارت”  با حضور سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصاد استانداری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، معاون  توسعه مدیریت منابع استانداری فارس، رئیس سازمان صمت و دیگر مسئولان از ۳۱ خرداد به مدت ۴ روز تا تاریخ ۳ تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس از ساعت ۱۷ تا ۲۲ برگزار شد.

به منظور ارتباط هرچه بیشتر واحدهای دانش محور با صنایع استان جهت رفع نیازهای داخلی و قطع وابستگی خارجی با هدف پیشرفت اقتصادی کشور نخستین نمایشگاه تولید ایرانی دانش بنیان با حضور واحدهای تولیدی، صنعتی، آموزشی، فناور، دانش بنیان و سازمان‌های خدمات‌رسان در 3 سالن حافظ، بهار و سرو در ابعاد  12 هزار مترمربع با تعداد 217 مجموعه برگزار شد.

به نقل از حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این نمایشگاه باتوجه به ظرفیت‌ خوب شرکت‌های دانش بنیان استان و دعوت از دانشگاه‌ها و واحدهای بزرگ صنعتی نسبت به تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه و بهره‌مندی واحدهای صنعتی از پتانسیل‌های دانشگاه‌ها در جهت ارتقای توان فنی و مهندسی گام‌های مهمی در توسعه علم، دانش، تولید و تجارت برداریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اظهار داشت: برای پشتیبانی از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نیازمند رونق بازار کسب و کار هستیم و این تولید نیازمند فن، مهارت و نوآوری است که در بخش صنعت، معدن و تجارت استان این مهم وجود دارد اما ضرورت دارد که بیشتر تقویت شود.

ایزدی در پایان با تاکید بر اینکه فرهنگ مصرف تولید داخلی باید در جامعه نهادینه شود تصریح کرد: تولید قوه محرکه اقتصاد کشور و برطرف‌کننده مشکل بیکاری است لذا برای افزایش تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین، کار آمد و درآمدزا خود تولیدکنندگان هم باید تلاش جدی کرده و با تولید محصول با کیفیت و در نظر گرفتن سلایق جامعه و مشتری قدم‌های مثبتی برای رونق تولید بردارند.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس اظهار داشت : اصلی‌ترین کلید برای رفع مشکلات استان و کشور تولید داخلی است که به دنبال آن می‌توانیم افزایش ارزش پول، ایجاد اشتغال، فراوانی نعمت و رفع مشکل اقتصاد مردم عزیز را شاهد باشیم که دراین راستا ضرورت دارد؛ تا تمامی برنامه‌ها، اهداف، چشم‌اندازها و ظرفیت‌های لازم در استان مورد شناسایی قرار گرفته و بر اساس آن کارهای عملیاتی آغاز شود .

ایزدی با اشاره به اینکه دنیا برای کسب ثروت به سمت شرکت‌های دانش بنیان حرکت می‌کند اضافه کرد : برای پشتیبانی از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نیازمند رونق بازار کسب و کار هستیم واین تولید نیازمند فن ، مهارت و نوآوری است که در بخش صنعت ، معدن و تجارت استان این مهم وجود دارد اما ضرورت دارد که بیشتر تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه انجام هرگونه فعالیتی به ویژه در حوزه تولید مستلزم مطالعه و تحقیق است و این مهم موثرترین اقدام در پشتیبانی از تولید به شمار می‌رود اظهار داشت : بهبود شرایط قانونی، مالیاتی ، ایجاد بسترامن ، فراهم نمودن  زیرساخت ها و زمینه های رشد ایده های نوآور برای هدایت سرمایه‌گذاری جهت رونق  تولید از جمله اقداماتی است که ضرورت دارد؛ در خصوص اجرایی شدن شعار امسال به آن پرداخت.

