تریبون نانو و صنعت1400: خلاصه ای از ارائه های شرکتهای نانوفناور در بخش صنایع نفت، انرژی و نانومواد

پنجمین روز رویداد ملی تریبون نانو و صنعت 1400، با محوریت صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی در بخش صبحگاهی و صنایع حوزه نانو مواد در بخش عصرگاهی و با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه از ساعت 9 تا 16 روز چهارشنبه اسفندماه 1400 برگزار شد.

در ابتدای روز پنجم، دکتر سیدمحمدامین علوی، مدیر توسعه کسب و کار حوزه نفت، گاز، پتروشیمی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، صحبتهای خود را پیرامون معرفی برنامه‌ها، سیاست‌ها و حمایت‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی آغاز نمود. از محورهای اصلی ارائه دکتر علوی، ارائه توضیحاتی پیرامون تاریخچه شکل گیری ستاد، چشم انداز و اهداف ستاد، حوزه‌های اولویت‌دار ستاد، وضعیت شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو و آمار محصولات مورد تایید ستاد، بازار محصولات بر پایه فناوری نانو، تشریح فعالیتها و نحوه تمرکز حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بر زنجیره ارزش و بیان اطلاعات تماس و راه‌های ارتباطی، بود.

مدیر توسعه کسب و کار حوزه نفت، گاز، پتروشیمی ستاد نانو، برنامه های گروه توسعه صنعت برای حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را در سه محور شامل شبکه تبادل فناوری، چالشهای فناوری و نوآوری و توسعه درونزا برشمرد و با بیان زنجیره فعالیت در صنعت نفت از بحث حفاری تا توزیع، عمده تمرکز فناوری نانو را در مرحله استخراج و فرآوری و پالایش مطرح نمود. وی در تشریح وضعیت فناوری نانو حوزه نفت اظهار داشت که محصولات متعددی به صورت انحصاری در این حوزه با فناوری بالا بصورت صنعتی و کاربردی وجود دارد و سایر محصولات با حوزه های دیگری همچون صنایع غذایی وکشاورزی، عمران و ساختمان، حوزه نانوپوشش ها، رنگ و رزین،آب و محیط زیست، اشتراکاتی داشته و مورد این حوزه ها نیز استفاده قرار می‌گیرد. علوی، در تشریح لزوم تبادل فناوری، قرارگرفتن نوآوری شرکتهای کوچک فناوری محور در زنجیره ارزش شرکتهای بزرگ و بین‌المللی، را محور صحبت قرارداد و به اهدافی همچون بومی سازی اقلام تحریمی و حل معضلات صنایع در تأمین مواد و تجهیزات، ارتقای ارزش افزوده و بهبود کیفیت محصولات صنعتی، کاهش هزینه های تولید، پاسخ به انتظارات جامعه و صنعت برای حل چالشهای کشور، و همچنین افزایش سطح رقابت پذیری و در نتیجه توسعه بازار و صادرات و افزوده شدن محصول جدید به سبد محصولات صنایع، اشاره نمود. وی با ذکر این نکته که غالبا شرکت فناور و صنعت زبان مشترکی با هم نداشتند، از به هم رسانی فناور و متقاضی بوسیله کارگزارانی خبر داد که ماحصل آن، تاکنون تحقق پروژه های متعدد و موفق صنعتی بوده است. وی افزود: یکی از نقش های کارگزاران صنعتی  این است که متقاضیان صنعتی (شرکتهای صنعتی و سازمان) را به عرضه کنندگان  فناوری(شرکتهای دانش بینیان) برساند. در این دیدگاه، فناور، طیفی گسترده است که از شرکت صنعتی تا یک سری هسته های فناور شکل گرفته در دل دانشگاه و مراکز پژوهشی را شامل می‌شود.

مدیر توسعه کسب و کار حوزه نفت، گاز، پتروشیمی ستاد نانو، به معرفی و تشریح توانمندیهای برخی از شرکتهای نانوفناور در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و انرژی پرداخت که از جمله آن می‌توان به شرکت توسعه محصول کیاصنعت شریف، با تولید محصولات نانوفناورانه ای همچون پکرهای متورم شونده، و شرکت پیشگام صنعت فرس، با 4 واحد مینی ریفاینری با ظرفیت 400 تن در روز LSFO با گوگرد زیر 0.5 درصد اشاره کرد. دکتر علوی به تشریح توانمندیهای صنعتی ایران در حوزه تولید و فرآوری کاتالیست‌های پالایشگاهی و پتروشیمی پرداخت و توانمندیهای صنعتی شرکتهای نانوفناوری همچون گسترش فناوری خوارزمی، شرکت نفت و گاز سرو، شرکت نانوپارس اسپادانا، و شرکت توسعه دانش و فناوری ایلیا را تبیین نمود. تامین کاتالیست فولاد خوزستان، سبزوار، مبارکه، غدیر نی‌ریز، گل گهر، تامین کاتالیست پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی‌های خارک، آپادانا، پردیس، هنگام، شازند، کرمانشاه و همچنین پتروشیمی‌های مسجد سلیمان، شیراز، آرین متانول، هنگام، مرجان، پالایشگاه اصفهان و فولاد هرمزگان در کنار تأمین کاتالیست واحدهای EDC/VCM  پتروشیمی آبادان-اروند-غدیر و بندرامام و کاتالیست واحد تولید MEK شرکت شیمی تکس آریا از جمله مزایای تولید ایرانی شرکتهای نانوفناور در این حوزه بود. در پایان دکتر علوی به راههای ارتباطی و نحوه همکاری با این واحد، را بیان نمود.


