مهار آتش سوزی گسترده در شرکت صنعتی و فناور پژوهش صنعت مدرن

آتش سوزی گسترده در شرکت پژوهش صنعت مدرن، از شرکتهای فناور برتر در حوزه تولید قطعات خودرو و محصولات فناورانه و صنعتی، که در ساعات پایانی جمعه ۲۹ تیر ماه دچار سانحه شده بود، پس از ساعت‌ها تلاش آتش نشانان مهار گردید.

علیرضا فاتحی نژاد، فرماندار شهریار، روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، ضمن تشریح آتش سوزی در کارخانه تولید قطعات خودرو در فردوسیه شهریار (در غرب استان تهران)، اظهار داشت: پیرو آتش سوزی در کارخانه تولید قطعات خودرو در شهر فردوسیه، آتش نشانی در محل حضور پیدا کرد ولی به دلیل گستردگی حریق، آتش نشان های شهرهای هفت گانه شهرستان نیز بلافاصله در محل آتش سوزی حاضر شده و نسبت به اطفای حریق اقدام کردند. در آتش سوزی گسترده که در ساعات پایانی جمعه در یکی از تولیدات قطعات خودرو در منطقه فردوسیه شهریار که در زمینه تولید چراغ خودرو فعالیت داشت به وقوع پیوست، اکیبی از آتش نشانان شهرستان شهریار و شهرهای همجوار به محل اعزام شدند تا از سرایت آتش به محل های دیگر جلوگیری کنند.

فاتحی نژاد با حضور در ساعات اولیه آتش سوزی در محل کارخانه اتفاق افتاد اظهار داشت: آتش سوزی گسترده در محل دپو مواد اولیه و محل نگهداری برخی از اقلام تولیدی و آزمایشگاه این کارخانه در فضایی حدود ۲هزار متر در دو طبقه اتفاق افتاد که منجر به سوختن وسایل موجود در این محل شد.

وی افزود: با حضور به موقع و تلاش چند ساعته اطفای حریق عوامل آتش نشانی شهرستان شهریار، ضمن هماهنگی با اداره کل بحران استانداری، آتش نشانی های شهرهای ملارد، قدس و رباط کریم و آتش نشانی شهرداری های مناطق ۲۱ و ۲۲ تهران در محل حاضر شدند و با تلاش بیش از ۴ ساعت اطفا حریق ادامه یافت.

فرماندار شهریار ادامه داد: علت آتش سوزی مشخص نیست و تحقیقات در باره دلایل آن شروع شده و با وجود خسارت مالی به کارخانه، خوشبختانه این آتش سوزی خسارت جانی در پی نداشته است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری فردوسیه در خصوص سانحه آتش سوزی در کارخانه پژوهش صنعت مدرن،  در گفتگو با خبرنگار شهرداری فردوسیه گفت : در ساعت ۱۲:۰۰ نیمه شب به آتش نشانی شهرداری فردوسیه تماسی مبنی بر آتش سوزی در شرکت مدرن گرفته شد و عوامل سازمان آتش نشانی شهرداری فردوسیه به سرعت در محل حضور پیدا کردند اما به دلیل گستردگی آتش و وجود مواد قابل اشتعال همچون تینر و روغن صنعتی و پلاستیک و … شدت آتش سوزی به حدی بود که از ایستگاه های آتش نشانی شهرهای همجوار نیز درخواست کمک شد که عوامل آتش نشانی شهرداری‌های وحیدیه، صباشهر ، شاهدشهر ،شهر قدس ، شهریار ، رباط کریم ،اسلامشهر، اندیشه ، ملارد و تهران نیز حضور پیدا کردند تا در راستای کاهش صدمات این آتش سوزی به سرعت اقدام نمایند.

وی در ادامه افزود: در عملیات اطفاء این آتش سوزی گسترده فرماندار شهرستان شهریار ، بخشدار جوقین، شهردار و اعضای شورای اسلامی فردوسیه ، معاونین و مدیران شهرداری نیز حضور داشتند تا در جهت اتخاذ تصمیمات لازم به صورت آنی اقدام نمایند که با تلاش آتش‌نشانان زحمتکش و فداکار این آتش گسترده که حرارت آن باعث ذوب شدن بخشی از سازه‌های سوله‌ها این شرکت شد مهار گردید.