ایزدی در پایان با تاکید براین که فرهنگ مصرف تولید داخلی باید درجامعه نهادینه شود تصریح کرد : تولید قوه محرکه اقتصاد کشورو برطرف کننده مشکل بیکاری است لذا برای افزایش تولید دانش بنیان ، اشتغال آفرین، کار آمد و درآمد زا خود تولید کنندگان هم باید تلاش جدی کرده و با تولید محصول با کیفیت و در نظر گرفتن سلایق جامعه و مشتری قدم های مثبتی برای رونق تولید بردارند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی ، علی فرهادی در رابطه با این نمایشگاه گفت: اقتصاد و تولید دانش بنیان نقش مستقیم در رشد و بهره وری و افزایش تولید ناخالص داخلی دارد و با توجه به نقش بهره‌وری در رشد اقتصادی و توسعه پایدار و تاثیر دانش بر افزایش تولیدات و تکامل و پیشرفت صنایع، ظرفیت صنعت نمایشگاهی را به عنوان پیشران اقتصاد و تجارت کشور جهت شناسایی و معرفی دستاورد‌ها و برترین‌های حوزه‌های تولید و صنعت به میدان آورده ایم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی، علی فرهادی

در این نمایشگاه برترین‌های صنایع بزرگ و کوچک با مرکزیت دانش بنیان‌ها حاضر و با فراهم شدن بستر ارتباط و تبادل اطلاعات و تجربیات و آشنایی با توانمندی یکیدیگر، نسبت به طرح نیاز‌ها و انعقاد تفاهم نامه و قرار داد اقدام خواهند کرد.
او گفت: در این نمایشگاه دستاورد‌ها و نیاز‌های صنایع محتلف از جمله نفت وگاز، ماشین آلات کشاورزی و صنایع غذایی، صنایع فلزی وشیمیایی، تجهیزات پزشکی و پیراپزشکی، صنایع برق و الکترونیک، صنایع مخابرات و فناوری اطلاعات و صنایع خودرو و لوازم خانگی ارائه و از طریق جلسات کارشناسی، کارگاه‌های آموزشی برای تحقق اهداف تعریف شده تلاش خواهد شد.

فرهادی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان استان فارس در این نمایشگاه حضور دارند، افزود: بیش از ۲۱۷ شرکت دانش بنیان و تولیدی در این رویداد شرکت کرده اند و این فرصت بسیار مناسبی است برای با تبادل دانش و تجربه تا آینده درخشانی برای اقتصاد استان فارس و کشور رقم بخورد.

بازدید از این نمایشگاه برای عموم مردم به شرط استفاده از واکسن کرونا رایگان بود و با ثبت نام رایگان در سایت www.farsfair.ir امکان ورود یافتند.

مجری این نمایشگاه جواد مرادپور، مدیرعامل شرکت مدیریت و توسعه فروغ افکار بود. وی افزود فعالیت‌هایی که در نخستین نمایشگاه تولید ایرانی دانش‌بنیان  به معرض نمایش گذاشته می‌شود بازار جذابی برای سایر کشورها خواهد بود چون بسیاری از شرکت‌های شرکت‌کننده، تولیدکنندگان قطعات بوده و هم صادرکننده  خدمات فنی و مهندسی هستند. وی افزود  این نمایشگاه با کلیه نمایشگاههایی که در سطح کشور برگزار می‌شود، متفاوت است. این نمایشگاه شناسایی نیاز است و برخلاف سایر نمایشگاه‌هایی که توانمندی خود را به عرصه نمایش می‌گذارند دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی بزرگ به همراه شرکت‌های خصوصی و سایر اشخاص نیازهای خود را که بعضا از خارج از کشور تامین شده یا تامین‌کننده آن را در داخل کشور نمی‌شناسند، مطرح کرده و سایر شرکت‌ها از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور براساس نیازهای اعلام شده مذاکراتی را آغاز می‌کنند. چه بسا نیاز یک مجموعه توانمندی مجموعه دیگری باشد بنابراین مهمترین هدف از برگزاری این نمایشگاه شناسایی نیازهای کشور و معرفی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات دانش‌بنیان و بی‌نیازی به واردات است. فعالیت‌هایی که در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته می‌شود بازار جذابی برای سایر کشورها خواهد بود چون بسیاری از شرکت‌های شرکت‌کننده، تولیدکنندگان قطعات بوده و هم صادرکننده  خدمات فنی و مهندسی هستند و برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌کننده در برخی از بازارها مانند کشور افغانستان،‌پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس فعال هستند.

