تولید نانوکاتالیست‌های پیشرفته نفتاریفرمینگ در شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا

شركت اكسير نوين فرآيند آسيا یکی از شرکتهای فعال در حوزه تولید نانوکاتالیستهای پیشرفته است که موفق به تولید انواع فرآورده های پیشرفته نانوکاتالیستی مانند نفتا ریفرمینگ برای رفع نیاز صنایع شده است.

نانوکاتالیست‌های تولید بنزین، از جمله محصولات صنعتی راهبردی و حائز اهمیت در کشور است که تولید آن برای خودکفایی در بخش تولید بنزین بسیار ضروری است. این نوع مواد، يكي از ضروری ترین و راهبردی ترین نانوكاتاليست هاي مورد نياز در صنعت پالايشگاهي کشور به جهت توليد بنزين با استانداردهاي يورو 4 و 5 (عدد اکتان بالا) می باشد.

به طور مثال نانوکاتالیست‌ نفتا ریفرمینگ بر پایۀ گاما آلومینای نانوساختار، برای تولید بنزین در پالایشگاه‌ها یک ماده حیاتی و بنیادین محسوب می‌شود و نانوکاتالیست نفتا ریفرمینگ پایه گاما آلومینا، برای واحد (CCR (IR139 به‌دلیل انتخاب‌پذیری بالا برای تشکیل ترکیبات آروماتیک، بسیار مناسب است.

این نوع نانوفراورده‌ها، برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها به کار می رود و مشخصه طول عمری بین هشت الی ده سال دارد. دستیابی به این فناوری پیچیدگیهای علمی بالایی دارد بنحوی که با ارائه این فناوری، ایران به جمع پنج کشور موفق به دستیابی به فناوری ساخت نانوکاتالیست‌های پیشرفته در این حوزه، پیوسته است.

شركت اكسير نوين فرآيندآسيا یکی از شرکتهای فعال در حوزه تولید نانوکاتالیستهای پیشرفته است که موفق به تولید انواع فرآورده های نانوکاتالیستی همچون نفتا ریفرمینگ به منظور افزایش عدد اکتان (NR-13LD)، نانوکاتالیست نفتا ریفرمینگ بنزین سازی (CR-13)، نانوکاتالیست نفتا ریفرمینگ (CR-12L)، نانوکاتالیست نفتا ریفرمینگ آروماتیک سازی (AR-11) و نانوکاتالیست نفتا ریفرمینگ بنزین سازی (IR-86A) با اخذ گواهی نانومقیاس از ستاد توسعه فناوریهای نانو و میکرو شده است.

فعل و انفعالات اسیدی معمولاً در فرایند ریفرمینگ با این نانوکاتالیستها، بر عهده نانوآلومینا و فعل و انفعالات هیدروژن‌زدایی توسط برخی نانوفلزاتی انجام می‌شود که بروی این نانوکاتالیست ها تلقیح شده‌اند؛ بنابراین نانوکاتالیست‌های پایه آلومینا در این رده، از جمله نانوکاتالیستهای بسیار مناسب برای فرایند ریفرمینگ نانوکاتالیستی است که هر دو جزء یادشده در این شرکت تولید می شود.

گفتنی است شركت اكسير نوين فرآيندآسيا با هدف توليد نانوکاتالیستهای پیشرفته و مواد تخصصی، تحقيقات اوليه خود را از سال 1382 آغاز نمود. رسالت اصلي اين شركت از ابتدا بر پايه بومي سازي و توسعه فناوريهاي نو در زمينه توليد انواع نانوكاتاليستهای پیشرفته، بازيابي فلزات گرانبها و توليد نانوساختارها بوده و در این مسیر از همكاري نزديك و پاياپاي با مراكز تحقيقاتي و پژوهشي و دانشگاهي برتر، پژوهشگاه صنعت نفت و شركت پژوهش فناوري پتروشيمي برخوردار بوده است.

پژوهش ، فناوري، تجاري سازي و توليد محصولات و خدمات شركت اكسير نوين فرآيندآسيا، برای تولید نانوکاتالیستهایی همچون نانوکاتالیست نفتا ریفرمینگ، شامل تولید پايه نانوكاتاليست ها، نانوكاتاليست هاي همگن، نانوكاتاليست هاي ناهمگن، مشتقات فلزات گرانبها، احيا و بازيابي ناانوكاتاليستها، فناوری نانو و تولید انواع نانوساختارها، پژوهش هاي فني (طراحي و ساخت تجهيزات توليد و D&R)، بارگذاری، بارگیری و راه اندازی و اجرا است. همچنین کلیه مراحل تهيه این نانوكاتاليستها شامل توليد پايه از انواع گريدهاي مختلف پيش ماده ها از جمله نانو آلومينا و زئوليت به شكل هاي گرانول، اكسترود، توليد پيش ماده هاي تلقيحي از فلزات خريداري شده يا بازيابي شده، تلقيح پايه ها با نانونمك ها يا نانوكمپلكس هاي توليد شده، فرآیندهای كلسيناسيون، احياء و بسته بندي، بطور منسجم در این شرکت انجام می پذیرد.

نانوكاتاليست های پیشرفته نفتا ريفرمينگ با ساختار نانو و مقادير مناسب پلاتين، رنيوم و قلع بر پايه نانوكريستال گاما آلومينا و زئوليت مناسب ترين نانوكاتاليست براي واحد ريفرمينگ نانوكاتاليستي در جهت افزايش عدد اكتان و افزايش نسبت ايزوپارافين ها به بنزن در محصول ريفرميت مي باشد.

با استفاده از فناوري نانو در بارگذاري فلز دوم و یا سوم در این نانوکاتالیستها، با آرايش مناسب در كنار پلاتین و بر روي پايه با اسيديته معين، میزان و نحوه فعاليت، جداسازي، گزينش پذيري و پايداري نانوكاتاليست بهینه تر و مطلوب تر شده است. همچنین این محصولات نسبت به نمونه‌های مشابه و نمونه‌های اروپایی و آمریکایی آن عملکرد بهتری داشته و از نظر قیمت نیز نسبت به نمونه‌های خارجی با قیمتی مناسب‌تر و ارزان‌تر قابل دسترس صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است.

مزیت اصلی این محصولات این است که در وهله نخست، نیاز به واردات کاتالیست‌های گرانقیمت از خارج کشور در شرایط تحریم را مرتفع ساخته و امکان تامین داخلی آنها با گرید عالی را فراهم می سازد.