مخزن سه‌لایه نانویی در مسیر توسعه محصول برای نگهداری آب شرب

شرکت تهران پلیمر یاران مهر، مخزن پلی‌اتیلن سه لایه جهت نگهداری آب با لایه داخلی آنتی‌باکتریال تولید و به بازار عرضه می‌کند که به دلیل داشتن ترکیبات نانویی عملکرد بهتری نسبت به مخزن‌های معمولی دارد.
نگهداری آب شرب در ساختمان‌ها یکی از دغدغه‌هایی است که با گرم شدن هوا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. معمولا در ساختمان‌ها برای ذخیره‌سازی آب و تامین فشار مورد نیاز در مصارف خانگی از مخازن ذخیره‌سازی پلی‌اتیلن استفاده می‌شود.
در ابتدا مخازن پلی‌اتیلن به صورت بی‌رنگ و تک لایه تولید می‌شدند که به‌علت نیمه شفاف بودن نسل اول مخازن پلی‌اتیلنی تک لایه، نور از جداره مخزن عبور می‌کرد و امکان رشد جلبک در لایه داخلی یا داخل مخزن پر از آب را فراهم می‌ساخت. این جلبک‌ها عامل برخی فعالیت زیستی درون آب بودند که در نهایت موجب تغییر رنگ و بوی نامطبوع آب می‌شدند. از این رو یک لایه تیره به مخزن اضافه شد تا با کنترل نور ورودی، تشکیل جلبک را به حداقل برساند.
در حال حاضر شرکت تهران پلیمر یاران مهر از نانوذرات اکسید روی و نقره در لایه سوم بدنه مخازن پلی‌اتیلن استفاده کرده و این مخازن را به صورت سه‌لایه تولید می‌کند که برای ذخیره‌سازی و نگهداری انواع مایعات آشامیدنی قابل استفاده است. این مخازن که دارای نشان ملی استاندارد از سازمان ملی استاندارد و پروانه بهداشتی ساخت از سازمان غذا و دارو است برای استفاده در مناطق سردسیر و گرمسیر بدلیل انتقال حرارتی بسیار پایین مناسب بوده و در برابر تابش اشعه UV خورشید نیز مقاوم هستند. از ویژگی‌های مثبت این مخازن می‌توان به وزن سبک و استحکام بالا، نصب و راه‌اندازی آسان، مقاوم در برابر خوردگی و حمل و نقل آسان آن اشاره کرد.