مجری نمایشگاه، جواد مرادپور، مدیرعامل شرکت مدیریت و توسعه فروغ افکار.

محسن ربانی‌زاده، معاونت اقتصادی استانداری فارس اضافه کرد صنایع تشنه دانش هستند استمرار این گونه نمایشگاه‌ها و استحکام حلقه ارتباط میان دانش و صنعت نتایج خوبی برای اقتصاد کشور به همراه دارد و این امیدواری وجود دارد که صنایع کشور بتوانند به خوبی از ظرفیت نمایشگاه استفاده کنند. امسال مطابق با نظر مقام معظم رهبری سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده که به حق شعار مناسبی است و این امیدواری وجود دارد که با ایجاد حلقه وصل میان دانش و علم و اقتصاد کشور رشد و توسعه مطابق با آنچه که ظرفیت‌های کشور است، محقق شود. استان فارس نخستین استانی است که این نمایشگاه را برگزار کرده و در راستای ارتباط میان دانش و صنعت پیشگام شده است. حدود 200 شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه حضور دارند و از انجا که صنایع تشنه این دانش هستند این امیدواری وجود دارد که این دانش در اختیار صنایع قرار گیرد و با بومی‌سازی آن از خروج ارز از کشور جلوگیری شده و تکانه‌های بین‌المللی به حداقل برسد.  استمرار این گونه نمایشگاه‌ها و استحکام حلقه ارتباط میان دانش و صنعت نتایج خوبی برای اقتصاد کشور به همراه دارد و این امیدواری وجود دارد که صنایع کشور بتوانند به خوبی از ظرفیت نمایشگاه استفاده کنند. وی گفت: امیدواریم صنایع استان فارس و جنوب کشور بتوانند از ظرفیت دانشگاهها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به خوبی استفاده کنند.

محسن ربانی‌زاده، معاونت اقتصادی استانداری فارس.

قاسم منصوری ، معاون اجرایی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس گفت: صنعت نمایشگاهی ویترینی برای تولید و ارایه توانمندی تولیدکنندگان خوب کشور به ویژه آن دسته از تولیدکنندگانی است که تاکنون به خوبی دیده نشده‌اند.این نمایشگاه فرصتی برای تولیدات دانش‌بنیان توسط تولیدکنندگان کشور است تا بتوانند تولیدات و محصولات خود را در معرض نمایش قرار داده و راهی به بازارهای صادراتی بیابند. این شرکت‌ها در نمایشگاه حضور یافته‌‌اند و نیازهای خود را مطرح کرده‌اند. یکی از مهمترین نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی در سطح ملی است چون بسیاری از آنها تولیدات مناسبی داشته و حرف برای گفتن دارند اما متاسفانه در سطح ملی هم شناخته‌شده نیستند و این امیدواری وجود دارد که با شناسایی توسط بازارهای هدف بتوانند تولیدات خود را به بازارهای صادراتی روانه کنند.  برنامه ما این است که برگزاری نمایشگاه تولید ایرانی دانش‌بینان هر ساله برگزار و در تقویم نمایشگاهی فارس ثبت شود و به عنوان پایلوت کشوری محسوب شود. حدود 75 درصد از شرکت‌کنندگان نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس و مابقی شرکت‌های دانش‌بنیان از سراسر کشور هستند.

قاسم منصوری ، معاون اجرایی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس

   در راستای صیانت از سلامت مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان طرح مدیریت هوشمند کرونا اجرا شد و با استعلام کد ملی افراد از سامانه وزارت بهداشت و درمان در ورودی سالن ها فقط افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده اند توانستند از نمایشگاه ها بازدید کنند.

