تریبون نانو و صنعت1400: خلاصه ای از ارائه های شرکتهای نانوفناور در بخش صنایع پلیمری، کامپوزیت، رنگ و رزین

چهارمین روز رویداد ملی تریبون نانو و صنعت 1400، با محوریت صنایع پلیمری، کامپوزیت، رنگ و رزین و با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه از ساعت 9 تا 16 روز سه شنبه اسفندماه 1400 برگزار شد.

در ابتدا، مهندس مجتبی باقری، مدیر توسعه کسب و کار حوزه کامپوزیت، پلیمر، رنگ و رزین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با موضوع معرفی مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین ستاد توسعه فناوری نانو و حمایت‌های آن، به بیان توضیحاتی پیرامون معرفی مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین، معرفی برخی از حمایتهای مرکز از شرکتهای فناور، معرفی شبکه تبادل فناوری و همکاری مرکز با آن، معرفی فناوریها و برخی از طرحهای موفق صنعتی، و همچنین راههای ارتباط با مرکز، پرداخت. مهندس باقری، در بخش معرفی مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین، به ارائه مطلب پرداخت و مأموریتهای این مرکز، شامل کمک به رسوخ فناوری نانو در حوزه های مختلف صنعتی کشور، تولید محصولات با کیفیت با تکیه بر توان داخلی، ایجاد زیرساختهای لازم برای ایجاد دانش فنی در حوزه فناوری نانو و توسعه بازار محصولات نانوفناورانه در سطح بین‌المللی را توضیح داد. وی ضمن معرفی برخی از حمایتهای مرکز از شرکتهای نانوفناور، به تشریح حوزه های کاری مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین، پرداخت و اظهار  داشت که این مرکز در تقسیم بندی فعالیتهای خود در حوزه های متنوع مرتبط با نانوکامپوزیتهای فلزی، پلیمری و سرامیکی، بروی کامپوزیتهای پلیمری شامل انواع ترموپلاست، ترموست و الاستومرها، تمرکز نموده است.

مدیر توسعه کسب و کار حوزه کامپوزیت، پلیمر، رنگ و رزین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با اشاره به یکی از زیرساختهای ایجاد شده بنام شبکه تبادل فناوری، به معرفی وبیان موضوعات مطرح در این بخش پرداخت و اظهار داشت که در این شبکه، کارگزاران موجود، بین عرضه کنندگان فناوری (مانند شرکتهای دانش بنیان، هسته های فناور و …) و متقاضیان فناوری (مانند شرکتهای صنعتی، سازمانها، سرمایه گذاران و …) ارتباط ایجاد می‌کنند و فعالیتهایی را در جهت توسعه صنعتی فناوری نانو و پیشرفت صنایع کشور انجام می دهند.

باقری، وظایف کارگزاران به کمک ستاد را شامل شناسایی تقاضاهای صنعتی، جستجوی راه حل فناورانه برای تقاضاهای واقعی، انعقاد قرارداد تبادل فناوری بین طرفین، کمک به فروش تجهیزات خط تولید، کمک به توسعه بازار محصولات و خدمات نانو، کمک به تکمیل و توسعه فناوری با توجه به تقاضا دانست و پیرامون چالشهای صنعتی توضیحاتی ارائه داد. وی به برخی از فناوریهای موجود و طرحهای موفق مرکز اشاره کرد و تصریح کرد که توانمندی های صنعتی فراوانی در شرکتهای نانوفناور ما برای توسعه صنعتی وجود دارد و این شرکتها توانسته اند حتی در برخی موارد تاییدیه های خارج از کشور را بگیرند یا این فناوری را بصورت پتنت ثبت کنند.

باقری در ادامه به ذکر طرحهای موفق صنعتی پرداخت. نانوآمیزه زیست تخریب پذیر، نانوآمیزه های مقاوم به ضربه برای سپر خودرو بر پایه PP، آمیزه نانویی کاهنده وزن و اعوجاج با قابلیت کاهش و حذف شرینکیج، لاک مقاوم نانویی مقاوم به اشعه فرابنفش، پوشش تک جزئی نانومقاوم در برابر خوردگی و اشعه ماورای بنفش (نانوزینکا)، رنگ پوشان محافظ ماهیچه ریخته گری چدن به روش کلدباکس برای کاربرد روی سطوح ماهیچه های ریخته گری در تولید بلوک سیلندر خودرو، نانورنگ مقاوم به خوردگی بر پایه رزینهای اپوکسی و آلکیدی، رنگهای پودری نانوساختار الکتروستانیکی ضدخوردگی و ضد باکتری، نانوکفپوشهای ضدخش و ضدسایش، سامانه پردازش پلاسمایی برای پردازش سطوح پلیمرها بمنظور ایجاد خواص آبگریزی، آبدوستی، چاپ پذیری رنگ و بهبود چسبندگی پلیمر به فلز، از جمله این پروژه های موفق هستند.


به‌عنوان نخستین ارائه شرکت فناور در روز سه شنبه، دکتر ایمان علی بخشی، مدیرعامل شرکت اطلس پوشش محافظ با موضوع نانوپوشش‌های جدید صنعتی، به معرفی توانمندیهای صنعتی این شرکت پرداخت. علی بخشی، زمینه های تحقیقاتی شرکت اطلس پوشش محافظ را در حوزه های متنوعی همچون تهیه نانوذرات، تهیه رنگدانه های ضدخوردگی، پوشش های ضدخوردگی و خودترمیم شونده، پوشش‌های مقاوم در برابر UV، پوشش‌های آنتی باکتریال، بازدارنده های خوردگی، پوشش های تبدیلی و انواع چسب برشمرد.

انتشار بیش از 100 مقاله ISI، 30 ثبت اختراع داخلی، 2 ثبت اختراع بین‌المللی، طراحی و ساخت بتن پلیمری سبک به منظور ایجاد و ترمیم سازه های دفاعی ایمن مرتبط با سازمان جهاد خودکفایی، سنتز رنگدانه فسفات روی جهت استفاده در پوششهای مختلف، بررسی جدایش کاتدی پوششهای آلی حاوی رنگدانه های ضد خوردگی، بررسی و ارائه راهکار برای خوردگیهای موجود در خطوط لوله و قالبهای شرکت پاکبان، و همچنین انجام اقدامات متعدد پژوهشی و عملیاتی و دستیابی به دانش فنی در زمینه رفع مشکل چسبندگی مابین چسب و پوشش مورد استفاده در رادیاتورهای فولادی، تولید پوشش‌های آلی و معدنی جدید و ساخت بازدارنده‌ها و افزودنی‌های مناسب به منظور حفاظت از خوردگی جهت استفاده در تجهیزات با الویت صنعت برق، تولید پوشش مقاوم در برابر نورخورشید جهت دیوارپوش‌های PVC به همراه تولید پوشش‌های آنتی باکتریال و آنتی ویروس جهت دیوارپوش‌های PVC، تولید گرافن اکساید-پلی آنیلین، تولید پوشش مقاوم در برابر نورخورشید جهت ژئوممبرین‌ها و نیز تولید پرایمر مبدل زنگ، از جمله فعالیتهای صنعتی و فنی بود که در سوابق علمی و تحقیقاتی این ارائه به آنها اشاره شد. مدیرعامل شرکت اطلس پوشش محافظ، در ادامه به معرفی برخی از محصولات و توانمندیهای این شرکت از جمله تولید نانو رنگدانه ضد خوردگی هیدروکسید لایه ای مضاعف (LDH) پرداخت که تولید آن در شرکت، با هدف جایگزینی برای کرومات و فسفات روی در پوشش های ضد خوردگی درنظر گرفته شده است. قابلیت دسترسی به مواد اولیه در داخل کشور، راندمان بازدارندگی بالاتر نسبت به سایر رنگدانه های ضد خوردگی و نیز عدم سمیت و آلودگی محیط زیست در مقایسه با رنگدانه های ضد خوردگی و ایجاد قابلیت خود ترمیم شوندگی برای پوشش های پلیمری، از مزایای بارز این محصول تولیدی است. دکتر علی بخشی، در ادامه برخی از آزمونهای انجام شده بروی محصولات و نتایج حاصل از آن، از جمله نتایج پس از 1000 ساعت سالت اسپری و  (آزمون QUV) را توضیح داد و درباره ساز و کار بازدارندگی محصول مواردی را مطرح نمود. نانو رنگدانه ضد خوردگی هیدروکسید لایه ای مضاعف (LDH) و لاک حاوی جزء نانومتری با خواص آنتی‌باکتریال و حفاظت از زیرلایه‌ها در برابر اشعه‌ی UV محصولات دیگری بودند که مدیرعامل شرکت اطلس پوشش محافظ به معرفی آنها پرداخت. این محصول جهت پنل‌های پلاستیکی مانند دیوارپوش‌های PVC با کاربرد نمای ساختمان و نیز برای کاربردهای بیمارستانی مناسب است. اخذ گواهی نانومقیاس لاک اکریلات – یورتان محافظت کننده از زیرلایه در برابر اشعه UV حاوی اجزای نانومتری در سالهای گذشته و ثبت اختراع ملی و بین‌المللی (US PATENT) در زمینه پوشش مقاوم در برابر اشعه فرا بنفش جهت پنلهای پی وی سی با استفاده از فناوری نانو، از جمله مواردی بود که این شرکت کسب کرده بود. علی بخشی، در بخش بررسی اقتصادی و بازار، با اشاره به‌وجود محصولات مشابه خارجی همچون رنولیت آلمان ، محصول شرکت اطلس پوشش محافظ را از جهات متعدد دارای ویژگی‌های متمایز و قابل رقابت دانست؛ به نحوی که در یک نمونه محصول، قیمت نمونه آلمانی هر ازای هر مترمربع 9 یورو و نمونه شرکت اطلس پوشش محافظ کمتر از 1 یورو می‌باشد.

