گزارش تحلیل تقاضاهای مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین در سال 1396

براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه تبادل فناوری، 92 مورد تقاضای صنعتی در سال 1396 توسط کارگزاران “مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین” به ثبت رسیده است که تاکنون، 1 طرح موفق خاتمه یافته و 70 مورد طرح های در دست اقدام هستند.

1-      مقدمه
در سال‌های اخیر دستاوردهای علمی ایران به‌ویژه در زمینه فناوری نانو از رشد سریعی برخوردار بوده است، به‌گونه‌ای که در دهه گذشته، ایران توانسته جایگاه ویژه‌ای را در میان کشورهای فعال این حوزه به خود اختصاص دهد؛ اما در کنار بعد علمی نانو، رویکرد اقتصادی و تجاری این فناوری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. بر این اساس در دنیا مؤسساتی جهت رگولاتوری و تسهیل فرآیند بازاریابی و افزایش سرعت تبادل فناوری به‌عنوان کارگزارهای انتقال فناوری (بروکر) ایجاد شده‌اند. شبکه‌های کارگزاری با هدف تسهیل فرآیند انتقال فناوری و افزایش سرعت پیشرفت‌های تحقیقاتی شکل می‌گیرند.

 

2-      انتقال فناوری در ایران

مسیر انتقال فناوری در ایران دارای پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی است. به دلیل ضعف در زیرساخت‌های حقوقی و قانونی لازم در کشور، تاکنون کارگزاران تبادل فناوری توانمند و موفقی در بخش خصوصی در ایران شکل نگرفته‌اند. البته در مواردی دولت اقدام به ایجاد بسترهای انتقال و تبادل فناوری نموده است. این فعالیت‌ها نقطه عطفی برای تکمیل چرخه تبادل فناوری در کشور خواهد بود. مسیر تبادل فناوری شامل 8 گام اصلی است که در شکل (1) نمایش داده شده است.

3-      سامانه تبادل فناوری ستاد نانو
باتوجه به اهمیت موضوع اقتصاد در فناوری، در سال ۱۳۹۳ «سامانه یکپارچه مدیریت تبادل فناوری در ستاد نانو» با هدف انتقال فناوری از شرکت‏‌های کوچک و متوسط به بنگاه‌ها و شرکت‏‌های بزرگ، ذیل تجربیات گذشته ستاد توسعه فناوری نانو در این خصوص و همچنین بررسی موارد موفق در سایر کشورها، طراحی و راه‏‌اندازی شده است.

4-      عملکرد “مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین” در سال 96
براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه تبادل فناوری، 92 مورد تقاضای صنعتی در سال 1396 توسط کارگزاران “مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین” به ثبت رسیده است که تاکنون، 8 مورد از این 92 مورد مردود نهایی و 59 مورد تائید نهایی، اعلام شده‎اند. در نمودار شکل (2) جزییات بیشتری از وضعیت این تقاضاها به نمایش درآمده است.

filereader.php?p1=main_cee631121c2ec9232