تولید لوح‌های فشرده و چندمنظوره با استفاده از فناوری نانو در ایران

شرکت زرین موج با کمک فناوری‌نانو دیسک فشرده قابل ضبط (CD-R) ۱۲۰ میلیمتری با ظرفیت ۷۰۰ مگابایت و دیسک چند منظوره دیجیتالی (DVD۹) ۱۲۰ میلیمتری با ظرفیت ۹ گیگابایت تولید و به بازار عرضه می‌کند. این دیسک‌ها دارای پوشش نانومتری با ضخامت کمتر از ۱۰۰ نانومتر است.

محمدرضا ماشااللهی، مدیرعامل شرکت زرین موج می‌گوید: «تمام مراحل تولید باید با دقت بالا و در سطح نانو انجام شود. ما با همکاری ستاد نانو و بهره‌مندی از ارتباطات این ستاد موفق شدیم تمامی مراحل توسعه را بهتر جلو ببریم. در حال حاضر تمام مراحل تولید و فرآیندها توسط محققان ایرانی انجام می‌شود.»

اعمال پوشش نانومتری با استفاده از روش اسپاترینگ بر سطح سی دی، موجب بهبود کارائی این محصول بر اساس نتایج حاصل از آزمون‌های داتاریوس، بازتاب و خوانش (Read) و رایت (Write) دیسک شده است. همچنین کاهش ضخامت پوشش اعمالی بر سطح دیسک، موجب کاهش قیمت آن شده است.

شرکت ریزموج سیستم بنیان‌گذار کارخانۀ می‌دیسک (MEdisk) به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سی‌دی و دی‌وی‌دی خام و پر شده (Pre-recorded) در خاورمیانه و دومین کارخانه در بینِ ۱۱۸ کارخانه در سطح جهان، همگام با فناوری روز دنیا در حال فعالیت است و ایران را پس از تایوان به بزرگ‌ترین تولیدکننده بین‌المللی تبدیل کرده است.

این مجموعه صنعتی، مبادرت به تولید قاب دی‌وی‌دی و قاب HD-DVD برای اولین‌بار در خاورمیانه و نیز قاب اسلیم (Slim) با ظرفیت بسیار بالا کرده و توانسته است به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قاب استاندارد با تکنولوژی سوئیس در منطقه خاورمیانه مطرح شود. دیسک چند منظوره دیجیتالی (DVD۹) ۱۲۰ میلیمتری با ظرفیت ۹ گیگابایت از جمله تولیدات این مجموعه بزرگ است. قیمت تمام‌شدۀ کمتر و در عین حال حفظ کیفیت باعث شده است که محصولات شرکت ریزموج سیستم بتوانند با محصولات خارجی و حتی محصولات چینی رقابت کنند. گواه توانِ رقابتی محصولات این شرکت نیز صادرات آن به کشورهای اروپایی و آسیایی است. در زمینه صادرات تاکنون محصولات ریزموج سیستم به کشورهای پیشرفته اروپا و خاور دور نظیر ایتالیا، لهستان، اسلوانی، ترکیه، سنگاپور، هند، امارات، مالزی، پاکستان، افغانستان و… صادر شده است. تولید سالانۀ محصولات این شرکت ۱۰۰ میلیون دیسک در سال و میزان فروش سالانه آن بیش از ۲ هزار میلیارد ریال است و تاکنون به‌واسطۀ تولید محصولات شرکت ریزموج سیستم نزدیک به ۳۰۰ نفر مشغول به‌کار شده‌اند. بطور کلی، رسانه‌ها، مؤسسات فرهنگی، آموزش‌وپرورش، مؤسسات آموزش زبان، مؤسسات تولیدکنندۀ منابع کمک‌درسی و تولیدکنندگان نرم‌افزارها از عمده‌ترین شرکت‌های طرف قرارداد با ریزموج سیستم برای مصرف محصولات این شرکت هستند.