صادرات نانودیوارپوشش‌های مقاوم در برابر تابش فرابنفش به کانادا

شرکت آذران فضا نما موفق به صادرات دیوار پوش‌های مقاوم در برابر تابش فرابنفش با استفاده از فناوری نانو به کشور کانادا شده است. فناوری‌ این روکش‌ها با همکاری دو شرکت داخلی، توسعه یافته و پتنت آن در آمریکا به ثبت رسیده است.

شرکت آذران فضانما طراح و تولید کننده انواع سقف کاذب، دیوارپوش پی وی سی، کف کاذب و همچنین تولید کننده انواع پارتیشن اداری و مبلمان اداری مدرن است. مهندس کیانفر مدیر عامل شرکت آذران فضا نما گفت: « ما یکی از شرکت‌های تولیدکننده دیوارپوش PVC هستیم که برای فضاهای داخلی ساختمان محصولات مختلفی تولید می‌کنیم. در راستای توسعه بازار، تصمیم گرفتیم محصولاتی برای استفاده در فضای خارجی ساختمان نیز تولید کنیم اما تابش آفتاب موجب تغییر رنگ و آسیب رسیدن محصولات می‌شدند. از این رو از یک روکش آلمانی ضد UV استفاده کردیم اما این روکش‌ها قیمت بسیار بالایی داشته و از طرف دیگر به دلیل سطح بالا تابش UV در ایران که جزء منطقه ششم از منظر تابش UV است، این شرکت آلمانی روکش‌های تولیدی خود را گارانتی نمی‌کرد. به همین دلیل وارد مذاکره با ستاد ویژه توسعه فناوری ‌نانو شدیم تا طرح مسئله برای رفع این مشکل انجام شود که پس از تعریف پروژه شرکت اطلس پوشش محافظ به عنوان فناور توانمند داخلی در این حوزه برای همکاری اعلام امادگی کرد و قراردادی برای این کار منعقد شد. پس از مدتی با توسعه‌ی فناوری مناسب برای رفع این مسئله و با توجه به نو آورانه بودن فناوری، اقدام به دریافت گواهی ثبت اختراع این محصول در داخل کشور کردند. این دوشرکت به تازگی موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع(US patent) از کشور امریکا شده‌اند.

مهندس کیانفر افزود: « در این فناوری از نانوذرات و چند افزودنی دیگر به همراه ترکیبات پلیمری استفاده کردیم تا پوششی مقاوم در برابر تابش فرابنفش ایجاد کنیم. این محصول در حال حاضر به تولید انبوه رسیده که موفق به صادرات آن به کشور کانادا شده ایم. پیش از این مشتری کانادایی خرید خود را از یک شرکت پرتغالی انجام می‌داد که محصول ما به دلیل قیمت رقابتی و کیفیت بالاتر موفق به کنارزدن رقبای خارجی خود شده است. در نظر داریم تا با تکمیل سبد محصول فناورانه و جلب نظر مشتری کانادایی، صادرات منظم و مستمری به کانادا داشته باشیم.»

مجتبی باقری، مدیر مرکز توسعه نانوکامپوزیت، پلیمر، رنگ و رزین ستاد ویژه توسعه فناوری ‌نانو گفت : «پس از طرح مسئله از سوی شرکت آذران فضا نما این موضوع به صورت پروژه تعریف شد و با انتخاب شرکت اطلس پوشش محافظ به عنوان فناور کار توسعه این فناوری آغاز شد. در این میان دکتر محمودپور به عنوان کارگزار تبادل فناوری ستاد نقش مهمی در ایجاد ارتباط و تسهیل تعامل میان فناور و شرکت آذران فضا نما داشت تا این که این پروژه به سرانجام رسید.»