استریل کردن مواد در دمای پایین با دستگاههای نانویی ایرانی

دستگاه پلاسما استریلایزر شرکت «پارس سینوهه پاد»، ابزار حساس به دما و رطوبت مانند انواع آندوسکوپ، کاتتر، کانولا و … را در کوتاه‌ترین زمان و بدون ایجاد مواد سمی و مضر استریل می‌نماید. پس از اتمام پروسه استریل توسط این دستگاه آنچه باقی می‌ماند بخار آب و اکسیژن است که کاملاً با محیط سازگارند و آسیبی متوجه کاربران و بیماران نخواهد بود.
دستگاه پلاسما استریلایزر دمای پایین
استریل کردن لوازم و تجهیزات پزشکی همواره مورد توجه جامعه پزشکی بوده است. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزار و وسایل جدید پزشکی همچون آرتروسکوپ‌ها، لاپاروسکوپ‌ها، آندوسکوپ‌های سخت، فیبرهای نوری و…، نیاز به استریل در درجه حرارت و رطوبت پایین روز به روز در حال افزایش است.

از جمله مواردی که در استریل کردن ابزار پزشکی الزامی است می‌توان به مواردی همچون لزوم انجام استریلیزاسیون در درجه حرارت پایین، عملکرد ایمن و بی‌خطر، سیکل زمانی کوتاه، اثربخشی بالا، عدم ایجاد خطر برای محیط زیست و همچنین قابلیت بسته‌بندی و نگهداری وسایل استریل برای مدت زمان مناسب اشاره کرد.

جهت انجام این فرآیند مکانیسم‌های مختلفی ایجاد شده است. از جمله این مکانیسم‌ها استفاده از اتوکلاو، آون یا فور، اشعه ماوراء بنفش، گاز اتیلن اکساید و بخار فرمالدهید است. اما به دلیل معایب و مشکلاتی که هر کدام از این تجهیزات داشتند جای خود را به تجهیزی همچون استریلایزر پلاسمایی دادند.

استریلیزاسیون پلاسما یک روش استریل در دمای پایین است که می‌تواند راندمان استفاده از تجهیزات پزشکی را افزایش دهد. ماده اولیه مورد استفاده در این دستگاه هیدروژن پراکسید (آب‌اکسیژنه) است که سمی نبوده و خروجی دستگاه آب و اکسیژن خواهد بود. در این روش احتیاج به هوادهی نیست.

در این روش ابتدا تجهیزات درون محفظه قرار گرفته و پمپ خلأ شروع به کار می‌کند. پس از رسیدن به مرحلهٔ نزدیک به خلأ کامل، بخار پراکسید هیدروژن به محفظه تزریق شده و به تمام قسمت‌های محفظه نفوذ می‌کند، در این حالت که پلاسما هنوز آغاز نشده است، هیدروژن پراکسید خاصیت کشندگی میکرو ارگانیسم‌ها را دارد.

سپس جریان پلاسما تولید شده به داخل محفظه دستگاه تزریق می‌شود و با توجه به خاصیت یونیزه‌کنندگی آن اقدام به تولید رادیکال‌های آزاد از بخار پراکسید هیدروژن نموده و به طور خلاصه تحت تأثیر پلاسما، آخرین الکترون مداری مولکول پراکسید هیدروژن کنده شده و با شتاب به سمت سطح مورد نظر پرتاب و سبب بمباران الکترونی در داخل محفظه می‌شود.

در طی این فعل و انفعالات همزمان امواج ماورای بنفش نیز ایجاد شده و همچنین تعدادی‌اتم و مولکول با انرژی جنبشی تولید می‌شود. رادیکال‌های آزاد تولید شده در این قسمت نیمه عمر کوتاهی داشته و در انتها تنها مواد باقیمانده، آب و اکسیژن هستند. درجه حرارت داخل سیستم پلاسما استریلایزر نهایتاً به ۵۵‌ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که تمامی ابزارها و وسایل پزشکی این حرارت را به راحتی تحمل می‌کنند. در مطالعات مختلف، قابلیت این روش برای از بین بردن تمام ویروس‌های انسانی و میکروارگانیسم‌ها تأیید شده است.

پروسه استریل دستگاه بسیار سریع بوده (۲۸ تا ۶۵ دقیقه) و نیازی به آماده‌سازی اولیه نیست که این امر گردش کار را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به میزان قابل توجهی سرعت می‌بخشد.

شرکت پارس سینوهه پاد در سال 1382 فعالیت را از طریق واردات تجهیزات پزشکی به صورت غیر رسمی آغاز نمود. این شرکت در سال 1387 به صورت رسمی تأسیس و همراه با اخذ نمایندگی انحصاری از برترین برندهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی در حوزه مواد مصرفی و تجهیزات توانست در سال‌های سابقه خود سهم بزرگی از بازار کالاها و خدمات پزشکی ایران را به خود اختصاص بدهد.