مدیرعامل شرکت پیام‌آوران نانو‌فناوری فردانگر: در حوزه آب به روستاهای زیادی کمک کردیم

مدیرعامل شرکت پیام‌آوران نانو‌فناوری فردانگر، یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه تصفیه آب با کمک فناوری نانو، از پیاده‌سازی فناوری این شرکت در مناطق روستایی در استان‌هایی نظیر کرمان خبر داد. این شرکت استفاده از فناوری‌نانو برای تامین آب قابل شرب در روستاهای کشور را در دستور کار خود قرار داده است.
دستگاه نانو کلوئیدساز، گرانول جاذب آرسنیک آب، دستگاه حباب‌ساز نانویی (نانو کویتاسیون) و گرانول حاوی جاذب آرسنیک از جمله محصولات نانویی شرکت پیام‌آوران نانو فناوری فردانگر هستند که گواهی نانومقیاس دریافت کرده‌اند.
بهاره کاویانی، مدیرعامل شرکت پیام‌آوران نانو‌فناوری فردانگر می‌گوید: «چالش آب، یک چالش جدی است و این مسئله سال‌ها به‌عنوان یک بحران در کشور ما بوده و با گذشت زمان نیز این مشکل، وخیم‌تر می‌شود. شرکت ما از سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و از همان ابتدا تصمیم گرفتیم روی استفاده از نانومواد فلزی و اکسید فلزی و همچنین آلیاژها با تمرکز زیادی کار کنیم. در این میان دغدغه ما این بود که روی موضوعی کار کنیم که در نهایت به صنعت ختم شود. اولین دستگاهی که ساختیم، ابزاری برای تولید نانومواد در مقیاس صنعتی بود و توانستیم دستگاه‌های تولید نانومواد مختلفی را در داخل کشور به فروش برسانیم. در ادامه روی کاربردی کردن این نانومواد کار کردیم و برای این منظور تحقیق و پژوهش زیادی انجام شد.»
وی می‌افزاید: «از سال ۱۳۹۰ کار روی حوزه آب را شروع کردیم و اولین قرارداد ما در سال ۱۳۹۲ منعقد شد و در سال ۹۳ این پروژه پیاده‌سازی و اجرا گردید. از سال ۹۳ به بعد توانستیم چندین فناوری را بومی‌سازی کنیم. ما عملا خود را مجهز کرده‌ایم به گونه‌ای که بتوانیم وقتی با مشکلی روبرو شدیم، آن را حل کنیم. در این مسیر از سال ۱۳۹۵ روی فناوری الکترولیز کار کردیم تا نیترات‌زدایی را از آب انجام دهیم و در ادامه از سال ۱۳۹۶ نیز وارد بخش حذف آرسنیک شدیم. نتایج جالب توجهی به دست آوردیم به طوری که فقط در استان کرمان ۱۵۰ دستگاه را به فروش رساندیم. ما در بحث آب بیشتر با پروژه‌های روستایی کار کردیم و هنوز هم تعداد زیادی پروژه روستایی داریم.»
وی درباره مسائل پیش‌روی این شرکت طی یک دهه گذشته گفت: «مسائل داخل کشور همانند کویری است که شما هر مقدار نیز آب بریزید باز هم نیاز وجود دارد. کار ما رساندن آب به این کویر تشنه است تا این کویر سیراب شود. ما در این مسیر چالش‌های زیادی داشتیم، همین که شما بخواهید یک روش جدید را به سازمان آب و فاضلاب که سال‌هاست از روش‌های قدیمی استفاده می‌کند، عرضه کنید خود یک چالش بزرگ است. اما بعد از حل چالش، شادی زیادی به سراغ ما می‌آید. همین احساس خوب به ما انگیزه می‌دهد. این کاری است که ما باید انجام دهیم و در آن بهترین باشیم.»
حسین احمدی مدیر اجرایی این شرکت می‌گوید: «بخش انسانی قضیه اینجاست که چرا من باید در تهران باشم و هم‌وطن من مجبور باشد در گوشه‌ای از این کشور با گالن آب مورد نیازش را جابه‌جا کند. این احساس به ما اجازه نمی‌دهد که نسبت به چالش‌ها بی‌تفاوت باشیم.»
لازم به ذکر است این شرکت موفق به ارائه روش نوینی برای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی شده که در مقیاس‌های مختلف به بهره‌برداری رسیده است. در این سیستم از جاذب‌های گرانولی حاوی آهن استفاده می‌شود. این فناوری تاکنون در بیش از ۱۰ شهر ایران مورد استفاده قرار گرفته است. شرکت پیام‌آوران نانو‌فناوری فردانگر دستگاهی نیز برای تصفیه آب شور و تبدیل آن به آب شیرین ساخته است که برای استفاده در مناطق کویری ایده‌آل است.