تولید نانو کفپوش‌های ایرانی مقاوم به سایش و ضدباکتری یکپارچه

پوشش‌های گوناگون با هدف ایجاد و افزایش خواص متفاوتی چون زیبایی سطحی، چسبندگی مناسب، افزایش مقاومت به خوردگی و مقاومت به سایش روی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه با استفاده از فناوری نانو قابلیت افزایش خواص سطحی پوشش‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. در همین راستا محققین شرکت بسپار سازان ایرانیان موفق به ساخت نانوکفپوش‌های اپوکسی، مقاوم در برابر سایش و ‏آنتی‌باکتریال شدند.
کفپوش‌های اپوکسی معمولی یکپارچه و بدون درز هستند و به همین دلیل استفاده از آنها در کارخانجاتی که ‏دارای الزامات بهداشتی هستند، بسیار مرسوم است. در محصول حاضر مقاومت به سایش این کفپوش‌ها ‏بسیار بالاتر از نمونه‌های موجود در بازار است و علاوه بر آن این محصولات دارای ویژگی آنتی‌‏باکتریال نیز هستند. نانو‌کفپوش‌های اپوکسی آنتی‌باکتریال تولید شده مقادیر بالایی از باکتری‌های ‏کشت داده شده بر سطح کفپوش را در یک آزمون استاندارد کشت باکتری از بین برده‌اند.
شرکت دانش بنیان بسپار سازان ایرانیان (سهامی خاص) از سال 1391 به صورت تخصصی در زمینه انواع مختلف کفپوش های یکپارچه پلیمری به ارائه محصولات و خدمات می پردازد. این شرکت با نام تجاری بساپلیمر فعالیت نموده و در کنار تولید محصولات، ارائه دهنده مشاوره های تخصصی در زمینه طراحی سیستم های محافظتی کف و خدمات نظارتی می باشد.
شرکت بساپلیمر پوشش نانوکامپوزیتی اپوکسی- سیلیکا را به عنوان کفپوش با مقاومت بسیار بالاتر از کفپوش های رایج ارائه کرده است که منجر به حفاظت از سطوح در مقابل سایش و آثار ناشی از آن می‌شود. حضور نانوذرات سیلیس در این پوشش سبب افزایش مقاومت به سایش و سختی این نانوکامپوزیت شده است. همچنین نتایج آزمون سایش انجام شده روی این محصول و نمونه شاهد (فاقد نانو ذرات سیلیس) نشان دهنده افت جرم کاهش یافته در اثر سایش به دلیل حضور نانو ذرات است.
کاربرد این کفپوش در صنایعی مانند صنایع غذایی و نوشیدنی، صنایع دارویی/شیمیایی، اتاق‌های تمیز و مکان‌های بهداشتی، مکان‌های تجاری و مسکونی و … می‌باشد.
مهندس محمد رونقی، مدیر فروش شرکت بسا پلیمر، در توضیح ویژگی‌های این محصول گفت: «استفاده از نانوذرات در تولید محصول، علاوه بر ایجاد خواصی همچون مقاومت سایش بالا، خواص آنتی‌باکتریال و آنتی‌استاتیک، این امکان را به ما می‌دهد که با استفاده از ضخامت کمتر به خواصی مورد نظر دست پیدا کنیم. این مسئله باعث کاهش هزینه‌ی تمام شده‌ی محصول می‌گردد.»