ارائه بعدی با موضوع معرفی نانو افزایه و نانو سیال حفاری پایه آبی بازدارنده شیل، و سخنران این شرکت سرکار خانم مهندس شروین ترقی خواه بود. وی سرپرست توسعه تکنولوژی سیال حفاری در شرکت دانش بنیان سیالات حفاری پارس می باشد. در ابتدا وی به معرفی شرکت و توانمندی ها و افتخارات واحد صنعتی پرداخت و سپس با مطرح کردن چالش های موجود به هنگام حفاری سازندهای شیلی به معرفی محصول خود پرداخت و با بیان ارتباط محصول با فناوری نانو، ویژگی های متمایز محصولشان را نسبت به محصولات مشابه معرفی کرد. سرپرست توسعه تکنولوژی سیال حفاری در شرکت دانش بنیان سیالات حفاری پارس بیان نمود شرکت سیالات حفاری پارس در سال 1383 بعنوان اولین شرکت خصوصی ایرانی فعال با هدف ارائه خدمات تخصصی مهندسی و عملیاتی سیال حفاری و مدیریت پسماند در پروژه های حفاری خشکی و دریا تشکیل گردید وهم اکنون به عنوان یک شرکت دانش بنیان صنعتی در زمینه خدمات سیال حفاری و مدیریت پسماند به کار خود ادامه می دهد. این شرکت تاکنون موفق به اجرای خدمات مذکور در بیش از 250 حلقه چاه خشکی و دریایی شده است. مطابق با گفته وی خدمات شرکت شامل تحقیق و توسعه، آموزش، خدمات کنترل کیفی و آزمایشگاه، جلوگیری از آسیب سازند و افزایش بهره وری، تولید و تأمین مواد ویژه حفاری، مدیریت پسماند حفاری، خدمات یکپارچه سیال حفاری می باشد. از جمله افتخارات و توانمدی های شرکت از سال 1383 تا 1396 می توان به تاسیس اولین آزمایشگاه خصوصی سیال حفاری در ایران، جهت ارائه خدمات آزمایشگاهی، کنترل کیفی و تامین افزایه های ویژه سیال حفاری اشاره کرد. همچنین این شرکت توانسته تاییدیه های شرکت های ENI و  Norsk Hydro را در زمینه های مختلف کسب نماید.

مهندس ترقی خواه، در ادامه به توضیح افتخارات کسب شده توسط شرکت در سال های اخیر پرداخت که از جمله آن می توان به برگزاری اولین مدرسه سیال حفاری بین المللی برای کارکنان شرکت ملی حفاری ایران، ارائه خدمات سیال حفاری در میادین یادآوران و آزادگان شمالی با شرکت های SINOPEC و CNPC، عضویت در پارک علم و فناوری خوزستان ، اخذ ایزو 17025 بعنوان تنها آزمایشگاه ارائه دهنده خدمات سیال حفاری در ایران تحت نظر مرکز تایید صلاحیت و سازمان ملی استاندارد، اخذ مدرک شرکت دانش بنیان از معاونت فناوری ریاست جمهوری ، آغاز همکاری با دانشگاه صنعتی شریف و برگزاری دوری سیالات حفاری پیشرفته و افزایش تولید بین المللی در جزیره کیش، تکمیل عمیق ترین چاه دما و فشار بالای مارون و جایگزینی سیال پایه آبی با پایه روغنی برای اولین بار، تجهیز آزمایشگاه مجهز سیال حفاری در پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف در جزیره کیش ، مهندس ترقی خواه در ادامه به معرفی واحد آزمایشگاه پرداخت.

شرکت سیالات حفاری پارس به عنوان اولین شرکت خصوصی ایرانی فعال در زمینه ارائه خدمات یکپارچه مهندسی و عملیاتی سیال حفاری و مدیریت پسماند در پروژه های خشکی و دریا، با هدف حفظ و ارتقا جایگاه مرجع معتبر آزمایشگاهی در سطح ملی، اولین آزمایشگاه بخش خصوصی سیال حفاری را با هدف ارائه ی خدمات در زمینه سیال حفاری به تامین کنندگان و تولید کنندگان افزایه های حفاری، شرکت های بازرسی فنی، گمرکات و مراکز آموزش عالی در سال 1383 تجهیز و راه اندازی نمود. همچینن به منظور ارائه خدمات مناسب تر و سریعتر به پروژه های عملیاتی و مشتریان بیرونی نسبت به تجهیز آزمایشگاه های سیال حفاری در شهر اهواز و جزیره کیش در طی سال های 93 و 94 اقدام نمود.

از مهمترین فعالیت های آزمایشگاه های سیالات حفاری پارس می توان به طور خلاصه به مواردی همچون ارزیابی تمامی افزایه های سیال حفاری بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی، ارزیابی انواع سیالات حفاری پایه آبی، روغنی، ارزیابی سیال حفاری در شرایط دما و فشار بالا، ارزیابی افزایه های ویژه بهره برداری، ارزیابی آسیب سازند، اندازه گیری میزان تراوایی، آنالیز آب و پساب، برگزاری دوره های کارآموزی برای دانشجویان کارشناسی، آموزش دوره های تئوری و عملی سیال حفاری، و پشتیبانی از پروژه های دانشجویی در تمامی مقاطع اشاره نمود.

