با فناوری ایرانی، قطعات الکترونیکی ضدآب می‌شوند

شرکت بسا فن‌آوران نصیر با استفاده از سامانه پردازش پلاسمایی تحت خلاء امکان ایجاد خاصیت ضدآب را در قطعات الکترونیکی فراهم می‌کند. ایجاد سطوح آبگریز و آبدوست، تمیز کاری سطوح، فعال سازی سطح، بهبود چسبندگی، ضد لک کردن و بهبود خاصیت ترشوندگی از جمله مزیت‌های این فناوری است.

وسایل الکترونیکی، نسبت به رطوبت حساس هستند. آبگریزبودن این وسایل، زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که ابزارهای الکترونیکی به طور ناخواسته در معرض رطوبت شدید قرار گیرند یا با آب تماس پیدا کنند. بسیاری از وسایل مانند مدارات چاپی الکترونیکی، گوشی تلفن، هدفون، بردهای الکترونیکی و ادوات برقی، به این خاصیت نیازمند هستند.

سامانه پردازش پلاسمایی تحت خلأ، دستگاهی است که امکان ضد آب‌کردن سطوح و اشیای دوبعدی و سه بعدی را داشته و می‌تواند برای تولید محصولات ضد آب، به‌ویژه صنایع الکترونیک و یا نساجی، مورد استفاده قرار گیرد.

به‌علاوه ویژگی ضدخوردگی بودن را نیز می‌توان در آن محصولات ایجاد کند. علاوه بر ایجاد خاصیت آبگریزی، از کاربردهای دیگر این سامانه می‌توان به ایجاد خاصیت ضد لک، فعال‌سازی سطح، کندسوز کردن و یا ایجاد خاصیت آب دوستی دائمی و بهبود چسبندگی در مواد اشاره کرد.

سیستم پردازش پلاسمایی تحت خلاء دستگاهی است که به منظور پردازش و فعال سازی سطح و یا رسوب یک لایه نازک پلیمری با خواص مورد نظر بر روی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پردازش پلاسمایی با استفاده از این سیستم در یک محفظه با اتمسفر کنترل شده، تحت خلأ متوسط، و با ورود گازهای منتخب انجام می‌شود. برای انجام این کار، ابتدا سطح توسط گاز یا مخلوطی از گازهایی که توسط یک مولد فرکانس رادیویی (RF) یونیزه می‌شوند تمیز شده و فعال می‌شود. در ادامه بسته به ویژگی‌های مورد نظر، یک منومر گازی یا مایع مناسب در محفظه تزریق می‌شود. مولکول‌های مونومر به کمک انرژی امواج فرکانس رادیویی از هم جدا شده و باعث ایجاد الکترون‌های آزاد، یون‌ها، رادیکال‌های آزاد و … می‌شوند. رادیکال‌ها روی سطح جذب و پلیمریزه می‌شوند. اتصال الکترون‌ها و یون‌ها با یکدیگر و ایجاد پیوند شیمیایی با مولکول‌های رسوب دهی شده روی سطح منجر به ایجاد یک لایه ضخیم و متراکم روی سطح می‌شود که ضخامت آن قابل کنترل و بین ۳۰ تا ۳۰۰ نانومتر خواهد بود.