تقدیر از کمیته فنی استاندارد فناوری نانو در همایش روز جهانی استاندارد

همایش نکوداشت روز جهانی استاندارد، شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ با حضور مقامات کشوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار و در همین مراسم از واحدهای تولیدی و خدماتی نمونه، کمیته فنی استاندارد نمونه، آزمایشگاه‌ها و شرکت بازرسی نمونه و منتخب تجلیل به عمل آمد.

در این نشست در ابتدا آقای دکتر مهدی اسلام‌پناه گزارشی از وضعیت فعلی استاندارد ارائه کرد. وی در سخنرانی خود بیان کرد ۱۱ درصد از استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو توسط جمهوری اسلامی ایران راهبری و تدوین شده است.

سپس حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از اهمیت استاندارد سخن گفت و تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد با توجه به شرایط تحریمی که در آن قرار داریم، باید بتواند نیازمندی‌های فوری کشور را برطرف کند؛ امروز واردات و صادرات در برخی موارد منطبق با شرایط تحریمی انجام می‌شود؛ بر همین اساس سازمان مزبور باید نظارت‌ها و کنترل‌های خود را علاوه بر دقت همه‌جانبه، با سرعت همراه کند.

در این همایش از تعدادی واحدهای تولیدی برتر،سازمان اجرایی نمونه، آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های بازرسی نمونه با اهدا لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد. همچنین از کمیته فنی متناظر استاندارد فناوری نانو به‌عنوان کمیته نمونه به خاطر مشارکت فعال در  تدوین استانداردهای بین‌المللی نیز تقدیر به عمل آمد.

لازم به ذکر است که دبیرخانه کمیته فنی استاندارد فناوری نانو در ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو مستقر است که تاکنون با حمایت‌های ستاد نانو و مشارکت شبکه‌ای از متخصصان داخلی تعداد ۱۶۰ استاندارد ملی و ۱۲ استاندارد بین‌المللی را در حوزه فناوری نانو تدوین کرده است. در حال حاضر از نظر تعداد تدوین استانداردهای بین‌المللی نانو ایران جزو ۴ کشور برتر قرار دارد.

لازم به ذکر است همایش نکوداشت روز ملی استاندارد همزمان با صدمین سال تصویب قانون استاندارد، روز شنبه ۲۲ مهرماه با سخنرانی رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس قوه قضائیه، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و معاون اجرایی رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این مراسم همچنین جناب آقایان دکتر حداد عادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، علی بهادری جهرمی (سخنگوی دولت)، ذبیح‌الله خدائیان چگنی (رئیس سازمان بازرسی کل کشور)، عباس علی‌آبادی (وزیر صنعت)، محمد اسلامی (رئیس سازمان انرژی اتمی)، علی سلاجقه (رئیس سازمان محیط زیست) و تعدادی از  سفرا و دیپلمات‌های چندین کشور نیز حضور داشتند.