ارتقای کیفیت فرآورده‌های دامی با نانومکمل‌های معدنی ساخت داخل

ارتقای کیفیت فرآورده‌های دامی با نانومکمل‌های معدنی ساخت داخل

فاطمه سقطچی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ایمن نانو فام، به معرفی محصول دانش‌بنیان این شرکت تحت عنوان نسل سوم نانو مکمل‌های معدنی روی برای خوراک دام، طیور و حیوانات خانگی پرداخت و گفت: این محصول مزایای محصولات دو نسل قبل را به صورت همزمان داشته و معایب آن‌ها را ندارد.

وی ادامه داد: قابلیت جذب بالا و عدم تداخل با سایر ریزمغذی‌ها، اثربخشی و ایمنی‌زایی بالا در دام و طیور، پایداری بالای کیفیت محصول در برابر تغییرات محیطی مانند رطوبت و دما، ماندگاری بالا و فناوری نوین در صنعت تولید آن از دیگر مزیت‌های این محصول دانش‌بنیان است.

سقطچی درباره نمونه‌های خارجی گفت: تنها تولیدکننده خارجی این مکمل‌ها یک شرکت آمریکایی – هلندی است که پس از ۱۰ سال تحقیق و توسعه این محصول را به عنوان نسل سوم مکمل معدنی خوراک دام معرفی کرده است که برای انواع دام سبک و سنگین، انواع طیور و آبزیان و اسب و انواع حیوانات خانگی کاربرد دارد و کارایی آن توسط سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) تایید شده است.

مدیر عامل شرکت ایمن نانو فام در خصوص صادرات و فروش آن در داخل گفت: با توجه به دانش به‌روز این محصول، پتانسیل صادرات آن به کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای همسایه وجود دارد و می‌تواند علاوه بر تامین نیاز کشور و کمک به تامین غذای سالم برای جامعه، ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد.

سقطچی ادامه داد: طولانی شدن فرآیند اخذ مجوزها منجر به فروش کم در سال گذشته شد ولی برای امسال قراردادهای مناسبی با شرکت‌های تولیدکننده مکمل برای دام و طیور منعقد کرده‌ایم.

این فعال حوزه فناوری، با بیان اینکه زمینه توسعه پژوهش‌ها در این شرکت فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار نیروی انسانی به صورت مستقیم و تمام وقت در حال فعالیت هستند این در حالی است که تعداد اشتغال ایجاد شده غیرمستقیم با توجه به حلقه‌های کسب و کار بسیار بالاتر است.

سقطچی با اشاره به تولید و فرمولاسیون محصولات پیشرفته شیمیایی و نانویی به اهداف این شرکت پرداخت و بیان کرد: شرکت ایمن نانو فام به منظور دستیابی به کیفیت مطلوب در تولید فراورده‌های‌دامی، بی‌خطری و اثربخشی و در جهت برآورده کردن تمام الزامات قانونی و مقرراتی و همچنین خواسته‌های مشتریان، اقدام به پیاده‌سازی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت در زمینه تولید و عرضه محصولات دامی، بر مبنای الزامات استاندارد 9001 کرده است.

وی، استفاده از فناوری‌های نوین را از اولویت‌های راهبردی کشور و این شرکت دانش‌بنیان دانست و عنوان کرد: با وجود محدودیت‌های مختلف در مسیر تولید گوشت دام، طیور و آبزیان مانند شرایط آب و هوایی و… استفاده از محصولات مبتنی بر فناوری‌های نوین جهت بهبود بازدهی تولیدات گوشت در کشور جزو مهم‌ترین اقدامات به شمار می‌رود.