افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و غذایی با فناوری نانو

یک استارتاپ ایرانی با استفاده از فناوری نانو پوشش نگهدارنده مخصوص محصولات کشاورزی و غذایی تولید کرده که مدت ماندگاری آن‌ها را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

محمد داوری، مدیرعامل تیم نانوفروت در گفتگو با ستاد خبری ایران نانو با اشاره به این که یکی از چالش‌های جهان امروز امنیت غذایی، افزایش ماندگاری و حفظ  کیفیت محصولات کشاورزی است، بیان کرد: «ایران پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی و ورود به بازار صادرات دارد. با این حال این فرصت‌ها به دلیل عدم توانایی در نگهداری درست از محصولات کشاورزی و نبود تجهیزات پیشرفته برای انبارداری از دست می‌رود.»

وی افزود: «محصولات کشاورزی و غذایی به شدت حساس هستند و امکان خراب یا فاسد شدن آن‌ها بسیار زیاد است. نبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای انبارداری درست از این محصولات باعث شده که رقبای ایران در حوزه کشاورزی برخی از بازارهای بین‌المللی را از ما بگیرند. به‌عنوان مثال تا چند سال قبل ایران بزرگ ترین صادرکننده پسته در جهان بود اما در حال حاضر به دلیل عدم رعایت پارامترهای کیفی در محصولات ایرانی، آمریکا در حال تصاحب بازارهای بین‌المللی ایران است.»

مدیرعامل تیم نانوفروت اظهار کرد: «ابتدا این مشکل را در صنعت کشاورزی شناسایی کردیم و سپس راهی برای حل آن پیدا کردیم و درنهایت به محصولی بر پایه فناوری نانو رسیدیم. این پوشش نگهدارنده در کنار حفظ کیفیت محصولات کشاورزی و غذایی، مدت ماندگاری آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. فناوری نانو به شکل افزودنی‌های پایه خوراکی با بیس گیاهی در این محصول استفاده شده است.»

داوری با بیان این که این پوشش نگهدارنده هنوز به مرحله فروش نرسیده است، عنوان کرد: «نمونه اولیه محصول تولید شده و در حال ثبت برند و شرکت هستیم. تحقیقات و مطالعات در این زمینه از سه سال پیش شروع شد، حدود یک سال قبل نیز محصول وارد فاز عملیاتی شد و پس از چهار ماه نمونه اولیه آن ساخته شد.»

وی در خصوص نحوه اعمال این پوشش روی محصولات غذایی و کشاورزی گفت: «این کار به دو روش ساده اسپری کردن یا غوطه‌وری انجام می‌شود. استقبال شرکت‌ها و صنایع طی نمایشگاه نانو از محصول ما عالی بوده و درخواست‌های همکاری زیاید دریافت کرده‌ایم چراکه نگهداری و توزیع محصولات کشاورزی یکی از چالش‌های اصلی این حوزه به شمار می‌رود.»