تولید نانوپاک‌کن ضدباکتری ایرانی

شرکت زگال شمال پاک‌کن آنتی‌باکتریال نانویی تولید و به بازار عرضه کرده است. این پاک‌کن‌ها به دلیل نانوموادی که دارند دارای قابلیت آنتی‌باکتریال در برابر میکروب‌ها و باکتری‌ها است.

پاک‌کن یکی از اجزاء جدایی ناپذیر در سیستم‌های آموزشی بوده و در ادارات و سازمان‌هایی که استفاده از مداد رایج است نیز استفاده می‌شود. پاک‌کن لزوما برای پاک کردن استفاده نمی‌شود بلکه بسیاری از طراحان حرفه‌ای ضمن اصلاح کار از پاک کن برای ایجاد نور و نقاط سفید، ایجاد بافت و همچنین برای ایجاد تنوع بصری طراحی از آن استفاده می‌کنند. از آنجایی‌ که افراد از سنین بسیار کم با این محصول در ارتباط هستند و تماس با دست انسان اجتناب ناپذیر است، لذا وجود خاصیت آنتی‌باکتریالی در این محصول برای کسانی که به سلامتی‌شان اهمیت می‌دهند نکته‌ی بسیار مهمی است. پاک‌کن‌ها را می‌توان یکی از وسایل انتقال‌دهنده عوامل بیماری‌زا به ویژه در مدارس دانست که با دست به دست شدن آن میان دانش‌آموزان یا تماس پاک‌کن با سطح آلوده، امکان انتقال بیماری را فراهم می‌کند.

با شیوع ویروس کرونا و دغدغه مدارس در انتقال این بیماری و همچنین شیوع ویروس آنفولانزا در مدارس در طول سال تحصیلی، ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در لوازم‌التحریر می‌تواند به والدین و دانش‌آموزان در مصون ماندن از گزند این بیماری‌ها کمک کند.

در این راستا شرکت زگال شمال با استفاده از فناوری نانو و اضافه کردن نانومواد ساختار خاصیت آنتی‌باکتریالی را دراین محصول ایجاد کرده است. این پاک‌کن‌های آنتی‌باکتریال علاوه بر این که قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارند، بسیار نرم بوده و در برابر شکنندگی مقاوم هستند.

پیشینه‌ی مجموعه‌ای که امروز به نام «شرکت زگال شمال» شناخته می‌شود به سال ۱۳۴۲ در بازار تهران برمی گردد، به کارگاه کوچکی که در ابتدا با هدف تولید دفترهای مدرسه‌ای و اداری راه‌اندازی شده بود. اما رفته رفته، در کنار تولید، شروع به واردات لوازم‌التحریر نمود و تا سال ۱۳۶۰ به قطب واردات لوازم‌التحریر در کشور شد. موفقیت واردات، باعث نشد که این مجموعه رسالت اولیه خود را در امر تولید داخلی و گسترش صنعت لوازم‌التحریر فراموش کند. در همین راستا در سال ۱۳۷۰ شرکت زگال شمال شکل گرفت و مجموعه‌های تولیدی پاکن،خط کش و گونیا را در جزیره‌ی کیش و شهر رشت راه‌اندازی کرد. در سال ۱۳۸۶ شرکت زگال شمال با خرید کارخانه استدلر ایران و اضافه کردن آن به کارخانجات تحت پوشش خود، گستره‌ی کمی و کیفی محصولات خود را افزایش داد و با بهره‌گیری از فناوری روز اروپا در مدادسازی و تولید پاکن به بزرگترین تولیدکننده‌ی نوشت‌افزار در ایران تبدیل شد. در حال حاضر شرکت زگال شمال، تولیدکننده‌ی انواع لوازم التحریر (مداد، مداد رنگی، پاکن، مداد تراش، خودکار وغیره) به سفارش برندهای معتبر جهانی است.