بومی‌سازی مایع پولیش/ مشکل ایران خودرو حل می‌شود

شرکت جتکو موفق به تولید محلول پولیش با کمک فناوری‌نانو شده است. دکتر محمود خرمی مدیر گروه مواد شرکت جتکو از فروش این محصول به شرکت‌های خودروساز خبر داد.

دکتر خرمی می‌گوید: «با وجود تحریم‌ها تهیه مایع پولیش برای سالن‌های رنگ بسیار پررنگ است. کیفیت محصولات خودروسازان به مایع پولیش وابسته بوده و با توجه به دشواری‌های واردات این محصول، شرکت جتکو به سراغ بومی‌سازی این محصول رفت و در نهایت موفق به تولید آن شد. این محصول یک ماده ترکیبی شامل آمولسیون آب و روغن به همراه نانوذرات ساینده آلومینا است که برای ایجاد براقیت مناسب برای بدنه خودرو به این فرمولاسیون اضافه می‌شود. کنترل توزیع اندازه ذرات و اندازه بلورها در مقیاس نانویی و مشخصات شیمیایی امولسیون اهمیت زیادی در نتیجه نهایی دارد. شرکت جتکو موفق به توسعه این فناوری شده و در حال حاضر این محصول به تولید انبوه رسیده است.»

این هیئت‌علمی دانشگاه تهران می‌افزاید: «این مایع پولیش در حجم یک و نیم تن به یکی از شرکت‌های تولید‌کننده سپر فروخته شده و در حال رایزنی با ایران‌خودرو برای فروش ۵ تن در سال از این محلول پولیش هستیم. تولید روزانه ما در حدود سه کیلو بوده که تا ۴۰۰ کیلو نیز ظرفیت تولید داریم. میزان مصرف خودروسازان در حدود ده تن در سال است. البته علاوه بر خودروسازان، در حوزه‌هایی نظیر یخچال‌سازی و تولید لوازم خانگی و همچنین مشاغلی نظیر صافکاری از این مایع پولیش می‌توان استفاده کرد.»

دکتر خرمی گفت: «بعد از نیازسنجی از خودروسازان برای این محصول، فرآیند توسعه آن را کلید زدیم و در ادامه با همکاری ایران خودرو و فیدبک گرفتن در مسیر توسعه این فناوری، موفق به تولید آن شدیم. در مراحل مختلف توسعه چالش‌های مختلفی را تجربه کردیم برای مثال یکی از فرمولاسیون‌ها در مقیاس آزمایشگاه و کم جواب می‌داد اما در مقیاس انبوه عملکرد خوبی نداشت.»

این دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف افزود: «درحال حاضر گریدهای مختلفی از این محلول پولیش را برای مصارف در بخش‌های مختلف آماده کرده‌ایم.»