بر اساس گفته های مهندس ترقی خواه، یکی از محصولات شرکت نانوافزایه بازدارنده شیل می باشد که این محصول یک ترکیب شیمیایی است که متشکل از نانوافزایه، حلال های اصلی و کمکی و سورفکتانت های پلیمری به منظور پایدارسازی نانوذرات می‌باشد. این محصول می تواند در سازند رسی شیلی فعال و در انواع سیالات حفاری پایه آبی در دمای 250 درجه فارنهایت تا وزن 130 پوند بر فوت مکعب کاربرد داشته باشد. همچنین کارایی مناسبی در در عدم حضور پتاسیم کلراید و در محیط های حساس به کاتیون پتاسیم دارد.

محصول دیگر شرکت نانوافزایه بازدارنده شیل با نام تجاری CLAY BOND L/ N می باشد که در مقایسه با افزایه های رایج بازدارنده شیل مانند پتاسیم کلراید، گلایگول و پلی آکریل آمیدها دارای ویژگی منحصر به فرد از منظر تطابق سایز با خلل و فرج لایه های شیلی، تبادل یونی با سطح و دیواره شیل بدلیل ساختار آن و همچنین مکانیزم محیط کلوییدی دارای سورفکتانت با رس ها و شیل بصورت مکمل است که در هیچ بازدارنده دیگری مشاهده نمی گردد.

از دیگر محصولات شرکت نانوسیال حفاری پایه آبی بازدارنده شیل با نام تجاری CLAY BOND/ N INHIBIT Fluid System می باشد که شامل محلول آب نمک به عنوان پایه سیال، پلیمرهای سلولزی کنترل کننده صافاب، پلیمر غلظت دهنده و نانوافزایه بازدارنده شیل CLAY BOND L/ N می باشد. از جمله کاربردهای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جایگزین سیالات حفاری پایه آبی با نمک اشباع و سیالات حفاری پایه آبی حاوی پتاسیم کلراید
  • قابل استفاده در سازندهای رسی/شیلی فعال و شیل های متورم شونده
  • قابلیت استفاده در محیط هایی که حساسیت بالا به کاتیون پتاسیون و یا یون کلرید دارند
  • قابلیت کاربرد تا دمای 250 درجه فارنهایت و وزن 100 پوند بر فوت مکعب

این شرکت توانمندی های لازم برای ورد به صادرات را کسب نموده و توانسته با ایجاد ارتباطات بین المللی امکان همکاری در پرژه های پژوهشی مشترک با دانشگاه های خارج از کشور را کسب نماید. همچنین این شرکت دارای کارت بازرگانی فعال و زنجیره کامل تامین کالا از تولید، کنترل کیفیت و لاجستیک می باشد.


