کاهش اتلاف حرارت از ساختمان با کاربرد نانورنگ‌های عایق حرارتی ایرانی

شرکت پوشش صنعت نانوفن، رنگ‌های عایق حرارتی و رطوبتی با برند نانو عایق را با تکیه بر فناوری نانو تولید و به بازار عرضه می‌نماید. این محصول بازده قابل توجهی در عایق سازی حرارتی داشته و تا کنون در پروژه‌های ساختمانی شهر‌های مختلف کشور از جمله تهران، شیراز، مشهد و گیلان مورد استفاده قرار گرفته است.
عایق سازی ساختمان‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از مسائل مورد توجه در جوامع مدرن است. روش‌های مختلفی از جمله کاربرد پشم شیشه و پلی استایرن برای عایق کاری ساختمان‌ها و تأسیسات وجود دارد. در این روش‌ها لازم است دیوار‌ها و سقف دوجداره شوند تا عایق بتواند در فضای بین دو جدار قرار گیرد. از این رو اعمال آن‌ها در ساختمان‌های ساخته شده و دوجداره کردن دیوار‌ها و سقف امری بسیار مشکل و هزینه‌بر خواهد بود. ضمن اینکه این گونه عایق‌ها با گذر زمان و جذب رطوبت کارآیی خود را از دست می‌دهند.
شرکت پوشش صنعت نانوفن، نانورنگ‌های عایق حرارتی را با استفاده از گونه‌ای نانوکامپوزیت تولید نموده است که می‌تواند جایگزین کاربرد عایق‌های متداول شود.
به گفتهٔ مهندس علی بیگدلی، مدیر عامل شرکت نانوفن، این شرکت از ابتدای فعالیت خود با توجه به نیاز‌ صنعت، تحقیق بر روی نانوپوشش‌ها را در دستور کار خود قرار داد و پس از سه سال تلاش، موفق به تولید و عرضهٔ صنعتی این نانو رنگ‌های عایق حرارتی شده است.
بیگدلی در ادامه افزود: «نانورنگ‌های عایق تولیدی این شرکت بدون نیاز به تخریب لایه‌های زیرین و به آسانی بر روی سطوح ساختمان‌های ساخته شده قابل پوشش‌دهی هستند. استفاده از این رنگ‌ها که قابلیت عملکرد در بازهٔ دمایی بین ۴۰ درجه زیر صفر تا ۱۶۰ درجهٔ سانتی‌گراد را دارند، می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه‌های مصرف انرژی گردد.»
محصول تولیدی این شرکت که دارای تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعهٔ فناوری نانو است، یک رنگ پایه آب و فاقد حلال است و از این نظر با محیط زیست سازگاری دارد. این پوشش به صورت بی‌رنگ و یا با رنگ دلخواه مصرف کننده ارائه می‌شود و قابلیت اجرا به شکل‌های اسپری، رول و قلم مو دارد.
بیگدلی در خصوص صادرات این محصول به خارج از کشور نیز عنوان کرد: «نانورنگ عایق تولید شده در این شرکت تا کنون به طور عمده به کشور عمان صادر شده است. اقداماتی هم در خصوص فروش به کشورهای عراق، امارات و لبنان صورت گرفته است که امیدواریم با افزایش فروش در این کشور‌ها بتوانیم به موفقیت‌های بیشتری در زمینهٔ صادرات دست پیدا کنیم.»
این شرکت، برای محصول خود گواهی ثبت اختراعی با شمارهٔ ۴۳۷۵۰ و تحت عنوان «تهیهٔ پلیمر با قابلیت عایق کاری سطوح حاوی نانوکامپوزیت سیلیکاسل» نیز دریافت کرده است.