موضوع خوردگی بتن، بخش دیگر ارائه دکتر علی بخشی بود. وی با ذکر این نکته که بتن مسلح از مواد پرکاربرد در سازه های زمینی و زیر زمینی است، اظهار داشت که سالانه در جهان 25 میلیارد تن بتن مورد مصرف قرار میگیرد که معادل 3.5 تن بازای هر فرد می باشد و هزینه ی تعمیرات و نگهداری این سازه ها بدلیل خوردگی فولاد می‌تواند در یک کشور، گاهی سالانه تا 8.3 میلیارد دلار اعلام شود.

تشریح مکانیزم های اصلی شروع خوردگی میلگرد در بتن از جمله نفوذ دی اکسید کربن در محیط تر، نفوذ یون های خورنده کلراید در محیط اشباع و واکنش های آندی و کاتدی روی سطح میلگرد، و نیز بیان مکانیزم های تخریب بتن از جمله کربناسیون، نفوذ یون های مخرب و تنش های مکانیکی، و راهکارهای فناوری نانو و محصولات تولیدی این شرکت برای غلبه بر چالشها، از جمله معرفی پوشش آب گریز مخصوص بتن (Atlas Aquaphob) بخشهای دیگر این ارائه را تشکیل داد.

علی بخشی در ادامه به معرفی پوشش تک جزئی حاوی جزء نانومتری جهت بهبود خواص مقاومت در برابر خوردگی و UV زیرلایه‌های فولادی پرداخت و مزایایی همچون فرايند اجراي آسان و کم هزينه، قيمت پایین تر از پوشش‌هاي رايج و نیز مقاومت به خوردگي سه برابري در مقايسه با پوشش‌هاي رايج (تضمين حداقل 3000 ساعت دوام در برابر آزمون تشديد يافته خوردگي مه‌نمک) را برای این محصولات برشمرد. پوشش تک جزئی گالوانیزه سرد حاوی جزء نانومتری جهت بهبود خواص مقاومت در برابر خوردگی زیرلایه های فولادی، رنگ آکریلیک عایق حرارتی نانویی پایه آب، سوسپانسیون اکسید گرافن (دارای گواهی نانو مقیاس)، انواع اکسید گرافن اصلاح شده جهت استفاده در پوشش های پلیمری، پوشش نانوکامپوزيتي آبگريز با دوام جوي بالا جهت بهبود عملکرد خود تميز شوندگي سطوح ساختماني رنگ شده و نشده ، پوشش وایت برد، پوشش مناسب جهت لوله‌های آب آشامیدنی، پوشش ضدیخ، پوشش آب گریز جهت اعمال بر پارچه و منسوجات، پوشش‌های آنتی باکتریال، پوشش مخصوص اعمال بر روی سطوح گالوانیزه، نانوپوشش‌های تبدیلی جهت آماده سازی سطوح، پوشش نچسب آنتی گرافیتی، پوشش با مقاومت حرارتی بالا، پوشش ضدحریق، پوشش خودتمیزشونده و پوشش‌های خودترمیم شونده از دیگر محصولات تولیدی در شرکت اطلس پوشش محافظ هستند که معرفی شدند. دکتر علی بخشی در تبیین اهمیت رنگهای عایق تولیدی این شرکت اذعان داشت: «مهم‌ترین نکته درمورد استفاده از رنگ عایق  (NF320-L)، ضمانت اصل بودن آن‌ است. متاسفانه، اکثر رنگ‌های عایق موجود در موجود در بازار ایران، از مبادی غیررسمی و به‌طور غیرقانونی وارد ایران می‌شوند و نمی‌توان با قطعیت درمورد کیفیت و اصالت آن‌ها نظر داد همچنین اکثر این رنگ‌ها  کاربرد صنعتی دارد و تنها این محصول در بازار ایران قابلیت استفاده در نما‌ ساختمان را دارد و خاصیت عایق بودن را ایجاد می‌کند. اما وقتی انتخاب شما از برندی کاملا ایرانی باشد، دیگر دغدغه و نگرانی اصل بودن کالا را نخواهید داشت. چون می‌توانید محصول موردنظرتان را مستقیما از فروشگاه شرکت تولیدکننده و نمایندگی‌های معتبر فروش آن‌ها بخرید.از طرفی، این محصول، برای آب وهوای ایران ساخته شده‌اند و تطابق خوبی با شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی ایران دارد و نتیجه بهتری از خود نشان می دهد.با حمایت از برند ایرانی، درواقع به اقتصاد خودمان کمک کرده‌ایم و این به معنای اشتغال‌زایی بیشتر است.»