در ادامه، دکتر نازنین نصرالهی، کارشناس تحقیق و توسعه شرکت اکسیر نوین فرایند آسیا، به بیان کاربرد نانوکاتالیست‌ها در حوزه نفت پرداخت. شركت  با هدف توليد مواد High Tech تحقیقات اولیه خود را در سال 1382 آغاز نمود. رسالت اصلي اين شركت بر پايه بومي سازي و توسعه فناوريهاي نو در زمينه توليد كاتاليست ، بازيابي فلزات گرانبها و توليد نانو ساختارها مي باشد. همكاري نزديك و پاياپاي با مراكز تحقيقاتي و پژوهشي و دانشگاهي از جمله دانشگاه هاي صنعتي شريف ، اصفهان و پژوهشگاه صنعت نفت و شركت پژوهش فناوري پتروشيمي در رزومه اين شركت است. دکتر نصرالهی در ادامه به توضیح چارت پژوهش ، فناوري و تجاري سازي محصولات و خدمات شركت اکسیر نوین فرایند آسیا، پرداخت و سپس نانوكاتاليست ها و مراحل تهيه آنها در شركت اكسير نوين فرآيند آسيا را تشریح نمود. کارشناس تحقیق و توسعه شرکت اکسیر نوین فرایند آسیا، انواع کاتالیست های توليدي حاوی فلزات گرانبها موردنیاز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی را شامل موادی نظیر كاتاليستهاي واحدهاي ايزومريزاسيون پالايشگاهي جهت توليد بنزين يورو 4 و يورو 5، كاتاليستهاي واحدهاي نفتا ريفورمينگ، كاتاليست دهيدروژناسيون پارافين ها، کاتالیست ایزومریزاسیون زایلن ها، كاتاليست تبديل C9-C10به تركيبات آروماتيك با ارزش (BTX)، کاتالیست آلكيلاسيون  بنزن، كاتاليست اكسيداسيون اتيلن، کاتالیست­های تصفیه هیدروژنی (Hydrotreating, NHT, GHT, KHT,RCD)، كاتاليستهاي Hydrocracking، و کاتالیست­های هیدروژناسیون الفین ها ، دی الفین ها و استيلن برشمرد. دکتر نصرالهی، در ادامه، به تشریح نانو کاتالیست ریفرمینگ نفتا پرداخت و افزود کاتالیست ریفرمینگ نفتا یکی از مهم ترین و ضروری ترین کاتالیست های مورد نیاز در صنعت پالایشگاهی کشور به جهت تولید بنزین با استانداردهای یورو 4 و 5  (عدد اکتان بالا) می باشد. با استفاده از فناوری نانو در بارگذاری فلز دوم و یا سوم با آرایش مناسب در کنار پلاتین بر روی پایه  با اسیدیته معین، می توان فعالیت، جداسازی، گزینش پذیری و پایداری کاتالیست را مطلوب تر ساخت. کاتالیست ريفرمينگ نفتا با ساختار نانو و مقادیر مناسب  پلاتین، رنیوم و قلع بر پایه نانوکریستال گاماآلومینا و زئولیت مناسب ترین کاتالیست برای واحد ریفرمینگ کاتالیستی در جهت افزایش عدد اکتان و افزایش نسبت ایزوپارافین ها به بنزن در محصول ریفرمیت می باشد. وی در توضیح نانو کاتالیست آروماتیک سازی این شرکت نیز گفت نانو كاتاليست مورد نظر  از سری کاتالیست های آروماتیک سازی چند فلزی پلاتین-قلع است که برای تولید آروماتیک های  C6-C8   از نفتا با حداکثر انتخاب پذیری تولید شده است.  محاسن این نانو کاتالیست منجر به تبدیل حداکثری نفتن و پارافین به آروماتیک ها با تشکیل کک کمتر از کاتالیزورهای نسل قبلی در حضور مقادیر کمتر پلاتین می شود. فعالیت زیاد ، مقاومت مکانیکی استثنایی که منجر به حداقل سایش می شود، قابلیت تجدید پذیری زیاد، تولید کک کم به دلیل فرمولاسیون چند فلزی آن. از جمله مزایای این نانوکاتالیست است بنابراین پالایشگاه ها بدون افزایش محدودیت های سوزاندن کک فرصت دارند تا شدت کار (توان عملیاتی بالاتر ، شدت خوراک) را افزایش دهند. از دیگر محصولات حوزه کاتالیستی این شرکت که در ارائه حاضر توضیح داده شد می توان به نانو کاتالیست ایزومریزاسیون نفتای سبک، نانو کاتالیست  هیدروتریتینگ، نانو کاتالیست  هیدروکراکینگ، نانو کاتالیست دهیدروژناسیون، نانوکاتالیست هیدروژناسیون بنزن، نانو کاتالیست تریتینگ برش باقیمانده تقطیری و خلا و اتمسفری (RCD)، نانو کاتالیست پلتفرمینگ پالایشگاهی (تبدیل کاتالیستی)، نانو کاتالیست آلکیلاسیون بنزن و همچنین محصول گارد اشاره نمود.

کارشناس تحقیق و توسعه شرکت اکسیر نوین فرایند آسیا در بخش پایانی ارائه خود به نمونه اقدامات این شرکت در سال 1400 اشاره کرد که از جمله آن میتوان به تغییر روش سنتز پایه جهت بهبود توزیع ذرات فلزی بر روی آن، اجرای روش های مختلف سنتز از نظر شرایط فرایندی و ترکیبات ضروری برای دستیابی به کاتالیست قوی تر ، بکاربردن ارتقا دهنده های متنوع در نسبت‌های مختلف، کاتالیست برای فعالیت در فرایند با خوراک های متنوع، تغییر در درصد فلزات فعال لود شده، و نیز نوع نمک های فلزی استفاده شده و روش سنتز  اشاره کرد كه موجب افزایش فعالیت کاتالیست مي شود.  افزایش فعالیت کاتالیست، ارتقا استحکام کاتالیست جهت مقاوت در شرایط دمایی و فشاری بالا از دیگر اهداف اصلاح کاتالیستی بود که دکتر نصرالهی به آن اشاره نمود.


ارائه بعدی، مربوط به شرکت نفت و گاز سرو فعال در حوزه نانوکاتالیست ها در صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولاد، با ارائه دکتر احمدرضا کشاورز و موضوع کاربرد نانوکاتالیست‌ها در صنایع پتروشیمی، پالایش و فولاد بود.

شرکت نفت و گاز سرو فعال در حوزه صنایع تکنولوژی پیشرفته (High-Tech)، به عنوان پیشگام تولید کاتالیست های استراتژیک صنایع پتروشیمی، پالایش و فولاد، توانسته است از سال 1383 با فعالیت در این حوزه به جمع اعضای باشگاه کاتالیست سازان جهان اضافه شود به طوری که از سوی مراجع نفت و گاز جهان به عنوان تامین کننده اصلی کاتالیست برای پلنت های پتروشیمی، پالایشی و فولادی کشور شناخته می شود. شرکت نفت و گاز سرو تولیدکننده کاتالیست فرایندهای اوره، آمونیاک، متانول در صنعت پتروشیمی، کاتالیست های فرایند تولید گاز هیدروژن در صنعت پالایشی و کاتالیست های تولید آهن اسنفجی در صنعت فولادسازی می باشد، که علاوه بر کسب دانش فنی تولید نانوکاتالیست های مورد استفاده در صنایع مذکور، گام های موثری در مسیر خودکفایی کامل و رفع نیاز واردات آن برمیدارد. تولید 26 محصول پر مصرف صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادی، ثبت 59 پتنت دانش فنی در حوزه فرایند و تکنولوژی ساخت کاتالیست، کسب 2 جایزه جشنواره خوارزمی کشور، کسب تندیس جایزه تعالی صنعت پتروشیمی، ثبت رکورد 1،800 تن تولید و تحویل انواع کاتالیست به مجتمع های مصرف کننده گوشه ای از افتخارات به دست آمده توسط شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو در صنعت کاتالیست است. دکتر کشاورز پس از معرفی اجمالی شرکت به تاریخچه فعالیت های شرکت پرداخت و محصولات تولیدی شرکت را شرح داده و عملکرد شرکت در حوزه فولاد را توضیح داد.

