خلاصه وبینارهای صنعتی و تخصصی در صنایع ساخت و ساز/حمایتهای صنعتی-تریبون نانو و صنعت 1401

سومین روز از مجموعه وبینار های سومین دوره  “تریبون نانو و صنعت 1401″ با حضور جمعی از مدیران ، مسئولین و متخصصین حوزه نانو با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو  با هدف توسعه فناوری نانو در صنایع کشور در روز دوشنبه 8 اسفند ماه 1401 برگزار شد.

محوریت وبینارها در این روز بر پایه ی صنایع ساخت و ساز ارائه شد.در ادامه مختصری پیرامون موضوعات ارائه شده توسط متخصصین این حوزه توضیح داده خواهد شد.

مهندس مصطفی نجاریان،”مدیر تولید شرکت دانش بنیان نوین سرام کویر”

دکتر حسین سودمند،”مدیر کنترل کیفیت شرکت دانش بنیان تولیدی و توزیع توپراک خزر” در ابتدا به توضیحی از شرکت توپراک خزر پرداخت و حوزه های فعالیت این شرکت را حوزه های فولاد، ذوب،پتروسیلیس،نانوتکنولوژی معرفی نمود. سودمند، در کنار این موارد، به فعالیتهای شرکت پیرامون صنایع آلومینیوم کار پرداخت که با سیستم های نانو ضدآتش کار انجام شده است. شرکت توپراک خزر موفق به تولید میکرومانگام، میکروکروم شده که در صنایع خودروسازی ضدآتش استفاده می شود.

محمد جواد طاهباز “مدیرعامل شرکت ژیکاوا” در تریبون نانو و صنعت گفت که شرکت ژیکاوا در حوزه فعالیت محصولات شیمیایی و نوین ساختمانی فعالیت دارد و محصولی با نام ژیکافام که رنگی پلیمری پایه سیمانی می باشد را ارائه داده است. این محصول در داخل و خارج ساختمان قابل استفاده بوده و تغییر رنگ و پوسته نمی شود و در محیط های مرطوب قابل کاربرد است. همچنین با دوزهای بسیار پایین قابلیت پوشش خوبی دارد و برای کاربردهای عمرانی و شهری و رنگ آمیزی شهری بسیار کاربرد مناسبی دارد.

از جمله دیگر محصولات این شرکت ژیکاپوند به عنوان پودر بند کشی، و ژیکابام به عنوان عایق پلیمری سیمانی است و محصول دیگر این شرکت می باشد که عایق رطوبتی است و بدلیل آنتی باکتریال بودن آن برای جامعه بسیار مناسب است. ژیکاتکس یا میکروسمنت جهت نمای داخل و خارج ساختمان، سمنتکس یا ملات تعمیراتی آب بندی ،عایق پلیمری سیمانی محصول دیگر این شرکت می باشد. در ادامه طاهباز به حمایت شرکت ژیکاوا از دانشجویان و طرحهای علمی اشاره نمود که نتایج بسیار حائز اهمیتی از این حیطه بدست آمده است.

مهندس محمدرضا پاپی،”مدیر تولید و مهندسی شرکت دانش بنیان وندیداد” به معرفی شرکت وندیداد به عنوان تولید کننده بتن های خاص پرداخت و مواردی از مشارکت در پروژه های عمرانی را نام برد.از جمله افتخارات این شرکت، تولید بتن فوق سبک سازه است. همچنین از دیگر محصولات این شرکت بتن خاص و خشک بسته بندی قطعات پیش ساخته بتنی ، بتن توانمند ، بتن مقاومت بالا بتن خودتراکم و نانو بتن خود تراکم سازه ای و سقف کامپوزیت پیش ساخته سازه ای است که از آنها نام برده شد.

مهندس پاپی در ادامه به مزایا بتن فوق سبک تولید شرکت وندیداد از جمله از لحاظ اقتصادی و از نظر کاهش نیروهای زلزله نام بردند.

یاشار رضایی،”مدیر فروش شرکت دانش بنیان هومان شیمی پارس” در ادامه رویداد، به معرفی شرکت هومان شیمی پارس به عنوان تولید کننده شوینده های دوستدار محیط زیست پرداخت .محصول نانویی این شرکت باعث ایجاد خاصیت آبگریزی در شیشه با استفاده از فناوری نانو شده و با تولید و کاربردهای مختلف نانوذرات کربنات کلسیم مرتبط می باشد.

در بخش ارائه های مربوط به ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در ابتدا، دکتر امیر اشراقی،”مدیر توسعه کسب و کار حوزه کشاورزی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو” پیرامون چالش های تولید و توزیع صحبت نمود. وی در این مبحث مواردی از جمله بهره وری پایین محصولات ، بهره وری پایین مصرف آب و ضایعات در زنجیره تولید و توزیع را نام برد.

وی همچنین پیرامون فناوری های پلتفرمی توضیحاتی ارائه نمود و دسته بندی مدنظر شامل نانوحباب ، پلاسما ، نانومواد ، نانوپلیمر و هوشمند سازی  و همچنین شرکت های فعال در این زمینه را معرفی کرد.

دکتر علی زبردستی،”کارشناس گروه صنعت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو”در مدت زمان ارائه خود به موضوعاتی همچون کمک به توسعه محصولات جدید سیمانی، افزایش بهره وری تولید سیمان ، کمک به توسعه قطعات پیش ساخته و .. پرداخت.

دکتر سیدهادی حسینی،”مدیر برنامه چالشهای فناوری و نوآوری – اینوتن” به توضیح معرفی برنامه های چالش فناوری و نوآوری(اینوتن) با هدف حل مسائل صنعتی ، مدل حمایت های اینوتن ، مدیریت توسعه محصول در اینوتن و معرفی نمونه چالش های اجرا شده پرداخت.

در ادامه مهندس محمدعلی باقریان،”مدیر مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی”،مهندس سمانه گشتی آذر،”کارشناس مسئول کارگروه ارزیابی محصولات ستاد نانو”،دکتر صابر آزاد،”کارشناس رصد فناوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو”،محمد اتراکی،”مدیرعامل شرکت نوآوران توسعه فناوری تکتا و کارگزار ستاد نانو در ارزیابی و توسعه محصولات آموزشی نانو” به توضیحاتی پیرامون صنعتی سازی، ارزیابی و بازاریابی ستاد ویژه توسعه نانو پرداختند.

علاقمندان می توانند نسبت به ثبت نام در این رویداد، از طریق صفحه ثبت نام رایگان در سایت ایوند (به نشانی evand.com/events/۰۱۱۸) اقدام نمایند و پس از یکبار ثبت نام در رویداد، از تمامی برنامه ها در تمامی روزها استفاده کنند (نیازی به ثبت نام مجزا برای هر روز یا هر برنامه نیست).

همچنین برنامه کامل زمان‌بندی ارائه های تریبون نانو و صنعت ۱۴۰۱، از اینجا قابل (دانلود) است. جزئیات برنامه ها و امکان دانلود فایل پوسترها نیز در انتهای متن این خبر (به نشانی INDnano.ir/۱۳۶۰۲)، قرار داده شده است.