سایپا از حسگر و گرمکن صندلی نانویی در خودرو‌ها استفاده خواهد کرد

سایپا از حسگر و گرمکن صندلی نانویی در خودرو‌ها استفاده خواهد کرد

با امضاء قراردادی میان شرکت رویال توسعه پایدار و شرکت طراحی و ساخت قطعات داخلی خودرو سایپا آذین، حسگر و گرمکن صندلی خودرو که با استفاده از فناوری الکترونیک چاپی با نانوجوهر ایجاد شده، در اختیار شرکت سایپا قرار می‌گیرد.

روز سه شنبه، ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲ آیین انعقاد قرارداد مربوط به این پروژه با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، دکتر عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و تنی چند از مدیران شرکت‌های سایپا و رویال توسعه پایدار، برگزار شد.

براساس این قرارداد، شرکت رویال توسعه پایدار متعهد شد که مجموعه گرم‌کن کفی جلو و پشتی و همچنین حسگر وزن تشخیص سرنشین صندلی جلو ویژه خودروی اطلس را تولید و عرضه نماید. در گام اول تامین این قطعات برای ۱۰۰۰۰ خودرو در برنامه شرکت رویال توسعه پایدار قرار دارد.

این سنسور و همچنین گرم‌کن‌های صندلی خودرو، تمامی تست‌های ارایه شده در تست پلن مرکز تحقیقات سایپا را پاس کرده و انجام این تست‌ها با همکاری شرکت سایپا آذین انجام شده است.

حسگر تشخیص نفر حسگری است که بر روی صندلی شاگرد و صندلی‌های پشت نصب می‌شود و در صورت حرکت خودرو و نشستن سرنشین در صندلی‌های مذکور، و نبستن کمربند، آلارم کمربند را فعال می‌کند. این سنسور در بازه‌ی وزنی مشخصی عمل می‌کند و این بدین معناست که برای کودک فعال نمی‌شود و لذا ایربگ برای کودک غیرفعال می‌شود.

گرم‌کن‌های صندلی تولید شده توسط شرکت رویال توسعه پایدار از فناوری الکترونیک چاپی بهره می‌برد. این محصولات به‌علت بهره گرفتن از نانوذرات رسانا و نیمه‌رسانا در فرآیند تولید و تاثیر نانوذرات بر تکرارپذیری محصولات تولیدی و بالابردن کیفیت محصول، نانومقیاس صنعتی را دریافت کرده است.

رویکرد کنونی شرکت رویال توسعه پایدار به‌عنوان یکی از مجموعه‌های پیشتاز بازار داخلی در حوزه میکروالکترونیک، تمرکز بر الکترونیک چاپی (مبتنی بر چاپ مدارهای الکترونیکی انعطاف‌پذیر) است که ارزش افزوده بالا و تیراژ بالایی دارند. از این‌رو شرکت رویال توسعه پایدار پس از اخذ مجوزهای لازم و تولید صنعتی، اقدام به توسعه محصول و تجاری‌سازی تولیدات مرتبط با این فناوری کرده است.