پرفروش‌ترین‌های نانو در سال گذشته چه محصولاتی بوده‌اند؟

پرفروش‌ترین‌های نانو در سال گذشته چه محصولاتی بوده‌اند؟

بررسی اطلاعات مربوط به پرفروش‌ترین محصولات نانو در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که «شیرآلات بهداشتی» با بیش از ۹۶۰۰۰ میلیارد ریال در رتبه اول قرار دارد. شیرآلات بهداشتی ۳۱٫۸ درصد از سهم بازار نانو کشور را به خود اختصاص داده است.

کاتالیست‌های حوزه نفت و گاز با ۳۵۰۰۰ میلیارد ریال، سهم ۱۱٫۶ درصدی از بازار نانو را داشته است. کاتالیست‌ها یکی از محصولات راهبردی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بوده که تا یک دهه گذشته تقریبا تمام نیاز بازار داخل کشور از طریق واردات تامین می‌شد. اما طی یک دهه گذشته با تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی روی این حوزه و توسعه فناوری‌ ساخت کاتالیست‌ها با کمک فناوری‌نانو، بخش قابل توجهی از نیاز کشور توسط نانوکاتالیست‌های ایرانی تامین می‌شود.

کاشی‌های ساختمانی با فروش قریب به ۲۹۰۰۰ میلیارد ریال، سهم ۹٫۵ درصدی از بازار نانو کشور را به خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه این است یکی از فناوری‌های مهم در تولید نانومحصولات شیرآلات بهداشتی و کاشی‌های ساختمانی، لایه‌نشانی و پوشش‌دهی است که دستگاه‌های مورد استفاده برای این کار نیز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ساخته می‌شود.

کاتالیست‌های خودرو نیز با فروش ۲۴۷۰۰ میلیارد ریالی، سهم ۸٫۱ درصدی از بازار نانو را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. با توجه به آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها، استفاده از کاتالیست‌هایی با کارایی بالا بسیار برای بهبود کیفیت هوای شهرها اثر داشته و از این رو کاتالیست‌های نانویی ایرانی به شدت مورد استقبال شرکت‌های خودروسازی قرار گرفته است. در حال حاضر تقریبا برای بیشتر خودروهای تولید داخل، کاتالیست نانویی تولید و عرضه می‌شود.