دوره ترویج صنعتی معرفی کاربردهای فناوری نانو در نمایشگاه فن نما (اصفهان) برگزار شد

دوره ترویج صنعتی کاربردهای نانو در صنایع اصفهان، با هدف معرفی توانمندیهای صنعتی فناوری نانو و فرصتهای تجاری و اقتصادی آن، همزمان با دومین نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری (فن نما)، برگزار شد.

در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، در قالب برنامه «دوره های صنعتی فناوری نانو»، سلسله نشستهای صنعتی معرفی فرصت‌ها و کاربردهای نانو، هم زمان با دومین نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری، در تاریخ 10 تا 13 مهر ماه، با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو و شهرداری اصفهان، در محل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

در این رویداد، شرکت فناوریهای پیشرفته آسیا، با همکاری و حمایت ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو، اقدام به برگزاری چهار نشست صنعتی تخصصی با محوریت معرفی کاربردهای صنعت و تجاری فناوری نانو در صنایع رنگ و رزین، ساختمان، بهداشت و سلامت و پلیمر نمود. این دوره‌ها، با هدف آشنایی مدیران و صنعتگران با فناوری نانو و مزایای کاربردی آن در صنعت، معرفی محصولات و توانمندی‌های صنعتی ایران در فناوری نانو، اطلاع‌رسانی در خصوص برنامه‌های توسعه صنعتی و حمایت های ستاد از شرکت های صنعتی و نانویی و ارائه راه حل های فناوری نانو برای رفع نیاز و ارتقای صنایع برگزار شد.

در دوره‌های صنعتی فناوری  نانو نمایشگاه فن‌نما، که با پوشش خبری سیمای استانی اصفهان نیز همراه بود، چهار شرکت دانش‌بنیان منتخب با ارائه آخرین دستاوردهای صنعتی و تجاری خود در حوزه فناوری نانو، چشم‌انداز روشنی از کاربردهای عینی این فناوری را تشریح نمودند.

در روز نخست، شرکت نانو فراز سپاهان، به عنوان شرکتی فناور در تولید پوشش‌های نانویی، با ارائه مدیر عامل، دکتر اعظم مردی حلاج، به معرفی محصولات این شرکت و کاربرد فناوری نانو در صنعت رنگ و رزین از جمله تولید محصولاتی مانند نانوپوشش‌های آب‌گریز برای سطوح ساختمانی، جهت افزایش طول عمر و مقاومت سازه‌ها، پرداخت.

در روز دوم، دکتر علیرضا منصوری طهرانی، مدیر عامل شرکت پوشش گیتی سبز اسپادان، با تمرکز بر تولید پوشش‌های پایه آب برای صنایع چوب، مبتنی بر فناوری نانو، جهت حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت محصولات چوبی، در محل استیج نمایشگاه، به معرفی محصولات این شرکت و کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان پرداخت.

در ادامه، مهندس حمیدرضا زینلی، مدیر علمی شرکت نانو الوند آراد، تولید کننده محصولات ضدعفونی‌کننده و ترمیم‌کننده زخم مبتنی بر فناوری نانو، به معرفی محصولات خود و کاربرد فناوری نانو در محصولات حوزه بهداشت و سلامت پرداخت. همچنین در بخش پایانی این دوره صنعتی، دکتر محسن بهرامی، مدیر عامل شرکت نانو امرتات توتیای لاوان، تولید کننده نانومواد اولیه پلیمری و افزودنی‌های نانو، جهت بهبود خواص مکانیکی، حرارتی و شیمیایی محصولات پلیمری، در محل استیج نمایشگاهبه معرفی محصولات این شرکت و کاربرد فناوری نانو در صنایع پلیمری خواهد پرداخت.

دکتر مجتبی فدائی، مدیرعامل شرکت فناوری‌های پیشرفته آسیا، به عنوان ارائه کننده اصلی دوره در این سلسه نشست‌ها، به بررسی کاربردهای مختلف فناوری نانو در صنایع مختلف پرداخته و چشم‌انداز آینده این فناوری را در صنایع کشور ترسیم نمود.

نکته قابل توجه در نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری (فن نما) ایجاد فرصتی بود که از یک‌سو دستگاه‌های اجرایی، صنایع و شرکت‌های بزرگ به عنوان متقاضیان فناوری (کارفرما) نیازهای فناورانه خود را اعلام و به نمایش بگذارند؛ و از سوی دیگر مجموعه‌های دانش‌بنیان، به عنوان تامین کنندگان فناوری، در جریان این نیازها قرار بگیرند و توانمندی‌های فناورانه خود را در نمایشگاه عرضه کنند. همچنین صندوق‌های تامین مالی، انعقاد قرارداد بین مجموعه های مذکور را تسهیل کرده و بر روی ایده‌های جدید، سرمایه‌گذاری ‌کنند.

گفتنی است شرکت در دوره های صنعتی فناوری نانو، برای فعالان حوزه صنعت، پژوهشگران و علاقه‌مندان به فناوری نانو فرصتی است تا با آخرین دستاوردهای این حوزه آشنا شوند، با متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان برجسته ارتباط برقرار کنند و از نزدیک شاهد کاربردهای عملی فناوری نانو در صنایع مختلف باشند. این رویدادها با ایجاد بستری مناسب برای تبادل دانش و تجربیات، برای شرکت‌کنندگان فرصتی است تا از مزایای سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک در حوزه نانو و صنعت آگاه شوند و در نهایت، به ارتقای سطح فناوری کشور و توسعه صنایع مختلف کمک کنند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره های صنعتی فناوری نانو و نشست‌های آتی، می‌توانند با شماره‌های 09301002270 و 09301002290 تماس حاصل نموده یا برای کسب اطلاعات بیشتر، به پایگاه اینترنتی نانو و صنعت، به نشانی www.INDnano.ir مراجعه نمایند.