در ادامه، مهندس نوید کاوسی مقدم، مدیر فروش و فنی شرکت تولیدی شیمیایی فام گستر ماهان به ارائه مطالب با موضوع رنگ‌های پودری الکترواستاتیک و کاربرد و مزایای آن پرداخت. معرفی شرکت، معرفی فنی محصولات، بیان ارتباط محصول با فناوری نانو، ویژگی‌ها و تمایزهای محصول با محصولات مشابه معمولی، معرفی افتخارات و توانمندی‌های شرکت، معرفی راه‌های فروش و دسترسی خرید محصولات شرکت، بیان توانمندی‌ها و فرصت‌های صادراتی، بیان فرصت‌های همکاری تحقیقاتی، بازاریابی و فروش، اعطای نمایندگی، همکاری با صنایع و مخاطبان و اعلام ‌نیاز و رفع نیازها از محورهای این ارائه بود. شرکت تولیدی شیمیایی فام گستر ماهان تولید کننده انواع رنگ‌های پودری الکترواستاتیک، از سال ۱۳۸۳ با تکیه بر دانش روز دنیا فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید پوشش‌های پودری الکترواستاتیک آغاز نموده و با بهره‌گیری از مدیریت با ثبات و کارشناسان مجرب خود در زمینه‌های تولید پوشش‌های پودری توانسته است نیاز خیل عظیمی از مصرف‌کنندگان را تامین نماید. در این راستا این شرکت با بهره‌گیری از دانش روز و ماشین آلات و ابزارهای پیشرفته در خط تولید و آزمایشگاه مجهز توانسته است به استاندارد با ثباتی از لحاظ کیفی دست پیدا کند. مهندس کاوسی مقدم به معرفی رنگ‌های پلی‌استر و رنگ‌های پودری اپوکسی پلی‌استر و نیز پوشش پودری تک لایه و دولایه اپوکسی گداخته پیوندی (FBE) پرداخت که به ترتیب در صنایع فلزی که در معرض اشعه نور آفتاب قرار دارند، در صنایع فلزی داخلی و نیز به عنوان لایه اولین برای پوشش لوله گاز  استفاده می شوند. مدیر فروش و فنی شرکت تولیدی شیمیایی فام گستر ماهان در ادامه به بیان تاریخچه رنگ‌های الکترواستاتیک، پروسه تولید رنگ‌های پودری، و انواع رنگ‌های پودری و دسته بندی کیفی پرداخت و اظهار داشت که امروزه استفاده از رنگ های پودری به‌دلیل مزایایی همچون کارایی، سازگاری با محیط زیست، مقرون به صرفه بودن و برخورداری براقیت و زیبایی و تنوع مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته است. شرکت فام گستر ماهان در سال 1393 توانست با استفاده از دانش روز دنیا رنگ‌های پودری الکترواستاتیک را برپایه دانش نانو تولید کرده و از ستاد نانو گواهی نامه‌ی نانو مقیاس اخذ نماید. همچنین این شرکت توانسته است در کلیه محصولات خود این دانش را تعمیم داده و در زمره‌ی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌ی رنگ‌های الکترواستاتیک نانو قرار گیرد. مهندس نوید کاوسی مقدم، در ادامه به بیان مزایای رنگ‌های پودری نانو پرداخت که از جمله می‌توان به مقاومت حرارتی بالا و عدم زرد شوندگی پوشش تا سقف دمای 300 درجه سانتی گراد، مقاومت ویژه در برابر اشعه آفتاب، عدم جذب گرد و غبار و آلودگی های سطحی در پوشش فیلم نهایی، بهبود شرایط انبار داری و مرتفع کردن مشکلاتی نظیر کلوخگی و سیالیت پایین رنگ و نیز مقاومت بسیار بالا در برابر اشعه  UV  و توانایی دوام در برابر خوردگی تا سقف 1400 ساعت بر اساس استاندارد  ASTM B117 اشاره کرد.

رنگ‌های پودری اپوکسی پلی‌استر برای پوشش‌های فلزاتی به کار می‌روند که در معرض اشعه ماورای بنفش قرار ندارند، همچنین مقرون به صرفه بودن و تنوع بیشتر در بافت‌های سطحی از دیگر خصوصیات رنگ‌های پودری اپوکسی پلی‌استر است. کاوسی مقدم در این زمینه اظهار داشت که شرکت فام گستر ماهان  از تولیدکنندگان برتر این نوع از پوشش‌ها است، که توانسته با تعمیم تکنولوژی‌های نانو در این طیف از پوشش‌ها بهبودهای کیفی ایجاد کند. رنگ‌های پودری اپوکسی پلی‌استر شرکت فام گستر ماهان سال‌ها در صنایع تولید پروفیل و تیغه کرکره مورد استفاده قرار گرفته است. از وجه تمایز این رنگ‌ها با رنگ‌های پودری مشابه شرکت فام گستر ماهان میتوان به مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا، براقیت بالا، مصرف بسیار پایین و حداکثر پوشش در حداقل ضخامت یاد کرد. این رنگ همچنین در تنوع شیدهای زیادی اعم از الوان ، دکورال و با توجه به تقاضای مشتری قابل تولید و در دسترس است. مدیر فروش و فنی شرکت تولیدی شیمیایی فام گستر ماهان در بخ معرفی رنگ‌های پودری اپوکسی اظهار داشت که این طیف از پوشش‌های پودری بر اساس رزین اپوکسی و هاردنرهای مختلف تولید می‌شود و عمدتأ در صنایعی که خواص فیزیکی با مقاومت بالا، مقاومت شیمیایی عالی، مقاومت در برابر خوردگی، خواص عایق الکتریکی و چسبندگی بالا مورد نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.  تولیدکنندگان شیرآلات و اتصالات انتقال آب از عمده مشتریان مصرف کننده این دسته از پوشش‌ها است و شرکت فام گستر ماهان موفق به اخذ گواهی سلامت در تماس با آب شرب برای این دسته از پوشش‌ها شده و توانسته با افزایش بازدهی انتقال پودر این نقیصه کلی را در رنگ‌های پودری اپوکسی بر طرف سازد که منجر می‌شود، پوشش راحت‌تر به ضخامت‌های بالاتر از 200-250 میکرون برسد. همچنین مهندس کاووسی مقدم به معرفی محصول و تولید پوشش پودری  اپوکسی  اتصال ذوبی یا  FBE (FUSION BONDED EPOXY)  به‌عنوان یک پوشش لوله مدرن با کارایی بالا پرداخت که ضمن چسبندگی عالی به سطح فولاد همخوانی بی نظیری با فرایند حفاظت کاتدی دارد. این دسته از رنگ‌ها با هدف بومی‌سازی و حمایت از تولید کالای داخلی توسط متخصصان شرکت فام گستر ماهان به تولید رسیده است و به تائید مشتریان مصرف کننده این پوشش‌ها رسیده است و در مقایسه با کالای مشابه خارجی در سطح کیفی همسانی قرار دارد. این شرکت توانسته در زمره‌ی شرکت‌های مورد تایید وزارت نفت در زمینه‌ی تولید رنگ‌های FBE   قرار‌گیرد. این پوشش در قالب سیستم سه لایه پلی اتیلن به عنوان لایه اول و در سیستم دولایه FBE  در صنایع پوشش لوله‌های گاز، آب، نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید رنگ‌های FBE  تک لایه و دولایه جهت استفاده در پوشش لوله‌های انتقال، رنگ‌های نانو مقاوم به خوردگی تا سقف 1400 ساعت در آزمون مه نمک، رنگ‌های نانو مقاوم به حرارت تا سقف 300 درجه مورد استفاده در صنایع تفلون، رنگ‌های LOW CURE با درجه پخت پایین جهت صنایع و قطعات حساس به حرارت، رنگ‌های پودری طرح آنادایز، ترک و دکوراتیو از دیگر توانمندی‌ها و نوآوری‌ها در حوزه پوشش‌های تخصصی رنگ‌های الکترواستاتیک در شرکت تولیدی شیمیایی فام گستر ماهان است که در این ارائه معرفی شدند.


در بخش بعد، مهندس اسماعیل حسین زاده بهرمند، مدیر عامل صنایع شیمیایی و رنگسازی الوان ژیک با موضوع رنگ و پوشش ضدباکتری بر پایه فناوری نانو برای سطوح مختلف به ارائه مطالب پرداخت. صنایع شیمیایی و رنگسازی الوان ژیک، با 27 سال سابقه تولید در صنایع شیمیایی، تاییدیه دانش بنیانی و تولیدات متنوع در حوزه صنایع شیمیایی است که دارای گواهی های معتبر متعدد همچون گواهینامه نانو مقیاس، گواهینامه های ثبت اختراع و بنیاد ملی نخبگان است. بیان نتایج و تأییدیه های مرتبط با محصول و نتایج آزمایشات متعدد بروی محصولات آنتی باکتریال، آکریلیک، رنگ نایلونی و رزین اپوکسی این شرکت از مواردی بود که مهندس بهرمند، به آن پرداخت. همچنین در این ارائه ارتباط محصولات تولیدی با فناوری نانو، ویژگیها و تمایزهای محصول با محصولات مشابه معمولی توضیح داده شد. وی کاربرد این محصولات را در صنایع و جامعه بسیار گسترده دانست و به مصارف رنگهای نانوی تولیدی شرکت الوان ژیک اشاه کرد. بیمارستان ها به دلیل ایجاد دیوارهایی عاری از میکروب و آلودگی، مراکز درمانی و مطب ها برای جلوگیری از سرایت بیماری ها به سایر بیماران و از بین رفتن آلودگی های انتشار یافته از سوی آن هادر درمانگاه های موجود در سطح شهر، آشپزخانه های صنعتی، اتاق کودک، سالن های ورزشی، استخرها برای جلوگیری از رشد قارچ ها و جلبک ها و خزه ها، حمام و سونا، مدارس، دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی با رفت و آمد زیاد، کارخانجات تولید مواد غذایی که لازم است در محیطی بدون آلودگی باشند، هتل و رستوران ها که محل رفت و آمد عمومی محسوب می شوند و در تردد در آن ها زیاد است، و همچنین مراکز خرید بزرگ در سطح شهر که جزء مکان های عمومی پرتردد محسوب می‌شوند، از جمله مصرف کنندگان این رنگهای نانویی هستند.

