آزاده مرزبان، مدیرعامل شرکت دانشبنیان «اگروفن» نخستین مرکز انتقال فناوریهای نوین کشاورزی با اشاره به فعالیت این غرفه در سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو گفت: «این شرکت دانشبنیان در پارک علم و فناوری مستقر بوده و به واسطه تولید محصولات نانویی خود توانسته تاییدیه نانو مقیاس را از ستاد فناوری نانو دریافت کند. همچنین دارای گواهی انطباق محصولات دانشبنیان از سازمان ملی استانداد و سیب سلامت نیز است.»
وی افزود: «کار این شرکت از یک پروژه تحقیقاتی در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۳۹۱ آغاز شد که تا سال ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد تا اساس شرکت اگروفن شکل گرفته و تاسیس شد.»
مرزبان با اشاره به تولید محصولان این شرکت عنوان کرد: «شرکت اگروفن توانست کیسههای هوشمند نانویی را در شرایط فعلی که مردم ایران و جهان دور ریز غذای بالایی دارند، تولید کند که اقدام بسیار مثبت و موثری بود؛ چراکه در چنین شرایطی با کارایی بالا موجب کاهش دور ریز میوهها و سبزیجات میشود.»
مدیرعامل شرکت دانشبنیان «اگروفن» ادامه داد: «در کشور میوهها و سبزیجات در شرایط بد و غیر استانداری نگهداری میشود و آن هم به دلیل این است که کیسههای نگهداری مواد خوراکی دارای استانداردهای لازم را ندارند اما در این کیسههای نگهداری، میوهها و سبزیجات بدون تغییر رنگ، مزه و بو چندین روز سالم میمانند.»
وی با بیان اینکه از این کیسههای هوشمند نانویی برای صادرات میوه و سبزیجات استفاده میشود، توضیح داد: «میوهها و سبزیجات با بستهبندی شدن در این کیسههای نانویی بدون اینکه دور ریز و یا خرابی داشته باشند، به سلامت به کشور مقصد میرسند.»
مرزبان با اشاره به یکی دیگر از محصولات عرضه شده توسط این شرکت در نمایشگاه فناوری نانو گفت: «محلولهای آنتیباکتریال و آنتیاکسیدان از دیگر محصولهای شرکت است که کاملا گیاهی بوده و هیچ مواد شیمیایی که ممکن است ناسازگاریای با محیط و یا بدن انسان پیدا کند، در آن به کار نرفته است.»
به گفته وی، این محلول بر روی میوهها چون هلو، سیب و یا بر روی کلاهک سبز بادمجان یا دم گیلاس و آلبالو اسپری میشود تا میوهها در جریان سلامت بدون خرابی و سلامت کامل به کشور مقصد برسند. البته باید اشاره کرد که این محصول هیچ ضرری برای انسان و محیط زیست ندارد.
مرزبان همچنین ادامه داد: «شرکت اگروفن بهصورت مستقیم در بحث صادرات ورود نکرده است اما بسیاری از شرکتها و کارخانهها به صورت غیر مستقیم از کیسههای هوشمند نانویی و محلولهای آنتیباکتریال شرکت برای صادرات میوه و یا مواد خوراکی خود استفاده میکنند. حتی یکی از صادرکنندگان ما که گلخانهدارهای بزرگ ورامین هستند ۱۸ تن فلفل دلمه را با استفاده از این کیسههای هوشمند نانویی به روسیه ارسال کردند که حتی یک کیلو هم ضایعات نداشت؛ آن هم در صورتی که صادرات میوه و سبزیجات ۳۰ تا ۳۵ درصد خرابی دارد اما با این کیسهها آسیب به میوهها کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.»
مدیرعامل این شرکت همچنین اشاره کرد: «یکی از چالشهای برگزاری این دوره از نمایشگاه، عدم اطلاعرسانی و تبلیغات خوب و مناسب برای برگزاری نمایشگاه است، چراکه آنطور که باید و شاید اطلاع رسانی خوبی برای آگاه شدن مردم از این جریان صورت نگرفت. باید در برگزاری چنین رویدادهایی صدا و سیما بهعنوان رسانه ملی اطلاعرسانی ویژهای برای حضور سرمایهگذاران، مراجعهکنندگان، فعالان این حوزه و … فراهم کند.»
مرزبان افزود: «اگر تبلیغات و اطلاعرسانی گستردهای در رسانههای داخلی نسبت به برگزاری نمایشگاه نانو، صورت میگرفت، شرکتها نیز میتوانستند به راحتی فعالیتهایشان را به عرضه نمایش درآورند، تا جایی که طی تعاملهای شکل گرفته، روند توسعهای برای تکمیل فعالیت این شرکتها صورت میگرفت.»
به گفته وی، یکی از معضلات نمایشگاه فناوری نانو، مسیرهای دسترسی (مترو، اتوبوس و تاکسی) به آن است که امیدوارم در دورههای بعدی یا مکان برگزاری نمایشگاه تغییر پیدا کند یا شرایط بهتری برای دسترسی و حضور در نمایشگاه فراهم شود.