تصفیه آب خاکستری با غشاهای سرامیکی نانوساختار وارد «فهرست‌بها» شد

دستگاه تصفیه آب خاکستری با استفاده از غشاهای سرامیکی نانوساختار وارد فهرست‌بها شد. شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو تولیدکننده این سامانه تصفیه پساب است. پیش از این از محصولات این شرکت در کارواش استفاده شده است.

 

فهرست‌بها، کتابچه‌ای حاوی لیست قیمت مواد و مصالح یا خدماتی است که پیمانکاران عمرانی از آن‌ها برای پروژه‌های داخل کشور استفاده می‌کنند. هرساله سازمان مدیریت و برنامه فهرستی از بهای رشته‌های مختلف پروژه‌های عمرانی را منتشر می‌کند.

 

یکی از بخش‌های این فهرست به موضوع تأسیسات مکانیکی اختصاص داده شده که سامانه‌های تصفیه پساب از جمله زیرشاخه‌های آن محسوب می‌شوند. در لیست جدیدی که سازمان مدیریت و برنامه برای سال ۹۸ منتشر کرده، دستگاه تصفیه آب خاکستری با استفاده از غشاهای سرامیکی نانوساختار نیز درج شده است.

 

آب خاکستری به پساب‌های خانگی، به استثنای خروجی فاضلاب سرویس‌های بهداشتی گفته می‌شود که هنگام حمام کردن، ظرف شستن یا رخت‌شویی ایجاد می‌شود. شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو، فناوری تصفیه آب خاکستری را ارائه کرده است که می‌توان با استفاده از آن، آب‌های خاکستری را دوباره به چرخه مصرف بازگرداند. این سامانه مبتنی بر میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون می‌تواند با تصفیه آب‌های خاکستری، ۷۰ درصد از آب مصرفی را بازیافت کند. در این سامانه، آب خاکستری به‌صورت هیبریدی با استفاده از غشاهای نانوساختار سرامیکی چند کاناله تصفیه و گندزدایی می‌شود.

 

جنس غشاهای به‌کار رفته در این دستگاه، سرامیکی بوده که اندازه حفرات این غشاها توسط مهندسان و متخصصان شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو با استفاده از فناوری نانو مهندسی شده است.

 

این سامانه در دو مرحله میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون، پساب ورودی را تصفیه و آب را برای استفاده مجدد به سیستم بازمی‌گرداند. در مرحله میکروفیلتراسیون چربی‌ها، شوینده‌ها و دیگر درشت مولکول‌ها و همچنین تا حدود زیادی میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها  و در مرحله اولترافیلتراسیون تمامی میکروارگانیسم‌ها و حتی لاشه میکروارگانیسم‌ها از آب ورودی حذف می‌شود. محصول نهایی، آب با کیفیتی خواهد بود که دارای استانداردهای داخلی و جهانی است.

 

محصولات تصفیه پساب خاکستری که با استفاده از فناوری غشای سرامیکی نانوساختار تولید شده باشد، لازم است گواهینامه نانومقیاس را از ستاد نانوی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده باشد.