مدیر عامل صنایع شیمیایی و رنگسازی الوان ژیک در بیان اهمیت و گستره کاربرد این محصولات اطهار داشت که کشورهای خارجی نیز، مشابه مصارف داخلی، به این نوع رنگ در بیمارستان ها، مهد کودک ها، مکان های عمومی و… نیاز دارند. قیمت این نوع رنگ طبق استعلام قبلی حداقل یک چهارم رنگ های معمولی در کشور های خارجی است. و قیمت حلال ها نیز در کشور ایران بسیار ارزان تر از کشور های دیگر است. از طرفی باتوجه به طول عمر زیاد این محصول و ماندگاری بالا دوره زمانی  ترمیم یا رنگ آمیزی مجدد طولانی تر از محصولات مشابه خواهد بود. مهندس حسین زاده بهرمند، اظهار داشت که با توجه به طیف گسترده کاربردهای مواد نانو می توان با توجه به نیاز صنایع موارد تحقیقاتی و کاربردی فراوانی را از جمله کاربردهای ضدرطوبتی در صنایع، کاربردهای مواد خود تمیز شونده و کاربرد های مواد ضد اشعه ماورا بنفش را مورد توجه قرار داده است و برای اعطای نمایندگی، جذب بازاریاب، بازرگانی خارجی و تامین مواد مورد نیاز صنایع در مصارف بهداشتی یا عمومی آمادگی همکاری دارد. تولید و ثبت اختراع عایق حرارت و برودت در پی اهمیت محیط زیست و کاهش سوخت های فسیلی، تولید و ثبت اختراع عایق صوت، تولید و ثبت اختراع نئوپان نسوز و همچنین تولید و ثبت اختراع عایق ضد حریق از دیگر موضوعاتی بود که مهندس حسین زاده بهرمند، در این ارائه به آنها اشاره نمود.


سپس دکتر لاله سید سعادت، مدیر فنی شرکت نانو آریسا پوشش، با موضوع اثر نانو مواد در رنگ‌های ضدخوردگی به ارائه مطالب پرداخت. شرکت نانو آریسا پوشش، با هدف تولید محصولاتی نوین و کارآمد در عرصه رنگ ها و پوشش ها و با بهره گیری از پشتوانه دانش و تجربه علمی و صنعتی متخصصان و پژوهشگران داخلی، پا به عرصه صنعت کشور گذارده است و درصدد است با استفاده از فناوری نانو، کیفیت انواع پوششهای صنعتی، ساختمانی، دریایی و اتومبیلی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد و حتی خواص نوینی در این پوشش ها ایجاد نماید. قابلیتهایی مانند افزایش مقاومت به خوردگی، خاصیت ضد حریق، ضد خش، ضد جلبک و آنتی باکتریال بودن و افزایش مقاومت به اشعه ماوراء بنفش را می توان بنا به نیاز، توسط علم و فناوری نانو در انواع پوششها تقویت کرد. شرکت نانوآریسا پوشش، با بهره‌گیری از فناوری نانو، رنگ‌های ضدخوردگی را در مقیاس صنعتی تولید و به بازار عرضه می‌کند. این شرکت توانسته رنگ‌های آلکیدی و اپوکسی مقاوم را به‌عنوان راهکاری برای کاهش خوردگی سطوح معرفی کند.این رنگ‌ها برای پوشش سطوح مختلف در کاربردهای داخل ساختمان و صنعتی به‌کار می‌رود، کاربرد شاخص این رنگ‌ها در صنایع کشتی‌سازی، نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع خودروسازی است. کارایی بالاتر به دلیل سطح ویژه‌ زیاد، ایجاد ترکیبی از خواص مطلوب با استفاده از نانوذرات و حفظ شفافیت رنگ از دیگر مزیت‌های استفاده از فناوری نانو در تولید رنگ‌های ضدخوردگی است. با توجه به اینکه رنگ‌ها علاوه بر ایجاد زیبایی در سطوح مختلف به‌عنوان پوششی برای محافظت از آن‌ها به‌کار گرفته می‌شوند، استفاده از نانوذرات در این رنگ‌ها باعث شده تا مقاومت به خوردگی این رنگ‌ها تا ۱۵۰ درصد بیشتر از رنگ‌های معمولی باشد. خواص و کاربردهای متنوع نانوذرات در حوزه رنگ و پوشش‌های صنعتی روز‌به‌روز بیشتر مشخص می‌شود. ضمن این‌که نانوذرات می‌توانند جایگزین افزودنی‌های مرسوم و متداولی شوند که سالیان متمادی استفاده می‌شوند.

محصولاتی همچون پوشش پلی یورتان مقاوم در برابر اشعه UV و نیز رنگ آلکیدی مقاوم در مقابل خوردگی دارای گواهی نانومقیاس ستاد نان می باشند. دکتر سید سعادت، در بیان توانمندیهای متعدد این شرکت اطهار داشت که در طی این مدت محققان شرکت نانوآریسا پوشش توانستند رنگ آلکیدی مقاوم در برابر خوردگی با کمک فناوری  و نیز نانو رنگ اپوکسی حاوی نانومواد جهت افزایش مقاومت در مقابل خوردگی را تولید و روانه بازار کنند. علاوه بر این شرکت نانو آریسا پوشش از سوی کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان ستاد ریاست جمهوری به عنوان شرکت “دانش بنیان صنعتی” در حوزه “مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی” مورد تایید قرار گرفت.

مدیر فنی شرکت نانو آریسا پوشش، در ادامه به بیان سایر توانمندیهای تولیدی و صنعتی شرکت  پرداخت که از آن جمله می‌توان به نانو رنگ های اپوکسی نانو، رنگ های آلکیدی نانو، رنگ های پلی اورتان لومینا (نانو لاک ضدخوردگی)، آلکوترم (جایگزین هرسایت و ترموگارد)، لومینای آبی (بلوفین BLUE FIN)، بازدارنده خوردگی (اینهیبیتور)، نانو رنگ های کوره ای، نانو رنگ های ضد حریق، نانو رنگ های نسوز (مقاوم حرارتی)، نانو رنگ های ترافیکی، نانو رنگ های عایق حرارتی، نانو رنگ پایه سیمان (سمنتا) از جمله محصولات شرکت نانو آریسا پوشش اشاره کرد. دکتر سید سعادت، در معرفی نانو رنگ های اپوکسی ضد خوردگی شرکت نانو آریسا پوشش، اظهار داشت: «دو گروه اصلی نانو پوشش‌هاي اپوکسی، نانو پوشش‌هاي اپوکسی پلی آمید و اپوکسی پلی آمین هستند. نوع اپوکسی پلی آمید دارای چسبندگی بیشتر و انعطاف پذیری بهتر می باشد و مقاومت بهتری در آب و مناطق مرطوب دارد. پوشش های اپوکسی پلی آمین مقاومت بهتری در مقابل مواد شیمیایی و اسیدهای ضعیف، قلیاها، حلالها و فرآورده های نفتی دارند. به طور كلي نانو پوشش‌هاي اپوكسي چسبندگی بسیار خوبی بر روی طیف وسیعی از سطوح دارا بوده و مقاومت های فیزیکی و شیمیایی عالی آنها، گستره وسیع کاربرد این پوشش ها را سبب گردیده است. از این رو با استفاده از نانومواد به‌عنوان ماده افزودنی در این رنگ ضدخوردگی، باعث افزایش مقاومت پوشش در برابر آب، روغن و هوا شده ایم. همچنین چسبندگی رنگ نسبت به سطح بیشتر شده و مانع نفوذ اکسیژن به سطح می‌شود. رنگ اپوکسی حاوی نانومواد، قیمتی بسیار کمتر از نمونه‌های خارجی خود دارد و از این رو به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است.

