برگزاری نشست دبیران و فعالان تدوین استانداردهای فناوری‌نانو

نشست دبیران و اعضا فعال تدوین استانداردهای فناوری‌نانو با حضور دکتر سعید سرکار، دبیرستاد توسعه فناوری‌نانو و تنی چند از فعالان این حوزه برگزار شد.

دوشنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱، ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو میزبان نشست دبیران و اعضاء فعال تدوین استانداردهای فناوری‌نانو بود.

در ابتدای جلسه، دکتر سرکار ضمن اشاره به رتبه سوم ایران در بخش تدوین استانداردهای ملی فناوری‌نانو، از عملکرد مثبت کارگروه استاندارد، دبیران و اعضای فعال تدوین استاندارد قدردانی کرد و گفت: «فعالیت‌ها در حوزه نانو باید براساس استاندارد باشد، اگر بتوانیم استانداردهای مختلفی در این حوزه تدوین کنیم به توسعه فناوری‌نانو و شرکت‌های نانویی کمک خواهیم کرد. بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای شرق آسیان نظیر فیلیپین فاقد چنین استانداردهایی هستند. تدوین استاندارد و سپس ترجمه آن به زبان کشورهای مختلف موجب می‌شود که این کشورها از این استانداردها استفاده کنند. با این کار مثلا در فیلیپین بازار ۱۱۰ میلیون  نفری برای شرکت‌های ایرانی ایجاد می‌شود.»

وی استاندارد را مقوله‌ای بسیار مهم در حوزه نانو قلمداد کرد که در بسیاری کشورها کمتر به آن پرداخته شده است. مقوله استاندارد به ویژه در فناوری‌های نوظهور نظیر نانو فرصت‌های بسیاری برای کار دارد.

به اعتقاد دکتر سرکار موانع زیادی در مسیر استفاده از استاندارد در بخش نانو وجود دارد که باید رفع شود. وی گفت: «در زمینه مرغ، گوشت و ماهی از فناوری‌نانو برای افزایش ماندگاری استفاده شده است، عملکرد نانو در این بخش به خوبی ثابت شده به طوری که دو شرکت از این فناوری در بسته‌بندی مواد پروتئینی استفاده می‌کنند. اما به محض این که مشخص می‌شود این شرکت‌ها از فناوری‌نانو در بسته‌بندی استفاده کرده‌اند، مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود. اینها موانعی است که باید در بخش استاندارد با آن مقابله کرد.»

در ادامه دکتر قاضی خوانساری، از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از حمایت‌های صورت گرفته در ستاد نانو از بخش استاندارد تشکر کرد و گفت: «اولویت‌دهی به استاندارد در ستاد نانو بسیار ستودنی است. رویکرد ستاد علاوه بر تدوین استاندارد، استفاده از استاندارد نیز هست. با پیاده‌سازی استاندارد در صنعت مانع از استفاده بی‌مورد و زیاد از حد از موادشیمیایی می‌شود و این موضوع اثرات مثبت زیست‌محیطی به دنبال دارد.»

وی افزود: «صادرات امری بسیار مهم در صنعت است و برای توسعه صادرات مقوله استاندارد نقش پررنگی دارد. علاوه‌براین پیاده‌سازی استاندارد در صنعت به حفظ سلامت کارگر کمک می‌کند.»

دکتر قاضی خوانساری با اشاره به تدوین واژه نامه جامع فناوری‌نانو، آن را یک گام بزرگ در مسیر توسعه استانداردهای فناوری‌نانو خواند و از خانم مهوش سیفی برای کمک به تدوین این کتابچه تشکر کرد. وی گفت: «ما برای بسیاری از واژه‌های انگلیسی حوزه نانو معادل فارسی نداشتیم، تدوین این واژه‌نامه کمک کرد تا چنین معادل‌سازی‌هایی انجام شود. به عنوان نسخه اول، کار بسیار خوبی بود که می‌تواند در آینده بهبود نیز یابد.»

در بخش بعدی این نشست، گزارشی از آمار و اطلاعات بانک استانداردهای استت‌نانو ارائه شد. براساس اطلاعات این گزارش، ۳۲۹۸ استاندارد از ۵۵ سازمان و ۴۴ کشور در بانک استانداردهای استت‌نانو ثبت شده است. چین با ۲۳۰ استاندارد، انگلستان با ۱۶۹ استاندارد و ایران با ۱۴۸ استاندارد، رتبه‌های اول تا سوم استانداردهای ملی فناوری‌نانو را به خود اختصاص داده‌اند. هلند، دانمارک و آمریکا در رتبه‌ها بعدی هستند.

در بخش پایانی این نشست، تنی چند از فعالان و پیشکسوتان حوزه تدوین استاندارد نانو صحبت‌ کردند و عناوین و پیشنهاداتی برای تدوین استاندارد مطرح شد. همچنین از فعالان و دبیران تدوین استاندارد با اهداء هدایایی تجلیل شد.