حضور بیش از ۱۰۰ طرح نانویی، با قابلیت سرمایه‌گذاری، در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۱

بخش طرح‌های فناورانه و نوآورانه با بیش از ۱۰۰ طرح نانویی در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۱ حضور خواهد داشت. این طرح‌های نانویی که تولید محصول اولیه آن‌ها نیز انجام شده و تعداد زیادی از آن‌ها گواهی نانومقیاس نیز دریافت کرده‌اند، آمادگی برای ارائه به سرمایه‌گذار دارند.

این طرح‌ها در حوزه‌های آب و محیط‌زیست، بهداشت و سلامت، تجهیزات آزمایشگاهی، کشاورزی و بسته‌بندی، نانومواد، الکترونیک، مواد پیشرفته، رنگ و پوشش و صنعت ساختمان هستند.

سطح آمادگی فناوری (TRL) این کسب وکارهای نوپا متفاوت و بالاتر از ۴ بوده و نشان از توسعه قابل توجه در مسیر تجاری‌سازی دارد. این محصولات در کمترین سطوح، موفق به دستیابی به نمونه آزمایشگاهی کارآمده شده‌اند و در بالاترین سطوح موفق به تولید نیمه‌صنعتی شده‌اند. این سطوح از آمادگی فناوری برای محصولات مبتنی بر فناوری‌های جدید و نوظهور، از اهمیت زیادی برخوردار است و مشخص بودن این سطوح به سرمایه‌گذاران برای تشخیص میزان بلوغ محصول یا فناوری کمک شایانی می‌کند.

ستاد توسعه فناوری نانو برنامه‌های مختلفی برای حمایت از توسعه فناوری و محصول، در حوزه فناوری نانو دارد. فناوران، شرکت‌های نوپا، پژوهشگران و جامعه دانشگاهی، به‌عنوان طرف عرضه و شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مستقل، به‌عنوان طرف تقاضا، از جمله مخاطبان این برنامه‌ها هستند.در این برنامه‌ها، طرح‌هایی پذیرفته می‌شوند که مبتنی بر نیاز بازار یا صنعت باشند، مشابه داخلی نداشته و یا در صورت وجود مشابه، بهبود کیفیت، خواص و یا کاهش هزینه نسبت به آن داشته باشند. انطباق محصول با تعاریف نانو نیز از دیگر شاخصه‌های مهم در پذیرش طرح‌ها است.

ستاد نانو در هر سال، طی فراخوان‌هایی، اقدام به دریافت طرح‌های متقاضیان می‌نماید. درخواست‌های دریافتی، بر اساس شاخصه‌های مختلفی از جمله، قابلیت تجاری شدن، فنی و نانومقیاس، قابلیت توسعه بازار، نوآوری و همچنین پتانسیل تیم فناور برای پیشبرد طرح، ارزیابی می‌شوند. طرح‌های پذیرفته شده در برنامه‌ها، طی بازه‌ زمانی مشخصی که برای هر طرح، متناسب با سطح آن متفاوت است، فرصت استفاده از امکانات و تجهیزات در دسترس را دارا خواهند بود. همچنین این طرح‌ها، ضمن بهره‌مندی از خدمات و حمایت‌های یک برنامه، برای توسعه فناوری و کسب و کار خود، پس از اتمام فرآیند، امکان استفاده از سایر حمایت‌ها و امکانات برنامه­‌های دیگر ستاد نانو را نیز خواهند داشت.