مدیر فنی شرکت نانو آریسا پوشش، به تولید نانو كفپوش اپوكسی هم اشاره کرد که بر پایه رزین اپوکسی و سخت کننده به همراه نانو مواد فرموله می‌شود و کلیه خواص روکش اپوکسی اعم از مقاومت سایشی و فشاری، خواص مکانیکی و شیمیایی بالا را دارا می باشد. از جمله موارد مصرف آن می توان به صنایع نظامی، سالن های ورزشی، صنایع غذایی و سایر بخش های صنعت اشاره کرد. استفاده از فناوری نانو تاثیر قابل توجهی در افزایش مقاومت مکانیکی این نوع کفپوش ها داشته است.

وی محصول نانو زینک ریچ اپوکسی را نیز بعنوان یک پوشش محافظ کاتدی دانست که از سطوح فلزی حفاظت می کند. این آستری برای سطوح فلزی بکار رفته در سازه های صنعتی که در محیط های خورنده و آب شور قرار دارند مناسب می باشد. به گفته سید سعادت، این پوشش، بهترین آستر جهت محافظت از تانکرهای صنعتی، ماشین آلات، لوله ها، مخازن پالايشگاه ها، نيروگاه ها می باشد که با مكانيسم الكتروشيميائي از سطح مانند يك لايه گالوانیزه حفاظت مي نمايد. با استفاده از فناوری نانو، مقاومت خوردگی و مکانیکی در این محصول بیش از صد و پنجاه درصد افزایش می یابد.

محصول دیگری که دکتر سید سعادت، به معرفی آن پرداخت نانو پرایمر زینک فسفات اپوکسی بود که قابلیت سازگاری با رنگهای دوجزئی و یک جزئی را بعنوان لایه بعدی داشته و در برابر شرایط جوی با رطوبت بالا مانند نواحی دریایی مقاوم می باشد. با استفاده از فناوری نانو مقاومت خوردگی و مکانیکی در این محصول به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. نانو رنگ اپوکسیMIO، نانو کولتار اپوکسی از دیگر محصولات این شرکت است که به مزایای آنها اشاره شد. همچنین نانو رنگ گلس فلیک اپوکسی نیز به دلیل داشتن درصد بالایی گلس فلیک، یک پوشش سخت و غیر منعطف ایجاد می نماید که مقاومت خوبی در برابر سایش و ضربه، آب دریا، عوامل مکانیکی و مواد شیمیایی متفاوت دارد و مقاومت در برابر خوردگی آن عالی است. استفاده از نانو مواد سبب تقویت خاصیت ضدخوردگی در این پوشش میگردد و چسبندگی آن را افزایش می دهد.

مدیر فنی شرکت نانو آریسا پوشش، اظهار داشت که استفاده از رنگ‌های ضدخوردگی این شرکت می‌تواند عمر سازه‌های فلزی را افزایش دهد و هزینه نگهداری آن‌ها را کاهش دهد لذا بدون هزینه اضافی، مقاومت دو برابر بیشتر را در سازه‌ها و محصولات خود ایجاد شود، در واقع این رنگ‌ها نسبت به رنگ‌های رایج قیمت مناسبی دارند. معمولا بسیاری از شرکت‌ها مواد اولیه خود را خریداری می‌کنند اما نانوآریسا پوشش از نانومواد تولیدی خود در رنگ‌های ضدخوردگی استفاده می‌کند. در واقع مزیت این محصولات، تولید نانومواد و استفاده از آن در ساخت رنگ‌های ضدخوردگی است که موجب می‌شود هزینه تمام شده محصول نانویی ضمن افرایش کیفیت نسبت به سایر رقبا، افزایش محسوسی نداشته باشد.». وی افزود که افزایش مقاومت به خوردگی، خاصیت ضدحریق، خاصیت ضدخش، ضدجلبک و آنتی‌باکتریال بودن و افزایش مقاومت به پرتو UV از جمله ویژگی‌هایی هستند که شرکت نانوآریسا پوشش در جهت تولید آن‌ها با استفاده از فناوری‌نانو است. جنرال مکانیک، پایا مدرن کاسپین و مجتمع فولادسازان پارسای شمال از جمله مصرف‌کننده این رنگ‌های ضدخوردگی نانویی هستند.  همچنین صنایع هوایی یاعلی اصفهان اقدام به استفاده از نانورنگ ترافیکی شرکت نانوآریسا پوشش در آشیانه هواپیما کرده است. استفاده از این رنگ‌ها موجب دوام بیشتر سازه‌ها شده است. همچنین استفاده از رنگ‌های نانویی منجر به کاهش چشمگیر تعداد دفعات رنگ‌آمیزی در آشیانه هواپیما شده و در نتیجه هزینه‌های سالانه در صنایع هوایی را کاهش داده است.

دکتر سیدسعادت در توضیح کارایی نانورنگهای تولیدی این شرکت افزود که حضور این نانومواد موجب می‌شود تا رسیدن رطوبت و اکسیژن به سطح رنگ زده شده به تأخیر بیفتد. از سوی دیگر چسبندگی رنگ به زیرلایه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. رنگ‌های ضدخوردگی حاوی نانومواد تولیدی این شرکت، قیمتی بسیار کمتر از نمونه‌های خارجی خود دارند و از این رو به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه هستند. از طرفی وجود صنایع مختلف در محیط‌های مرطوب و خورنده هزینه‌های رنگ‌آمیزی مجدد سطوح را بالا می‌برد که استفاده از رنگ‌های نانویی منجر به کاهش چشمگیر تعداد دفعات رنگ‌آمیزی و در نتیجه کاهش هزینه‌های سالانه در صنایع مختلف می‌شود.

مدیر فنی شرکت نانو آریسا پوشش، با اشاره به رنگهای آلکوترم این شرکت، محصولات این حوزه را  معادل با نمونه های برتر خارجی همچون ترموگارد هلند دانست که نتایج موفقی با بیش از 5000 ساعت در آزمون سالت اسپری از خود نشان داده اند و در بسیاری کاربردهای صنعتی همچون تاسیسیات سرمایشی و گرمایشی، با همکاری مراکزی همچون انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیستمهای تهویه مطبوع ایران استفاده می‌شوند. این رنگها قبلا وارد می شده و با تلاش نانوفناوران در این شرکت، دانش تولید آن بومی شده و پس از تحریم، برای صنایع جایگزین بسیار مناسبی محصولات خارجی، شناخته شده است. استقبال از محصولات این شرکت در نمایشگاه های مختلف مانند نانو تکنولوژی شانگهای چین، نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، نمایشگاه پوششها و نمایشگاه دریایی اندونزی ، نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو در اندونزی و راههای ارتباطی آن، بخشهای پایانی ارائه را تشکیل داد.

 


در ادامه، مهندس یوسف امرالهی میانده، نماینده مدیرعامل شرکت ابتکار نانو صنعت کیمیا با موضوع رنگ اکریلیک ضدباکتری بر پایه فناوری نانو جهت مصارف خانگی به ارائه مطالب پرداخت. بر اساس توضیحات مهندس امرالهی، شرکت نانو ابتکار صنعت کیمیا به عنوان یک شرکت فناور و دانش‌محور در طراحی و ساخت ترکیبات مختلف نانویی با خواص ویژه و کاربردهای خاص (بر پایه گرافن اکساید) در صنایعی همچون هوافضا، صنایع الکترونیک، صنایع لاستیک، ذخیره سازی انرژی و حوزه نفت و گاز مشغول به فعالیت می باشد.