کاتالیستهای فرآیند احیای مستقیم آهن در صنایع فولاد، کاتالیستهای فرآیند گاز سنتز در صنایع پتروشیمی، کاتالیستهای فرآیند متانول در صنایع پتروشیمی، کاتالیستهای فرآیند اوره و آمونیاک در صنایع پتروشیمی، کاتالیستهای فرآیند تولید گاز اتیلن در صنایع پتروشیمی، کاتالیستهای فرآیند گاز هیدروژن در صنایع پالایشگاهی، کاتالیستهای فرآیند فرمالدهید در صنایع پایین دستی از جمله محصولات این شرکت است که علاوه بر آن ارائه دهنده خدمات آزمایشگاهی در حوزه کاتالیست نیز ی باشد.

دکتر کشاورز افزود شرکت نفت و گاز سرو به عنوان نخستین و بزرگترین شرکت ایرانی تولید کننده کاتالیست، علاوه بر آنکه پارامترهای کنترلی و عملکردی کاتالیست را در مجتمع های گوناگون با موفقیت پشت سر گذاشته و شرایط گارانتی تمام محصولات عرضه شده را با موفقیت گذرانده است؛ از سوی مجتمع های متعددی چون فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، شرکت مهندسی مشاور برسو، شرکت مهندسی و تکنولوژی تارا طرح، پتروشیمی رازی، پتروشیمی شیراز، پالایش نفت شیراز و … صادر گردیده است. همچنین مرکز تحقیقات کاتالیست از دو بخش تشکیل شده است: مرکز شکل دهی و ساخت کاتالیست و مرکز تعیین مشخصات کاتالیست . دکتر کشاورز در ادامه سخنانش، بخشی از  افتخارات و توانمندی های شرکت را معرفی نمود که بنا به اظهارات وی، تنهادارنده فناوری احداث واحدهای GTL در ایران بوده و موفقیتهایی همچون برگزیده جشنواره های ایرانساخت، خوارزمی، و بعنوان 3 دوره محصول تحقیقاتی برگزیده سال از وزارت صمت، به همراه چاپ کتب و برگزاری کارگاهها شده است.


ارائه بعدی، با موضوع سرامیک های صنعتی بر پایه فناوری نانو و با ارائه آقای دکتر اصغر برهانی، مدیرعامل هلدینگ AIC  سرامیک های صنعتی اردکان برگزار شد. هلدینگ AIC در سال 1374 تاسیس و در سال 1376 با نام تجاری سرامیک های صنعتی اردکان (AIC) به منظور تولید سرامیک های صنعتی بر پایه آلومینایی و سیلیکاتی ، انواع کاتالیست ها، پودرآلفا آلومینا و اکتیو آلومینا و… با ظرفیت سالیانه 150000 تن شروع به فعالیت نمود.

در ادامه مهندس برهانی افزود تولیدات شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان (شرکت مادر) به شرح زیر می باشد:

  1. انواع گلوله ولاینر آلومینایی
  2. لاینرهای ضد سایش آلومینایی
  3. – قطعات ویژه آلومینایی
  4. سرامیک بال های آلومینایی
  5. سرامیک بال های سیلیکاتی
  6. پودر گاما آلومینا
  7. کاتالیست های جاذب
  8. کاتالیست های بازیابی گوگرد SRU
  9. کاتالیست های ریفرمینگ

شرکت AIC یک شرکت مادر می باشد که از جمله شرکت آلومینیوم پارس اکسید کسرا، شرکت گلوله های سرامیکی دیبا سرام نوین کسرا و شرکت مهندسی معدنی زرین پودر نوین کسرا تحت پوشش این شرکت فعالیت می کنند.

وی در ادامه به معرفی این شرکت ها پرداخت:

  1. شرکت آلومینیوم پارس اکسید کسرا

از جمله محصولات این شرکت پودرآلفا آلومینا درگریدها و سایزهای مختلف با ظرفیت تولید سالیانه 15 هزار تن می باشد.

  1. شرکت گلوله های سرامیکی دیبا سرام نوین کسرا

این شرکت گلوله های سرامیک بال سیلیسی وآجرهای ضد اسید با ظرفیت 1200 تن تولید می نماید.

  1. شرکت مهندسی معدنی زرین پودر نوین کسرا

که سالیانه 80 هزارتن سنگ الیژیست تولید می کند.