همچنین دبیرخانه انجمن قطعه سازان کشور، در رابطه حادثه آتش سوزی کارخانه پژوهش صنعت مدرن، پیامی بشرح زیر صادر نمود:

جناب آقای مهندس چنگی،
جناب آقای دکتر فرشیدفر،
با سلام
پیرو اطلاع از سانحه آتش سوزی در کارخانه معظم پژوهش صنعت مدرن که تامین کننده اصلی چراغ خودرو برای خودروسازان کشور می باشد ، هیات مدیره و اعضای انجمن قطعه سازان کشور ، ضمن اظهار تاسف و همدردی بابت ضایعه وارده ، خداوند متعال را شاکرندکه حادثه فوق خسارات جانی نداشته و سلامتی شما و همه همکاران شرکت مدرن را آرزومندند.
انجمن قطعه سازان کشور برای کمک در بازسازی هر چه سریعتر خسارات وارده و بازگشت مجدد آن شرکت به چرخه تولید، همراه و همدل با شماست و از هیچ کمکی فروگذار نخواهد کرد.
قطعه سازان کشور به عنوان اعضای یک خانواده، در کنار شما ایستاده اند.
دبیرخانه انجمن قطعه سازان کشور

شایان ذکر است گروه پژوهش صنعت مدرن، یک گروه صنعتی و فناور، متشکل از شرکت‌های دانش بنیان تولیدی و تجاری است که با تکیه بر دانش و تخصص کارکنان و همکاری زنجیره تامین و شبکه توزیع گسترده خود، در راستای تامین نیاز شرکت‌های مادر و جامعه و شکوفایی اقتصادی کشور ایران گام بر می‌دارد و بسیاری از محصولات آن، دارنده گواهی نانومقیاس بوده است.

گروه پژوهش صنعت مدرن با چندین دهه تجربه و تخصص در حوزه پوشش‌های تزئینی سخت و کار با خلاء،در حوزه انواع چراغ خودرو مدرن، چراغ مدرن لوکس( اسپرت)، قابلیت اعمال پوشش‌های نانومتری انواع فلزات در رنگ‌های متنوع و اسپرت را برروی قطعات داخلی چراغ خودرو فراهم کرده است و این امکان را دارد که چراغ‌های تولیدی و وکیوم شده خود را در طرح‌های مختلف رنگی با حفظ استانداردهای کیفی تحت برند”مدرن لوکس” به بازار خودروسازان عرضه نماید.

در حال حاضر این گروه تولیدی مسئولیت تامین بخش  عمده نیاز خودروسازان داخلی و همچنین شبکه خدمات پس از فروش سیستم روشنایی خودرو را با ظرفیت تولید بیش از ۷ میلیون انواع چراغ  خودرو بر عهده دارد و با دارا بودن سایت‌های تولیدی مواد و قطعات خودرو در استان‌های تهران و مرکزی و همچنین شرکت‌های تخصصی زیر مجموعه در راستای دستیابی به اهداف عالی گروه فعالیت می کند.

گروه پژوهش صنعت مدرن در حوزه طراحی و تامین انواع قطعات خودرو از جمله آینه‌های جانبی، جلوپنجره، لنت ترمز، ضد یخ، گرمکن صندلی و …. همچنین ورود به صنایع پشتیبان از جمله صنعت بسته‌بندی، کامپاندسازی مواد اولیه پلیمری، تولید قطعات فلزی، تولید قطعات الکتریکال، تولید محصولات از جنس شیشه و سرامیک و تاسیس قطب پوشش‌های پیشرفته قطعات نیز فعال بوده و در زمینه مصرف و تجارت مواد اولیه پلیمری با توسعه خطوط تولید کامپاندینگ، اقدام به تولید اکستروژن ترموپلاستیک، اختلاط ترموست‌ها و … نموده است. کامپاند پلی‌پروپیلن، ترکیبی همگن از تالک با پلی‌پروپیلن (PP) است که دارای خواص قابل ملاحظه‌ای از مقاومت فیزیکی-مکانیکی است. این کامپاند به‌ عنوان یکی از پلیمر‌های پر‌مصرف در تمامی حوزه‌های صنعت در گرید‌های مختلف از جمله تزریق و اکستروژن جهت انواع محصولات پلاستیکی نظیر ورق، فیلم، لوله، قطعات خودرو و… عرضه می‌گردد. به علاوه امکان فرمولاسیون و تولید انواع محصولات پلیمری ترموپلاست (کارتن پلاست,PP,AP,PC/SBA) و ترموست (کامپوزیت CMB و قطعات و کامپاندهای لاستیکی از جنس سیلیکون و MDPE) برای کاربردهای مختلف در صنعت را در کشور عزیزمان ایران فراهم نموده است.