تولید داخلی و صادرات نانوفیلترهای جاذب محصولات دخانی

مدیر عامل شرکت حکیمان دوراندیش پارس از فروش ۱۰۰ هزار فیلتر نانویی ویژه محصولات دخانی در شش ماهه اول سال ۹۹ خبر داد.

شرکت حکیمان دوراندیش پارس نوعی فیلتر دهانی قلیان را که حاوی نانومواد است به بازار عرضه می‌کند، این فیلترها جایگزین دهنی‌های معمولی بوده که موجب کاهش میزان ذرات آلاینده در دود قلیان می‌شود. لازم به‌ذکر است که استفاده از این فیلترها هیچ‌گاه نمی‌تواند مواد مضر در دود قلیان را به صفر برساند.

تاکنون بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی درون تنباکو یافت شده که حاوی ترکیباتی مانند نیکوتین، رادیکال‌های آزاد، گازهای مضر، ترکیبات فرار آلی، آلدهید‌ها، ترکیبات آروماتیک و غیره است. این ترکیبات سبب ایجاد مشکلاتی مانند سرطان و ایجاد بیماری‌های قلبی، عروقی می‌شود. برای کاهش ضررهای ناشی از مواد دخانی، از فیلتر استفاده می‌شود. به عنوان مثال سیگارهای کنونی از فیلترهای سلولزی و استاتی استفاده می‌کنند که برخی ترکیبات سمی و سرطان‌زای تنباکو مانند قطران، نیکوتین و ترکیبات آروماتیک را جذب می‌کنند. به کمک ترکیبات فوتوکاتالیستی مانند دی‌اکسیدتیتانیم می‌توان بخشی از مواد مضر موجود در محصولات دخانی را کاهش داد.

شرکت حکیمان دوراندیش پارس محصولی به نام فیلتر قلیان نانوفیل را که حاوی نانوذرات اکسیدتیتانیم است به بازار عرضه می‌کند که این فیلترها  موجب کاهش ترکیبات مضر موجود در دود تنباکو می‌شود. از نانوذرات نقره نیز برای ایجاد خواص آنتی‌باکتریال در برابر باکتری‌های منتقل شده از شلنگ قلیان استفاده می‌شود.

به گفته مهندس میلاد والا، براساس آزمون‌های انجام شده توسط شرکت دخانیات، این فیلترنانویی قلیان می‌تواند بخش قابل توجهی از آلودگی‌های ناشی از مواد سمی و آلاینده‌های موجود در هوا را فیلتر کند و میزان جذب آن نسبت به فیلترهای رایج بسیار بیشتر است. علاوه بر این دهانه فیلترها با مواد آنتی‌باکتریال آغشته شده که در کاهش خطر انتقال بیماری‌های واگیردار موثر است.

سال گذشته این فیلترها به کشورهای مختلفی نظیر ترکیه، افغانستان، عمان و حتی اوکراین صادر شده است.