در این نمایشگاه کارگزاران بخش ترویج صنعتی ستاد نانو با همکاری شرکت شهرک های صنعتی فارس، در غرفه نانو و صنعت حضور داشتند و به معرفی فرصتهای تجاری و برنامه ها و دستاوردهای صنعتی فناوری نانوی ایران، پرداختند. در این غرفه، محصولات متنوعی از خانواده نانویی کشور به نمایش گذاشته شد.

همچنین کارگزاران بخش ترویج صنعتی ستاد نانو، اقدام به پایش شرکت کنندگان و غرفه داران و همچنین معرفی محصولات فناوری نانو به صنایع دارای غرفه و همچنین اخذ موافقت جهت برگزاری سمینارهای تخصصی کردند. در مرحله اول صحبت های ابتدایی و آشنایی با محصولات فناوری نانو انجام و سپس پتانسیل های استفاده از فناوری نانو ذکر گردید. سپس معرفی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، اهداف، دستاوردهای صنعتی و حمایت های آن از شرکت های دارای گواهی نانومقیاس مطرح شد. در پایان جلسات، ضمن پاسخگویی به نیازها و پرسشها، ضمن اخذ تقاضاهای صنعتی، اطلاعات مدنظر مدیران شرکت ها نیز ثبت شد. در این جلسات مجموعه شش جلدی از کتب جامع محصولات نانویی ایرانی به شرکت های بزرگ هدیه داده شد.

نمونه ای از جلسات برگزار شده حین نمایشگاه و معرفی محصولات ایرانی نانویی به سازمان ها و شرکت های بزرگ نظیر شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، پالایشگاه شیراز، آلومینیوم جنوب، صدر شیمی و غیره.

در 4 روز برگزاری اولین نمایشگاه دانش بنیان، شرکت های دانش بنیانی نیز محصولات مرتبط با فناوری نانو داشتند که معرفی گواهی نانومقیاس و ارتباطات لازم جهت پیگیری اخذ این گواهی ایجاد شد. با برگزارکردن جلسه حضوری با مدیران عامل و رابطین شرکت ها در مورد حوزه های مختلف دارای پتانسیل های همکاری صحبت شد. در این جلسات هدف اصلی ایجاد آگاهی شرکت ها از رقبای دارای گواهی نانومقیاس خود و همچنین ایجاد علاقه و رقبت به استفاده از مزایای اقتصادی فناوری نانو بود. با توجه به بازخورد ها تقاضا برای برگزاری سمینار تخصصی فناوری نانو در شرکت های مورد نظر بررسی و پیگیری شد.

در روز پایانی نمایشگاه نیز گزارشی زنده از نمایشگاه تهیه و لایو نمایشگاه در صفحه اینستاگرام نانو و صنعت به شناسه  INDnano.ir قرار داده شد.

در پایان با شرکت تولید کننده و مدیرعامل آنها ارتباط برقرار شد و تعدادی تقاضای صنعتی، تقاضای گواهی نانومقیاس، تقاضای برگزاری سمینار تخصصی فناوری نانو مشخص گردید. در پایان هر گفتگو نظرسنجی از غرفه مورد نظر انجام شد. از آنجایی که شرکت های بزرگ شرکت کننده در نمایشگاه تقاضاهای خود را در بنرهایی مشخص کرده بودند، تصاویر آنها به بخش ترویج صنعتی ارائه شد.

حسین شهرکی، رئیس فناوری و سیاست گذاری پتروشیمی شیراز از کلیه فناوران حوزه نانو دعوت کرد تا توانمندی خود را به ایمیل tpm.office@npc-rt.ir ارسال و یا با شماره تلفن 02188064261 تماس حاصل نمایند و یا مستقیما با ایشان بعد از هماهنگی، در دفتر ملاقات کنند.