رنگ آکریلیک آنتی باکتریال جهت مصارف ساختمانی و  پودر اکسید گرافن از جمله محصولات این شرکت است که گواهی نانو دریافت نموده است. امرالهی، در بخشی از ارائه خود، به خطرات حضور باکتریهای مضر در محیط و اثر شرایط قرارگیری سطوح مختلف در رشد، تکثیر و مقاوم‌ شدن باکتری‌ها در برابر مواد ضدعفونی‌کننده، اشاره کرد. به‌عنوان نمونه درصنایع غذایی، مهمترین عوامل ایجادکننده عفونت‌ها و مسمومیت‌های غذایی، باکتری‌ها  هستند. محصول ضدباکتری تولیدی این شرکت، با استفاده از فناوری نانو و ایجاد سطوح پاک و عاری از آلودگی، از رشد انواع و اقسام باکتری‌ها و در نتیجه انواع بیماری‌ها تا حد زیادی جلوگیری نموده و کمک شایانی به بهداشت و سلامت فردی و عمومی می‌نماید. به گفته مهندس امرالهی، این محصول که به وسیله عامل موثر ضد باکتری/قارچ نانو تقویت شده است نسبت به طیف وسیعی از باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی و قارچ‌های ایده‌آل است. این ترکیبات به واسطه سطح مقطع گسترده‌تر و فعال‌تر خود، شدت و سرعت عمل بیشتری را در زمینه‌ی از بین بردن باکتری‌های شایع نشان می‌دهند به نحوی که آزمایش‌های انجام گرفته بر روی آن نشان از حذف 9999/99 درصدی باکتری‌های شایع از جمله اشریشیاکلی و استافیلوکوکوس دارد.

نماینده مدیرعامل شرکت ابتکار نانو صنعت کیمیا، مقاومت در برابر انواع میکرواوگانیسم‌های بیماری‌زا، باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها، تصفیه‌کننده هوا (فوتوکاتالیست و مقاوم در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش) و عدم سمیت سلولی و ژنتیکی را ازجمله خصوصیات رنگ اکریلیک ضدباکتری تولیدی این شرکت بر پایه فناوری نانو دانست و به دریافت گواهی‌نامه‌ها و استاندارهای متعددی همچون تأییدیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تأییدیه دانشگاه شهید بهشتی، تأییدیه بیمارستان شهید دستغیب، تأییدیه نانو مقیاس از ستاد نانو، اشاره کرد. به گفته امرالهی، رایزنی‌هایی برای استفاده از رنگ‌های آنتی‌باکتریال شرکت نانو ابتکار صنعت کیمیا در کشورهای مختلف مانند اماکن عمومی، هتل‌ها و بیمارستان‌های قطر نیز آغاز شده است چرا که مزیت مهم این رنگ‌های نانویی، قیمت بسیار پایین و عملکرد بسیار بالای آن است و موجب شده تا برای شرکت‌های قطری این فناوری جذاب باشد. بنا به گفته نماینده مدیرعامل شرکت ابتکار نانو صنعت کیمیا، این رنگ‌ها با رنگ‌های آنتی‌باکتریال نانویی رایج تفاوت دارد جرا که در این رنگ‌ها از نانوورق‌های عامل‌داری استفاده می‌کنیم که مساحت سطحی بالایی دارند. از دیگر مزیت‌های این نانوورق‌ها، مقاومت بالای آن‌ها در برابر اکسید شدن است بنابراین دوام طولانی‌تر داشته و عملکرد آنتی‌باکتریالی آن‌ها در طول زمان حفظ می شود. نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این رنگ‌های نانویی هم خواص انتی‌باکتریال دارند و هم می‌توانند برای ضدعفونی استفاده شوند. نماینده مدیرعامل شرکت ابتکار نانو صنعت کیمیا، از دو بیمارستان در شیراز نام برد که این رنگ‌های آنتی‌باکتریال به صورت پایلوت در آنجا استفاده شده است. وی افزود: «این رنگ‌های آنتی‌باکتریال برای محیط‌های بیمارستانی ایده‌آل هستند و آماده همکاری با کلیه بیمارستان‌های کشور هستیم.». مهندس امراللهی درباره اکسید گرافن این شرکت در ارائه خود به این نکته نیز اشاره کرد که شرکت ابتکار نانو صنعت کیمیا، قابلیت تولید اکسیدگرافن تک لایه و چند لایه را داراست که با دو گرید مختلف عرضه می‌شود.


در بخش دیگری از رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، مهندس علیرضا صبوری آزاد، مدیر کارخانه شرکت کیان رنگین با موضوع تولید و کاربرد رنگ‌های پودری الکترواستاتیک بر پایه فناوری نانو به ارائه مطالب پرداخت. معرفی شرکت کیان رنگین و توانمندی ها و امکانات مجموعه، معرفی رنگهای پودری الکترواستاتیک، تشریح اجزای تشکیل دهنده پوششهای پودری و فرآیند تولید این رنگها، پخش فیلم آموزشی تولید رنگهای پودری شرکت، ارتباط محصول با فناوری نانو، گواهینامه ها و بیان راه های ارتباطی با شرکت، از محورهای صحبتهای مهندس صبوری آزاد در این ارائه بود. مهندس صبوری آزاد، پوشش های پودری را گروهی از پوشش ها تعریف نمود که به صورت پودر خشک برروی سطوح اعمال شده و سپس در معرض حرارت، ذوب و تبدیل به یک پوشش یکنواخت بر روی سطوح میگردد. وی اجزای تشکیل دهنده پوششهای پودری را شامل رزین ها (RESINS)، عامل پخت (HARDENER)، پرکننده ها (FILLER)، رنگدانه ها (PIGMENTS)، و افزودنی ها(ADDITIVES) عنوان کرد و به تشریح فرآيند تولید رنگ پودری پرداخت. مدیر کارخانه شرکت کیان رنگین، مراحل تولید رنگ پودری در شرکت را شامل بخشها و مراحل مختلفی از جمله مرحله توزین مواد اولیه، اختلاط خشک مواد اولیه ( توسط دستگاه میکسر )، اختلاط مذاب مواد اولیه ( توسط دستگاه اکسترودر )، خنک و خرد کردن مواد خروجی از اکسترودر ( تهیه گرانول ) و نیز مرحله آسیاب و پودر کردن دانست و ضمن تشریح هر مرحله، طرح شماتیک خط تولید و فیلم نحوه تولید رنگهای پودری را به مخاطبان نمایش داد. بر اساس صحبتهای صبوری آزاد، موضوع کاهش دود ناشی از پخت پوشش ها پودری در کوره های بسته، از چالشهایی بود که شرکت کیان رنگین با بکارگیری فناوری نانو درصدد رفع آن برآمد. مدیر کارخانه شرکت کیان رنگین در بیان توانمندیهای این شرکت در تولید نانومحصولات، به ذکر مواردی همچون تولید رنگ های ضد خوردگی ( استفاده از پیگمنت های حاوی اکسید آهن نانو ساختار – استفاده از ترکیبات فسفات روی نانو ساختار ) و تولید رنگ های آنتی باکتریال ( استفاده از مواد نانو ساختار ) پرداخت.