دکتر برهانی در ادامه به معرفی محصولات شرکت و صنایع مصرف کننده آنها پرداخت که از جمله عبارتند از: پودر آلفا آلومینا، پودر گاما آلومینا ، اکتیو آلومینا، سرامیک بال آلومینایی ، سرامیک بال سیلیکاتی ، کاتالیست های بازیابی گوگرد، گلوله ها ولاینرهای آلومینایی، لاینرهای ضد سایش آلومینایی، قطعات ویژه آلومینایی، آجرهای ضد اسید، اولیژیست وکنستانتره آهن و کاتالیست های ریفرمینگ. وی در ادامه به دلایل ماندگاری این هلدینگ اشاره نموده، رموز موفقیت و برنامه های توسعه ای آن را شرح داد و به دریافت گواهینامه ها و تندیس های شرکت از شرکت های مطرح دنیا پرداخت و بیان نمود که تولید دانش فنی در زمینه های مختلف از جمله افتخارات این شرکت می باشد. وی جهت ارتباط با شرکت و دریافت همکاری های تحقیقاتی به معرفی محصولات خود پرداخت. از جمله محصولات این شرکت کاتالیست های بازیابی گوگرد است که هر کدام خواص ویژه ای دارند.


ارائه بعدی، با موضوع پوشش نانو زیرکونیوم و مواد آندایزینگ آلومینیوم و با ارائه  مهندس سیامک آطاهریان مدیر عامل شرکت شیلر فرآیند پارس برگزار شد. وی در سخنانش به این نکته اشاره نمود که این شرکت تنها تولید کننده پوشش تبدیلی نانو زیرکونیوم است و دارنده لوح تقدیر از سازمان محیط زیست برای تولید سبز می باشد. در ادامه وبینار، وی با معرفی محصولات مختلف، مشتریان هر محصول را معرفی نمود. از جمله کارخانه جات تولید کننده ورق رنگی و محصولات آلومینیومی و ورق گالوانیزه، از مشتریان اصلی این شرکت محسوب می شوند.

مدیر عامل شرکت شیلر فرآیند پارس با تعریف پوشش های تبدیلی بیان نمود که، پوشش تبدیلی به پوشش هایی اطلاق می شود که از طریق واکنش لایه های اتمی سطح فلزات به آنیون هایی که از واسطه مناسبی انتخاب شده اند، روی سطح فلزات ایجاد می شوند. در حقیقت پوشش تبدیلی یک فرایند خوردگی کنترل شده است. و این پوشش ها را می توان بر روی انواع سطوح فلزی در کاربردهای صنعتی استفاده نمود.

این شرکت با دریافت گواهینامه های مناسب از ستاد نانو و شرکت های مربوطه توانسته مورفولوژی سطوح محصولات را کنترل نموده و قابلیت های جدیدی به سطوح مورد نظر اضافه کند. از جمله پوشش های ایجاد شده توسط این شرکت، پوشش فسفاته آهن، فسفاته روی و نانو زیرکونیوم است که خواص هر کدام در تصاویر زیر ذکر شده است.

از جمله مزیتهای اصلی محصولات این شرکت را می توان در اقتصادی بودن و عدم نیاز به انرژی زیاد، نداشتن لجن و رسوب مزاحم، مصرف بهینه مصرف آب، سرعت انجام واکنش تشکیل پوشش، خاصیت مکانیکی عالی و اپراتوری و مونیتورینگ بسیارساده  اشاره نمود. یکی دیگر از محصولات موفق این شرکت، تولید پوشش های با رنگ های جذاب با استفاده از فرایند آندایزینگ است. این شرکت توانسته با استفاده از سولفات قلع مایع، پوشش های بهینه ای را ایجاد نماید.

مهندس آطاهریان، در یک جدول به مقایسه مزیت های محصول شرکت در مقایسه با سایر شرکت های رقیب پرداخت. از جمله افتخارات این شرکت انجام پروژه های موفقی نظیر تامین سیستم تهویه برای 28 شرکت خودرو سازی بوده است. و در نهایت وی نمونه کارهای تهیه شده توسط شرکت را نشان داد.


در ادامه، دکتر علی رستمی، مدیرعامل شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور، با موضوع نانومواد و کاربردهای آن در صنعت و سلامت به ارائه مطالب پرداخت. شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور در سال 1393 توسط گروهی از اعضای هیات علمی دانشگاه و صنعتگران با سابقه که تجربیات انحصاری و زیادی در ایجاد نانوفتونیک در سطح کشور دارند ایجاد شده و هدف از تاسیس آن فعالیت در زمینه مهندسی فتونیک و الکترونیک با استفاده از دستاوردهای مهم در زمینه فناوری نانو در تولید قطعات و سیستم های مبتنی بر نانوفتونیک می باشد. وی در ادامه به معرفی فعالیت های شرکت پرداخت :

