زیبایی و دوام با نانولاک ایرانی

شرکت مان بسپار تکین ایرانیان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو است که لاک‌های مات‌کننده کف‌پوش و بسته‌بندی‌های محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید کرده است. این لاک نانو موجب افزایش مقاومت به خراش سطح کف‌پوش و بسته‌بندی‌ها و در عین حال زیبایی محصول را نیز حفظ می‌کند.

شرکت مان بسپار تکین ایرانیان اقدام به تولید لاک با پایه آکریلات حاوی نانوذرات جهت بهبود مقاومت به سایش و افزایش میزان ماتی کف‌پوش‌های PVC کرده است.

ممتحن رحمت، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «در صنعت تولید کف‌پوش‌ها برای محافظت از چاپ انجام شده روی کف‌پوش از لایه‌ محافظ استفاده می‌شود لایه‌ای که از جنس رزین بوده و با ضخامت کم روی سطح قرار می‌گیرد. ما موفق به تولید این لاک مات‌کننده شدیم، محصولی که در حال حاضر از خارج وارد می‌شود.»

مهندس رحمت می‌افزاید: «در حال حاضر ۲۰۰ کیلو تولید آزمایشی برای یکی از شرکت‌های کف‌پوش‌سازی از این لاک انجام دادیم و در حال تست‌های نهایی روی خط تولید این شرکت هستیم تا این فناوری با خط تولید شرکت کف‌پوش‌سازی منطبق شده و امکان استفاده صنعتی از آن برای این تولیدکننده فراهم شود. این شرکت نیاز فعلی خود را برای این مات‌کننده از یک شرکت ترکیه‌ای تامین می‌کند که به زودی محصول ما وارد خط تولید آن‌ها خواهد شد و دیگر نیاز به واردات این محصول نیست.»

مدیرعامل شرکت مان بسپار تکین ایرانیان می‌گوید: «در این لاک مات‌کننده از نوعی نانوذرات استفاده می‌شود که موجب افزایش مقاومت به خراش شده و همچنین زیبایی چاپ را افزایش می‌دهد.»

وی ضمن اشاره به کاربردهای وسیع این لاک در بخش‌های دیگر می‌گوید: «این لاک علاوه بر صنعت کف‌پوش، در تولید تیوب‌های لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود. معمولا تیوب‌هایی که چاپ زیبایی دارند از این نوع لاک بهره‌مند هستند. با یکی از تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی همکاری را آغاز کرده‌ایم تا از این لاک مات‌کننده نانو استفاده کنند.»

به گفته وی فناوری این لاک در مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی توسعه داده شده است و تولید آن در حال حاضر به صورت برون‌سپاری انجام می‌شود، یعنی این شرکت برای تولید این لاک از تجهیزات و امکانات دیگر شرکت‌ها استفاده می‌کند.

مهندس رحمت می‌گوید: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است بعد از دریافت سفارش از مشتریان با ظرفیت ۲ تُن در ماه کار کنیم.»