در ادامه، مهندس سعید فقیری، کارشناس تحقیق و توسعه شرکت پویا پلیمر تهران با موضوع تولید و کابرد نانومستربچ‌های پلی‌اتیلن چگالی‌بالا و ضدباکتری با خواص مکانیکی بهبودیافته، به ارائه مطالب پرداخت. به گفته فقیری، شرکت پویا پلیمر تهران(سهامی خاص) در سال 1378 هجری شمسی، با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی ایران و کره جنوبی تاسیس شده است. زمینه فعالیت این شرکت دانش‌بنیان، ارائه محصولات جدید و به روز، تولید انواع مستربچ و کامپاند پلاستیک‌های مهندسی، پلی اولفینی و پلی استایرنی و سایر آمیزه های پلیمری و کامپاندهای مهندسی مورد مصرف در صنایع پلیمری می باشد. این شرکت با استفاده از نیروهای متخصص داخلی و ماشین آلات و تجهیزات برتر و بروز دنیا و دانش فنی و تجربه شریک کره ای و اخذ استانداردهای بین المللی و استقرار سیستم های مدیریت کیفیت و اخذ گواهی نامه های بهداشتی برای محصولات تولیدی خود از سازمان غذا و دارو و اتحادیه اروپا، ضمن تامین بخش عمده ای از نیاز شرکت های معتبر مصرف کننده داخلی بالغ بر 25 درصد از محصولات تولیدی خود را به کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی، آلمان، روسیه، سوئیس، کانادا، ترکیه، عراق و پاکستان و تمامی کشورهای آسیای میانه و قفقاز صادر می کند. این شرکت در سال 1392 موفق به اخذ تاییدیه دانش بنیان برای بخشی از محصولات تولیدی خود شده است و از ظرفیت اولیه تولیدی: 7000 تن در سال به ظرفیت فعلی: 80000 تن در سال رسیده است. تولیدکنندگان نایلون‌ها و فیلم‌های مالچ، بسته‌بندی‌های مواد غذایی، بسته‌بندی‌های فروشگاهی، تولیدکنندگان بطری‌های پلی‌اتیلنی و… در شمار مشتریان محصولات این شرکت قرار دارند. پویا پلیمر تهران، بیش از ۲۰ سال است که در زمینه تولید کامپاند و آمیزه‌های پلیمری به صورت تخصصی فعالیت می‌کند و در طول این سال‌ها توانسته در زمینه فرمولاسیون و تکنولوژی به خودکفایی برسد، همچنین با امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و تولیدی و متخصصان شاخه شیمی و پلیمر در بهبود کیفیت و ارتقا تکنولوژی محصولات موفقیت کسب کند. مهندس فقیری، در معرفی گروه پویا، این مجموعه را چهار شرکت بزرگ شامل پویا پلیمر تهران شازند پلیمر پویا (با محوریت کامپاند و مستربچ)، پویا پلیمر گذار (با محوریت لوله و نوار تیپ آبیاری قطره ای) و هاله سان دماوند پویا (با محوریت تجاری و بازرگانی) برای فعالیتهای ارتباط با بین الملل معرفی کرد. در این بین، مجموعه شازند پلیمر پویا، نزدیک به پتروشیمی شازند کرمان، جهت دسترسی و تأمین مناطق جنوب و غرب کشور، و پویا پلیمر گذار با توجه به اهمیت کشاورزی و مزارع پنبه و لوله های آبیاری قطره‌ای برای آن در گذار ازبکستان درنظر گرفته شدند.

کارشناس تحقیق و توسعه شرکت پویا پلیمر تهران، عمده محصولات این شرکت را شامل تولید انواع مستربچهای پرکننده، آلیاژهای مهندسی، کامپاندهای مشکی، مستربچهای افزودنی، مستربچهای رنگی و نیز مستربچهای سفید و مشکی معرفی کرد و در بخش معرفی بازار محصولات شرکت، ضمن اشاره به کاربرد تولیدات در صنایع مختلف، اذعان داشت که صنایع بسته بندی و صنایع ساختمان از بیشترین بازارهای مصرف کننده برای تولیدات این شرکت می باشند. از جمله محصولات مبتنی بر فناوری نانو دارای گواهی نانومقیاس این شرکت می توان به مستربچ پلی‌اتیلن با چگالی بالا جهت بهبود خواص مکانیکی، مستربچ سفید پایه پلی اتیلن چگالی بالا با خواص مکانیکی بهبودیافته و نیز مستربچ پلی‌اتیلن با دانسیته پایین با خواص مکانیکی بهبود یافته اشاره نمود.فقیری در بخش استفاده از مواد آنتی باکتریال نانو، ضمن اشاره به مقاومت عوامل بیماری زا در برابر آنتی بیوتیک ها و نیازبه تکنولوژی های جدید برای مبارزه با باکتری ها، از تولید مواد آنتی باکتریال هوشمند در این شرکت خبر داد. تولید پلی اتیلن تقویت شده با نانوذرات کربنات کلسیم جهت استفاده در صنایع بسته بندی با خواص ظاهری بالاتر از کربنات کلسیم با اندازه ذرات میکرومتری، تولید مستربچ آنتی بلاک تولید شده با نانوذرات، تولید مستربچ مشکی تولید شده با نانو ذرات جهت افزایش براقیت سطحی و همچنین تولید انواع مستربچ آنتی باکتریال مورد مصرف در صنایع بسته بندی به هراه کامپاند تقویت شده پلی اتیلن با ذرات نانوکلسیم کربنات و آنتی باکتریال مورد مصرف در صنایع بسته بندی مواد غذایی، از جمله محصولاتی بود که کارشناس تحقیق و توسعه شرکت پویا پلیمر تهران به تشریح ویژگیها، مزایا و کاربردهای آنها پرداخت. کارشناس تحقیق و توسعه شرکت پویا پلیمر تهران در بخش دیگری از ارائه خود، به مقایسه اکسیدهای فلزی مختلف، تشریح عملکرد مواد آنتی باکتریال و محاسبه فعالیت ضدباکتری تولیدات پرداخت و ضمن توضیح نحوه نمونه سازی در اکسترودر و در دستگاه تزریق با مستربچ به بررسی نتایج آزمایشات معتبر انجا شده جهت مقایسه تاثیر غلظت و اندازه نانوذره بر فعالیت ضدباکتریایی محصولات شرکت پرداخت. وی به جهت استحکام مناسب، انعطاف پذیری قابل توجه، دانسیته بالا، مقاومت در برابر نفوذ گاز و خوردگی و مواد شیمیایی و همچنین قیمت مناسب و پایداری نوری کافی مستربچ پلی‌اتیلن با چگالی بالا، کاربرد این نانومحصولات را در مواردی همچون ساخت ظروف نگهداری مایعات مانند شیر، ساخت مخازن آب، ساخت انواع وسایل پلیمری آشپزخانه، ظروف نگهدارنده سوخت و لوله و اتصالات معرفی نمود.