  1. نانومواد
  2. مهندسی فتونیک
  3. مهندسی الکترونیک

این شرکت در سال 1394 موفق به ساخت سریعترین آشکارساز مادون قرمز باند میانی و تولید نانوپودر اکسید روی و سیلیس شد. برخی محصولات تولیدی این شرکت شامل نانو مواد به صورت پودر، کلوئید و ژل، ضدعفونی نانو، (نانوکلینیا دست)، ضدعفونی نانو، (نانوکلینیا سطح)، غرغره برای ضد کرونا،  ضد زخم دیابت آنسیل،  ضد بوی کفش نانو، سنسور مادون قرمز باند میانی،  سنسور شعله، دیود انتشار دهنده نور مبتنی بر نانو مواد و سلول خورشیدی مبتنی بر نانومواد است. در ادامه دکتر رستمی به معرفی توانمندی های شرکت پرداخت که از جمله عبارتند از: تولید نانومواد و مواد سفارشی که در بازار وجود ندارد برای اهداف تحقیقاتی و صنعتی،  تولید دانش فنی در زمینه های مرتبط با فعالیت شرکت،  همکاری در پروژه های بزرگ ملی به صورت قرارداد،  مشاوره در راه اندازی کسب و کار دانش بنیان،  قبول سفارش برای تولید مواد اولیه دارو و لوازم بهداشتی، قبول سفارش برای تولید ادوات بهینه سازی مصرف انرژی و قبول سفارش برای تولید سیستم های روشنائی. وی افزود با توجه به تولید نانومواد با کیفیت عالی و قیمت ارزانتر نسبت به بازار جهانی محصولات این شرکت پتانسیل صادراتی دارد؛ بخصوص در مورد محصول ضدعفونی و مبارزه با کرونا که محصول نانوکلینیا موفقیت بسیار خوبی دارد. در ادامه توضیحات وی به معرفی محصولات شرکت پرداخت .


ارائه بعد مربوط به شرکت مهندسی پایدار ابتکار آرمینا با ارائه دکتر ابراهیم اکبر زاده مدیر عامل شرکت برگزار شد. این شرکت، یک شرکت دانش بنیان است که در پارک فناوری پردیس مستقر می باشد. موضوعات اصلی فعالیت ای شرکت به شرح زیر است:

تولید مواد نانو ساختار، توسعه و تدوین دانش فنی محصولات با دانش فناوری نانو،

دکتر ابراهیم اکبر زاده ترکیب تیم فنی و اجرایی را توضیح داد و در ادامه وی محصولات تولیدی شرکت را معرفی نمود که از جمله عبارتند ازجوهر و خمیر رسانا، کامپوزیت مس – گرافیت، تولید فیلم های پلیمری آنتی باکتریال با نانو ذرات مس، ماده موثره آنتی باکتریال فیلترهای آب خانگی، کربن فعال حاوی نانوذرات، پیگمنت های رنگی.

مدیر عامل شرکت مهندسی پایدار ابتکار آرمینا افزود این شرکت علاوه بر محصولات گفته شده جوهر رسانای نقره و جوهر رسانای گرافیت نیز تولید کرده است که قابلیت اجرا روی زیرلایه های کاغذ، شیشه و پلیمر را دارا می باشد و در دمای محیط سینتر می شود.دکتر اکبر زاده افزود علاوه بر محصولات فوق، پروژه های دیگری همچون تولید فیلم های پلیمری آنتی باکتریال با نانو ذرات مس، پروژه تدوین دانش فنی کاتالیست گازی کربن فعال حاوی نانوذرات و پروژه تولید مشترک پیگمنت های رنگی در شرکت در حال انجام است. دستاورد این پژوهش ها انتشار مقالات پژوهشی از پروژه ها و دو مورد پرونده قطعی ثبت اختراع است.

دکتر اکبرزاده، آمادگی شرکت را برای همکاری در زمینه تدوین دانش فنی بهره گیری نانوذرات مغناطیسی به منظور تصفیه آب و شیرین سازی آب دریا و نیز توسعه فناوری چاپ الکترونیک نیز اعلام نمود.


در بخش بعد، دکتر الهه اسماعیلی، نائب رئیس و عضو هیئت مدیره شرکت نانو پارمین خاوران، به بیان صحبتهای خود پیرامون تولید، فرآوری و کاربردهای صنعتی نانوکلی پرداخت. معرفی شرکت، معرفی فنی محصولات، معرفی افتخارات و توانمندی های شرکت، بیان فرصت های همکاری تحقیقاتی با صنایع و مراکز تحقیقاتی و بیان اطلاعات تماس و راه های ارتباطی شرکت، از محورهای اصلی ارائه دکتر اسماعیلی بود. وی در ابتدا اشاره ای به اطلاعات مرکز آمار ایران در خصوص معادن در حال بهره برداری در سال 1398 نمود که در آن تعداد کل معادن کشور معادل 4947 معدن، تعداد معادن بنتونیت: 70 معدن،  مقدار استخراج بنتونیت (تن): 1021481 تن، میزان ارزش کل تولیدات بنتونیت: 289057 میلیون ریال، میزان ارزش افزوده: 202550 میلیون ریال، مقدار ذخیره قطعی معادن بنتونیت در پایان سال 98: 27494670 تن و میزان واردات نانوکلی: بیش از 1000 تن اعلام شده بود. از این رو توجه به تولید داخلی نانوکلی، نقش مهمی در خودکفایی و توسعه صنعتی و ثروت آفرینی از فناوری نانو در این حوزه دارد و شرکت نانو پارمین خاوران، با توجه به رفع نیاز کشور اقدام به فعالیت دانش بنیان همچون تولید نانوکلی کرده است. نائب رئیس شرکت نانو پارمین خاوران، محصولات نانوکلی این شرکت را به سه دسته عمده تقسیم بندی نمود که شامل حوزه رنگ و رزین(محصول Paintone 20A) ، حوزه پلیمرهای ترموپلاست(محصـــول Blocktone 24A و Blocktone 22A  و Blocktone 20B)  و حوزه لاستیک (محصول Blocktone R و Blocktone MAX) هستند. عضو هیئت مدیره شرکت نانو پارمین خاوران، در ادامه به تشریح هر یک از محصولات، ویژگیها و کاربرد و مزایای آنها در صنایع مختلف پرداخت و رقبای داخلی و خارجی در این زمینه را معرفی نمود. وی صنایع بسته بندی، تاخیرانداز شعله، تصفیه پسابهای صنعتی و صنایع آرایشی و بهداشتی را از کاربردهای اولویت دار جهت فرصت های همکاری دانست و در این خصوص اعلام آمادگی نمود. دکتر اسماعیلی در پایان به برخی از افتخارات و دستاوردها و تأییدیه های شرکت نیز اشاره کرد که از آن جمله می‌توان به ثبت و انتشار US Patentو ثبت اختراع در داخل کشور همراه با اخذ تاییدیه علمی از سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران (مورد تایید وزارتین)، اخذ رتبه اول کشوری در سومین چالش فناوری و نوآوری با عنوان «کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو»، انتخاب محصول فناورانه شرکت به عنوان یکی از 17 محصول نوآورانه جهت رونمایی در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، اخذ مجوز تولید صنعتی نانوکلی در قالب تاییدیه نانومقیاس، اخذ تاییدیه دانش بنیان اشاره نمود.


