معرفی فرصتهای تجاری و صنعتی فناوری نانو در نمایشگاه توانمندیهای صنایع کوچک و متوسط جنوب کشور SMEX

سومین نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک و متوسط جنوب کشور در تاریخ 18 تا 21 آبانماه 1400 در شیراز برگزار شد.

سومین نمایشگاه تخصصی توانمندی های صنایع کوچک و متوسط جنوب کشور در تاریخ 18 تا 21 آبانماه 1400 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فارس/شیراز با حضور 105 شرکت از سراسر کشور و بویژه از جنوب کشور برگزار شد.

این نمایشگاه در فضایی به وسعت 12 هزار متر مربع در مجموعه نمایشگاه و در 4 سالن حافظ، سرو، بهار و نرگس و همچنین فضای باز نمایشگاه جهت قرارگیری ماشین آلات سنگین برگزار شد. تعداد 105 صنعت مختلف اقدام به اخذ غرفه کرده که با توجه به نحوه چیدمان غرفه ها یکی از پر استقبال ترین نمایشگاه های جنوب کشور به حساب می آید.

عمده شرکت کنندگان از استان های فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد، کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان بودند و همچنین شرکت هایی از استان های شمالی کشور نظیر همدان، تهران، اصفهان، مشهد و .. نیز حضور داشتند. این واحدهای صنعتی محصولات  و توانمندی های خود را در زمینه صنایع غذایی، آشامیدنی و تبدیلی کشاورزی، صنایع پزشکی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و شوینده، صنایع شیمیایی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع کاغذ و کارتن، صنایع چاپ و بسته بندی، صنایع فلزی و ماشین سازی، صنایع قطعات خودرو، نیرومحرکه و تجهیزات حمل و نقل، صنایع پلاستیک و لاستیک، صنایع چوب، مبلمان و مصنوعات چوبی، صنایع کانی غیرفلزی و ساختمانی (مواد، مصالح و تجهیزات ساختمانی)، صنایع نساجی، پوشاک، چرم، کیف و کفش و صنایع برق، الکترونیک، مخابرات و رایانه ارائه کردند.

این نمایشگاه با حمایت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و شرکت شهرک های صنعتی فارس و با مجری گری شرکت توسعه رویدادسازان ( به شماره تلفن های 09170457536 و 09175967280) و با رعایت کامل الزامات سلامت محیط و فاصله گذاری اجتماعی در مقابله با بیماری کرونا برگزار شد.

تصویر1: برگزاری نمایشگاه در 4 سالن حافظ، سرو، بهار و نرگس.

حضور مسئولان استانی و کشور (استاندار فارس، امام جمعه شیراز، رئیس اتاق بازرگانی، رئیس اداره صنعت و معدن، رئیس خانه صنعت و معدن و ….) حظور هیئت های تجاری داخلی و خارجی (از کشورهای عمان، چین، عراق) و همچنین نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی(صادرات، توسعه بازار داخلی و …) از رویدادهای حاشیه ای این نمایشگاه به شمار می رود.

تصویر 2: آیین گشایش نمایشگاه.

برپایی غرفه ترویج صنعتی نانو (معرفی دستاوردهای صنعتی فناوری نانو کشور):

کارگزاران بخش ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز در این نمایشگاه حضور فعال و پر رنگی داشتند. علی رغم ثبت نام تعداد بسیار زیادی از شرکت ها و پر شدن ظرفیت پذیرش غرفه جدید و همچنین عدم موفقیت بیش از 200 شرکت در اخذ غرفه در این نمایشگاه بسیار پر استقبال، موفق به برپایی غرفه ترویج صنعتی نانو (معرفی دستاوردهای صنعتی فناوری نانو کشور) شدند. در این نمایشگاه، شرکت اعلان پدیده نو، به عنوان نهاد ترویجی برای ترویج صنعتی و معرفی دستاوردهای صنعتی فناوری نانو کشور فعالیت داشت.

در این غرفه محصولات دارای گواهی نانومقیاس از کلیه کشور (شامل شیشه های شرکت شیشه کاوه، رنگ های شرکت آریسا، ماسک تنفسی از چندین شرکت، لوله های فاضلابی بی صدا، لوله های پلیمری مستحکم و …) و همچنین استنت های اطلاع رسانی از خدمات ستاد نانو (بخش ترویج صنعتی، خدمات شبکه تبادل فناوری و بعضی از نمونه های موفق رسوخ فناوری نانو در صنعت و …) به نمایش گذاشته شد.

کارگزاران در این غرفه، اقدام به راهنمایی بازدید کنندگان، معرفی محصولات و اخذ تقاضاهای صنعتی کرده و بموازات آن، اقدام به رصد شرکت کنندگان، ایجاد ارتباط با آنها و برگزاری جلسات تخصصی با مدیران ارشد سایر غرفه ها و برگزاری جلسات ترویجی فناوری نانو نمودند. مسئولان استانی (مدیریت شرکت شهرک های صنعتی فارس، مدیر شرکت نمایشگاه های صنعتی فارس و …) نیز از این غرفه بازدید کردند.

تصویر3: بازدید دکتر فتوحی مدیریت شرکت شهرک های صنعتی فارس از غرفه دستاوردهای صنعتی فناوری نانو

تصویر4: اخذ تقاضای صنعتی صنعتگران بازدید کنندگان غرفه دستاوردهای صنعتی فناوری نانو

همچنین در تاریخ 20 آبانماه 1400 راس ساعت 18 تور صنعتی و بازدید از سالن حافظ به صورت زنده از اینستاگرام indnano.ir پخش شد و کلیه دنبال کنندگان این صفحه امکان شرکت در این نمایشگاه به صورت مجازی را داشتند. فایل ضبط شده این تور در صفحه اینستاگرامی ترویج صنعتی به نشانی (INDnano.ir@) ذخیره و قابل مشاهده است.

تصویر 5: تصویری از ویدیو تور مجازی بازدید از این نمایشگاه که در صفحه اینستاگرامی indnano.ir قابل مشاهده است.

برگزاری کارگاه های آموزشی از دیگر رویدادهای حاشیه ای این نمایشگاه بود.


تصویر 6: برگزاری کارگاه های آموزشی از رویدادهای حاشیه ای این نمایشگاه بود.

ارتباطات بعد از نمایشگاه با صنعتگران جنوب کشور

در طول مدت برگزاری و جلسات با کلیه غرفه ها و صنایع شرکت کننده ارتباطات موثری برقرار شد و مدیران عامل شرکت ها با اعلام شماره تماس خود تمایل به حفظ ارتباط با ستاد نانو را داشتند. گاها با اعلام تقاضاهای صنعتی خود و مشکلات موجود در کارخانه نیازمندی خود را به فناوری نانو جهت حل این مشکلات اعلام کردند. در برخی از صنایع ارتباط گرفته به صورت آنلاین و یا حضوری سمینار صنعتی برگزار شد. این صنایع تقاضاهایی را مطرح کردند که تعداد آنها تا کنون به 50 عدد رسیده است و در سامانه شبکه تبادل به ثبت رسیده اند.