گزارش صنعتی کاربرد نانولایه‌نشانی PVD در تولید صنعتی نانوپوشش‌های تزئینی

پوشش‌های تزیینی یکی از صنایع پول‌ساز هستند که امروزه هم توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. از آنجایی که مواد مورداستفاده در ساخت اشیا ممکن است خودشان از زیبایی کافی برخوردار نباشند، در موارد بسیاری استفاده از پوشش‌هایی برای افزایش زیبایی و مقاومت این مواد مطلوب تولیدکنندگان است. از این رو است که صنعتی با موضوع پوشش‌های تزیینی به وجود آمده و شرکت‌هایی به‌صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

طی سال‌های اخیر نیز با ورود فناوری نانو و توسعه روش‌های لایه‌نشانی مانند رسوب بخار فیزیکی (1PVD) و رسوب بخار شیمیایی (2CVD) توجه بیشتری به این صنعت شده است. شرکت‌های فراوانی شکل گرفته‌اند که از فناوری نانو و لایه‌نشانی نانوپوشش‌ها برای افزایش زیبایی اشیا، شیرآلات، یراق‌آلات و… استفاده می‌کنند و در این گزارش به برخی از آن‌ها پرداخته می‌شود. فناوری نانو و نانوپوشش‌ها، چشم‌انداز جدیدی را پیش روی این صنعت و صنایع مرتبط مانند صنایع اشیای تزیینی، شیرآلات و کاشی‌ها قرار داده است.

در این گزارش به معرفی روش PVD، دستگاه‌های موجود در داخل کشور و همچنین شرکت‌های تولیدکننده این پوشش‌ها پرداخته شده است. همچنین پتانسیل این صنعت در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید داخل کشور نیز موردبحث قرار گرفته است.