در بخش پایانی، خانم فاطمه داودی، مدیرعامل شرکت نانو صنعت کیان، به ارائه مطالب با موضوع تولید محصولات ضدعفونی‌کننده بر پایه فناوری نانوپرداخت. وی با اشاره به مزایا و کاربردهای فراوان نقره کلوئیدی، به تشریح ویژگی‌های این نانومواد پرداخت که بعنوان نابود کننده جهانی ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها، بدون منع مصرف و عوارض جانبی مورد توجه قرار گرفته است. خانم داودی اظهار داشت نقره کلوئیدی، محلول آبی متشکل از یون نقره است که به صورت معلق، به کمک بار الکتریکی که هر یک از ذرات نقره دارا می باشد در جریان است و بعنوان یک عامل قوی ضد عفونت عمل می‌کند. نقره کلوئیدی به صورت تأثیرگذارتری 650 نوع عامل بیماری را نابود می‌کند. مدیرعامل شرکت نانو صنعت کیان، در ادامه به تشریح مکانیزم تخریب سلولهای پاتوژن پرداخت و تأثیر باکتری زدایی یون نقره را تبیین نمود و در ادامه به توضیح مزایای نقره کلوئیدی نسبت به آنتی بیوتیک پرداخت.

وی با بیان اینکه حضور نقره کلوئیدی در کنار قارچ ها و ویروس ها می تواند آنزیم سوخت اکسیژن را در آنها غیر فعال کند، افزود  که یکی از مکانیزم های عمل در این مواد جذب یون مخالف توسط نانو ذرات نقره می باشد. همچنین بیان نمود  که تئوری دیگر برای عملکرد این نانو ذرات، داشتن نقش کاتالیزوری برای این مواد می باشد.کشف این عملکرد از نانو کلوئید نقره که در سال 1957 انجام گرفت توانست به سوالات مختلف محققان در زمینه تخریب سلولی توسط این ذرات پاسخ دهد. در این تحقیقات مشخص گردید که نقره مستقیما با DNA واکنش نمی دهد بلکه به صورت غیر مستقیم موجب افزایش رادیکالهای آزاد درون سلول می شود که می تواند میزان پیوند های هیدروژنی درون سلول را کاهش دهد.

نقره کلوئیدی به صورتهای مختلفی در پزشکی کاربرد دارد. که مزیت های نظیر غیر سمی بودن ، طبیعی بودن و قابلیت حل شدن آن در آب ، این ماده را نسبت به آنتی بیوتیک ها بیشتر مورد توجه قرار داده است. در زمینه استفاده از نقره در صنعت پزشکی روسیه از سال های قبل پیشتاز بوده و در درمان مصدومان جنگی از این ماده استفاده نموده است.در سال 1971 آمریکا نیز  نتایج مشابهی در زمینه استفاده از نقره در پزشکی، همانند تحقیقات در روسیه بدست آورد. علاوه بر کاربدهای پزشکی در زمینه سلامت نیز استفاده از نقره در بین کشورهای پیشرفته بسیار رایج است. در سوئیس به صورت گسترده ای از فیلتراسیون نقره برای آب خانگی و اداره جات استفاده می شود به گونه ای که ایستگاههای فضایی بین المللی فقط از آب نقره استفاده می نمایند. امروزه، نقره به عنوان یک فلز رسانای گران قیمت محسوب نمی شود بلکه یک عنصر کلیدی در صنایع پزشکی و بهداشتی محسوب می شود که با تغییر ابعاد آن خواص جدیدی از این ماده هر روز در زمینه های مختلف توسط دانشمندان گزارش می شود و شرکت نانو صنعت کیان در زمینه تولید انواع ضدعفونی کننده بر پایه فلزات و نانو ذرات فلزات، در این زمینه پیشگام است. کلوئید حاوی نانو ذرات نقره، کاربردهای فراوانی در محیط اطراف ما دارد ه این شرکت در راستای رسیدن به این اهداف محصولات خود را تولید می نماید.