تولید داخلی کیسه های پلاستیکی نگهداری مواد با فناوری نانو

شرکت پاکان پلاستکار برای افزایش ماندگاری موادغذایی، کیسه‌های آنتی باکتریال تولید و به بازار عرضه می‌کند. این کیسه‌ها به دلیل داشتن نانومواد از خواص آنتی باکتریال بهره‌مند بوده و می‌توانند عوامل بیماری‌زا را از بین ببرند.

این شرکت کیسه نگهداری مواد غذایی آنتی‌باکتریال حاوی نانو ذرات اکسید روی را با نام تجاری آیری‌پلاست تولید و به بازار عرضه می‌کند. برند آیری پلاست به عنوان یکی از بزرگترین زیر مجموعه‌های شرکت پاکان پلاستکار با پیوند پژوهشگران علمی و صنعت گامی قابل توجه را در حوزه فناوری نانو برداشته است تا آیری پلاست دریچه ورود پژوهشگران به کاربرد فناوری نانو در تولیدات صنعتی باشد. آیری پلاست به‌عنوان برند پیشرو در صنعت پلاستیک در کشور با استفاده از فناوری‌های روز محصولات مختلفی از جمله کیسه زباله، دستکش یکبار مصرف، سلفون، کیسه فریزر و سفره یکبار را به بازار عرضه می‌کند.

سال گذشته شرکت پاکان پلاستکار با همکاری شرکت آریا پلیمر پیشگام اقدام به تولید بطری‌های پلاستیکی مقاوم در برابر شکستگی و ضربه کرد. شکستگی و ترک خوردگی بطری‌های پلاستیکی در صنعت تولید بطری‌های پلاستیکی برای شرکت‌های تولیدکننده و همچنین شرکت‌هایی که از این بطری‌ها استفاده می‌کردند مشکل‌هایی را ایجاد می‌کند. از این رو شرکت پاکان پلاستکار با همکاری شرکت آریا پلیمر پیشگام، افزودنی نانویی لازم برای مقاوم‌تر کردن این بطری‌ها را به‌دست آورد و اولین بطری‌های پلی‌پروپیلن تقویت شده با فناوری ‌نانو را سال گذشته تولید کرد.

به گفته کارشناس تحقیق و توسعه شرکت پاکان پلاستکار با افزودن این ماده نانویی به بطری‌ها استحکام آن‌ها به حد قابل قبولی ارتقاء پیدا کرد به طوری‌که با پرتاب از فاصله یک متری، هیچ شکستگی و درزی در بطری دیده نمی شود. این بطری‌ها پس از تست‌های متعددی و دریافت نتیجه مطلوب از آزمایش‌ها، وارد خط تولید شرکت پاکان پلاستکار شد و با تیراژ ۹۰۰ هزار بطری در ماه تولید انبوه آن درسال گذشته انجام شد.

استفاده از نانو افزودنی‌ها یکی از مؤثرترین روش‌ها به‌منظور بهبود خواص نهایی پلاستیک‌ است. یکی از بزرگ‌ترین معضلات در تولید محصولات پلیمری به‌خصوص در پلیمرهای PP و UPVC، بحث شکنندگی قطعات نهایی مانند لوله، اتصالات، پروفیل و پنل‌ها مخصوصاً در دماهای پایین است. به این منظور تولیدکنندگان مجبور به استفاده از بهبوددهنده‌های ضربه آکریلیکی و CPE در صنعت UPVC و استفاده از ترموپلاستیک الاستومرها در صنعت PP هستند که اغلب وارداتی بوده و در کنار بهبود خواص ضربه دیگر خواص قطعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. محصول نانوافزودنی شرکت آریا پلیمر پیشگام به‌صورت پودری به‌منظور بهبود مقاومت ضربه‌ لوله‌ها، اتصالات و پروفیل‌های درب و پنجره UPVC و در شکل مستربچ، در بهبود مقاومت ضربه پلی‌اتیلن و پروپیلن به کار می‌روند. مستربچ نانو پایه پلی‌اولفین برای افزایش مقاومت در برابر خراش‌پذیری سطح از محصولات این خانواده است.