در ارائه بعد، مهندس میلاد پارسافرد، سرپرست فروش و کنترل کیفیت صنایع لاستیک فرا پیشتاز هونام با موضوع واشرهای آب‌بند لوله و اتصالات بر پایه فناوری نانو به ارائه مطالب پرداخت. مهندس پارسافرد، شروع فعالیت این مجموعه با برند تجاری فراراب را از سال 1382 با هدف تولید انواع قطعات لاستیکی عنوان کرد که در گذر زمان و طی فعالیت های تکمیلی و افزایش ماشین آلات و دانش تخصصی خود در صنعت لاستیک، اقدام به جذب بازارهای بزرگ داخلی و برون مرزی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، آب و فاضلاب، خودروسازی، نیروگاهی و دیگر صنایع نمود و توانست به بزرگترین تولیدکننده قطعات لاستیکی در جنوب کشور با ظرفیت 6000 تن در سال قطعات اکسترودری و 1500 تن قطعات پرسی دست یابد و به جذب بازارهای بزرگ داخلی و برون مرزی در صنایع مختلف اقدام نماید. تولید محصولات بر پایه انواع الاستومرهای طبیعی و مصنوعی از جمله لاستیک طبیعی (NR) ، EPDM ، بیوتیل (IIR)، نیتریل (NBR)، نئوپرن (CR)، پلی یورتان (PU)، وایتون VITON، SBR ، BR، سیلیکون از جمله فعالیتهای این شرکت است که ضمن طراحی و ساخت سوله با به روزترین امکانات روز دنیا، به‌عنوان شرکت برتر دانش بنیان در زمینه تولید قطعات لاستیکی نانو کامپوزیتی مطرح گردیده است. این مجموعه دارای انواع خط تولید پرسی، اکسترودری، کلندری و اتوکلاوی و مجهز به سیستمها و بخشهای مجهز و آزمون های کنترلی است. سرپرست فروش و کنترل کیفیت صنایع لاستیک فرا پیشتاز هونام، در ادامه ارائه، روش های تولید اکسترودری، پرسی گرم و پرسی جوینت جهت تولید محصولاتی همچون انواع پروفیل های لاستیکی و نواری، انواع قطعات لاستیکی آب بند، و تولید قطعات سایز بالا را توضیح داد و به معرفی بخشهای مختلف شرکت از جمله سالن تولید، آزمایشگاه و سالن موادسازی طبقاتی به همراه سیستم توزین فول اتومات و نیز بیان ظرفیتهای صنعتی و تجهیزات موجود در هر بخش پرداخت و مراحل تولید محصولات شرکت را در هر یک از سالنها، توضیح داد. وی با اشاره به استقرار بزرگترین خط اکسترودر با ظرفیت 600 کیلوگرم در ساعت با سیستم پخت ماکرو به عنوان نخستین شرکت دارای خط مذکور در خاورمیانه و ترکیه، فرآیند تولید قطعات به صورت پرسی و اکسترودری در سالن تولید را تشریح نمود. مهندس پارسافرد، پیرامون کاربردهای تولیدات صنایع لاستیک فرا پیشتاز هونام در صنایع مختلف اظهار داشت که محصولات این مجموعه در حوزه های مختلف صنعتی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه ها، ساختمان، شهرسازی، لوازم خانگی، خودرو، حمل و نقل و ترافیک و صنایع فولاد کاربرد دارد و به‌عنوان نمونه در حوزه تولید محصولات حوزه آب و فاضلاب، بزرگترین مجموعه ای هستیم که محصولات تولیدی را به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر میکینم. و یا در حوزه ساخت قطعات صنعت در و پنجره و ساختمان، – اگرچه درگذشته از آلمان و ترکیه واردات انجام می شد لیکن در حال حاضر ما از بزرگترین و معتبرترین تولیدکنندگان این حوزه در ایران هستیم که با توجه به کیفیت بالای محصولات خود نسبت به دیگر رقبا، قراردادهای بزرگی با شرکتهای خارجی داریم و این مجموعه توانسته است حجم عظیمی از تولیدات خود را به کشورهای مختلف صادر نماید. سرپرست فروش و کنترل کیفیت صنایع لاستیک فرا پیشتاز هونام در بخش معرفی فنی محصولات، به تولید لوله های آبرسانی و لوله های فاضلاب، انواع اورینگ ها و انواع واشرهای آببندی لوله های کامپوزیتی (GRP/FRP)، سیمانی، چدنی (صلب) و سایر لوله های فلزی، لوله های کاروگیت و پلی اتیلن به صورت طولی و یکپارچه لاستیکی و اسفنجی، انواع سیت ولو از سایز “2 تا “100، اجرای انواع پوشش های لاستیکی، انواع بلادر و تیوب های لاستیکی، دیافراگم ها و کوپلینگهای لاستیکی، روکش لاستیکی غلطکها و چرخهای صنعتی، قطعات ترکیبی لاستیک/ فلز، انواع واشر تخت، انواع تسمه نقاله های لاستیکی، ورق ها و ضربه گیرهای لاستیکی و قطعات فومی پایه لاستیک، نواع کفشک، اسلیو، پکینگ و لاینر و نیز انواع واشرهای تخصصی بر پایه نانو اشاره کرد که دسته محصولات مبتنی بر فناوری نانو، دارای خواصی همچون استحکام و سختی مناسب و پایداری حرارتی مطلوب هستند یا به طور مثال عمر واشرهای نانوکامپوزیتی تولید شده نسبت به نمونه‌های مشابه بالاتر است که این امر کاهش ضایعات و همچنین کاهش هزینه‌های تولید را در پی خواهد داشت. همچنین به دلیل استحکام مکانیکی این قطعات، مجموعه‌های استفاده‌کننده از آن‌ها در دوره‌های زمانی بیشتری از آن‌ها استفاده می‌کنند و از این طریق بهره‌وری در صنایع افزایش می‌یابد به نحوی که در برخی تولیدات حتی تا بیش از 50 سال گارانتی داریم که با فناوری نانو به آن رسیده ایم. وی در توضیح اثرگذاری نانوذرات بر ویژگی نهایی این محصول عنوان کرد: «هر چه سطح فعال ذرات استفاده شده در نانوکامپوزیت‌های الاستومری بیشتر باشد خواص به‌دست‌آمده با توجه به روش اختلاط مناسب بالاتر بوده و در نتیجه قطعات هم از نظر ظاهری و هم از نظر خواص فیزیکی و مکانیکی از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار هستند. در این میان نانوذرات به دلیل برخورداری از نسبت سطح به حجم بالا، سطح فعال بالاتری را ارائه کرده و همچنین حجم بیشتری از آن‌ها در ساختار زمینه درگیر می‌شود، ازاین‌رو بر اساس شرایط کارکرد قطعه، خواص تورمی کمتری را در حلال‌های مختلف از خود بروز می‌دهند.». معرفی افتخارات و توانایی های شرکت از جمله گواهیهای ثبت اختراع، نانومقیاس، ایزوهای مختلف، نشان شرکت برتر صنعتی در سالهای مختلف و نیز بیان راههای ارتباطی از بخشهای پایانی صحبتهای مهندس پارسافرد در این زمینه بود.


در بخش نهایی، مهندس امید رستگار، مدیرعامل شرکت نوین اندیش بسپار شیراز با موضوع تولید و کاربرد نانومستربچ‌های پلی‌اتیلن مشکی و براق به ارائه توضیحاتی پیرامون این شرکت و توانمندیهای صنعتی و تولیدات آن پرداخت. شرکت نوین اندیش بسپار شیراز (ناب) در سال 96 در استان فارس و با زمینه فعالیت شرکت، تولید انواع مستربچ و کامپاندهای پلیمری تاسیس شد که اولین خط تولید آن در سال 97 در شهرستان فسا به بهره برداری رسید و با توجه به نیاز استان فارس، اولین خط به تولید مستربچ مشکی اختصاص داده شد. رستگار افزود: دومین خط تولید این مجموعه نیز اخیرا در شهرک صنعتی شیراز نصب و راه اندازی شده است. وی در ادامه به معرفی فنی محصول نانو مستربچ پلی اتیلن مشکی براق پرداخت. مستربچ آمیزه غلیظی از یک رنگدانه، افزودنی، پرکننده و … در ماتریس پلیمری است که اجزاء آن عبارتند از: ماتریس پلیمری، ماده موثره و عوامل سازگارکننده. وی اظهار داشت که از دوده بعنوان رنگدانه مشکی در صنایع پلیمری استفاده می‌گردد. دوده ریز ساختار کروی در ابعاد نانومتری دارد که در حالت عادی بصورت کلوخه های بهم چسپیده هستند و در ابعاد میکرومتری دیده می‌شوند و مهمترین عامل در کیفیت مستربچ، پخش و پراکندگی یکنواخت ذرات دوده در ماتریس پلیمری است که این مهم در محصول ناب با کمک سازگارکننده ها و تکنیک های تولید حاصل شده است. مدیرعامل شرکت نوین اندیش بسپار شیراز اظهار داشت که در نانو مستربچ مشکی ناب، با استفاده از عوامل سازگارکننده و تکنیک های خاص تولید، دوده در مقیاس نانو در ماتریس پلیمری پخش شده است و از برتریهای این محصول شامل براقیت بالا و رسانایی خوب مستربچ می باشد. کاربرد مستربچ مشکی براق در تولید نایلونها، قطعات تزریقی و …. می باشد. اخذ گواهی نانو مقیاس، اخذ تاییدیه دانش بنیان و صادرات به کشورهای عراق و امارات از دیگر موضوعاتی بود که مهندس رستگار، درباره آنها توضیح داد.

مدیرعامل شرکت نوین اندیش بسپار شیراز  در بخش پایانی صحبتهای خود به بیان فرصت های همکاری تحقیقاتی پرداخت. تسلط و توانمندی این شرکت بر انواع مختلف مستربچ و کامپاندهای پلیمری، تستهای پیشرفته صنعت پلاستیک، بهبود کیفیت محصولات پلیمری و رفع مشکلات فرایند تولید با استفاده از مستربچ های پلیمری،تولید کامپاند با خواص منحصر بفرد و سفارشی و مشاوره کامل در زمینه خرید، نصب و راه اندازی و فرمولاسیون مستربچ های رنگی، سفید و کربنات کلسیم، همکاری جهت تولید/ واردات افزودنی های صنعت پلاستیک، آمادگی جهت سنتز افزودنی های صنعت پلیمر و تولید نانو ذرات در مقیاس صنعتی از دیگر موضوعاتی بود که مهندس رستگار به آنها اشاره نمود.