کاربرد منسوجات نانوفناورانه در وسایل نقلیه و صنایع خودرو

منسوجات مورد استفاده دروسایل نقلیه، مهم ترین بازار جهانی منسوجات فنی به شمار می­رود. ساختارهای منسوج در وسایل نقلیه که به دلیل ایجاد راحتی، زیبایی، ایمنی و کارایی مورد استفادهقرار می­گیرند؛ عبارتند از:لوازم داخلی و صندلی، پوشش کف، بدنه، سقف، در و کناره، ستون، آفتاب گیرها و کمربندهای ایمنی، کیسه­های هوا، عایق­های حرارتی و صوتی، فیلترهای منسوج، صفحات جداکننده باتری، لاستیک و انواع مختلفی از کامپوزیت­های سخت و انعطاف­پذیر تقویت شده با منسوجات.

کاربرد منسوجات در بخش­های مختلف خودرو ]1[.

صندلی­های راحت، نرم، انعطاف پذیر، دافع آب و لکه تامین کننده راحتی سرنشینان، بدنه داخلی و کف پوش منسوج سبب ایجاد زیبایی، کمربند ایمنی و کیسه هوا برای افزایش ایمنی سرنشینان، لایه­های منسوج جاذب صدا و نویز، فیلتر و صفحات جداکننده منسوج درون باتری از جمله نمونه­های به کارگیری منسوجات به منظور افزایش کارایی وسایل نقلیه است[2].

رویکردهای مختلف استفاده از منسوجات در بخش­های مختلف خودرو

صندلی: صندلی خودرو معمولاً با منسوجات پنبه، پلی­استر، چرم مصنوعی پوشیده می­شوند. منسوجات مورد استفاده در این موارد از نوع پارچه تاری-پودی و از نخ­هایی با ظرافت 1300-500 دنیر تهیه می­شوند. استحکام مکانیکی، مقاومت ثبات نوری برای جلوگیری از رنگ پریدگی، مقاومت در برابر سایش، انعطاف­پذیری ، دافع آب بودن و کشسانی از جمله خصوصیات مورد نیاز برای این گروه از منسوجات به شمار می­رود[2].

آفتاب­گیر: معمولاً از سه قسمت تشکیل می­شوند.

  • بدنه اصلی متشکل از الیاف پلی­پروپیلن یا کنف
  • پارچه آستری ضخیم تاری-پودی به منظور تقویت
  • بخش ظاهری معمولاً از جنس چرم مصنوعی

کمربند ایمنی: پارچه تاری-پودی نواری متشکل از نخ فیلامنتی نایلون یا نخ فیلامنتی پلی­استر با استحکام بالا با ظرافت 1800-550 دسی تکس است. متداول­ترین نخ برای تهیه این منسوج نخ پلی­استر 320 لا با ظرافت 1100 دسی­تکس و نخ پود با ظرافت 550 دسی­تکس می­باشد. از جمله مزایای بافت نواری در این منسوج عبارت است از:

  • مقاومت در برابر سایش
  • مقاومت در برابر نور و گرما
  • قابلیت بازشدن آسان و بازگشت به محل اولیه
  • میزان تحمل نیرو در کمربندهای ایمنی 1500 کیلوگرم نیرو است.

کف­پوش خودرو: کف­پوش خودرو معمولاً  به صورت بی­بافت و از الیاف پلی­پروپیلن  با وزن تقریبی 500 گرم بر متر مربع با ضخامت 3 میلی­متر تهیه می­شوند. از جمله خصوصیات کف­پوش­های خودرو عبارتند از:

  • ثبات مکانیکی بالا
  • مقاومت زیاد در برابر سایش
  • استحکام کششی (50-45 کیلوگرم نیرو)
  • قابلیت اشتعال اندک
  • قابلیت مناسب فشردگی

کیسه هوا: کیسه­ای کشسان با قابلیت تورم سریع که به دو حالت کیسه­های هوای جلو و کناری( سقف، در، صندلی) تولید می­شوند. نایلون 66 با ظرافت زیاد برای تولید پارچه سبک با پوشش سیلیکون با وزن تقریبی 1.8 گرم بر مترمربع  مورد استفاده قرار می­گیرد.

نمد عایق: نمد عایق برای کاهش صدا، ارتعاش و سختی و به صورت عایق صوتی، حرارتی مورد استفاده قرار می­گیرد. از این عایق برای نواحی کاپوت، داشبورد، گل­گیر و سقف استفاده  شده و مانع انتقال صدا از درون به بیرون خودرو و بالعکس می­شود. نمدهای عایق از نوع منسوج بی­بافت 100% پلی­استر بوده و به صورت سوزنی، دارای رزین فنولی و گرمانرم تولید می­شوند. این نمدها اغلب نرم بوده و به صورتِ دارای پوشش پشتی سخت کننده یا فاقد آن تولید می­شوند[2].

نخ تایر:  پارچه تهیه شده از نخ نایلونی تایر به منظور تامین استحکام لاستیک استفاده می­شود و به مرور با نخ­های تایر پلی­استر و ریون جایگزین می­شوند. نخ­های تایر از  تاباندن و چندلاکنی نخ­های فیلامنتی با استحکام بالا تهیه می­شوند. در حال حاضر از نخ نایلون 6 با ظرافت 2/840، 2/1260، 3/1260، 2/1890 استفاده می­شود. از جمله خصوصیات مورد نیاز برای پارچه تایر می­توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • استحکام کششی.
  • مقاومت در برابر خستگی.
  • مقاومت در برابر ضربه.
  • قابلیت چسبندگی زیاد.

سقف­پوش: منسوجات بی­بافت سبک با خصوصیات ذیل،

  • پارچه تک روی پلی­استر، پلی­پروپیلن یا مغزی پلی­یورتان که میان دو صفحه تقویت کننده قرار گیرد، با وزن 220-185 گرم بر متر با لایه پشتی فوم پلی­یورتان یا منسوج بی­بافت که به درون سقف خودرو چسبانده می­شود.
  • دارای قابلیت جذب صدا و جلوه ظاهری مناسب.

روکش بیرونی خودرو: منسوجپنبه­ای یا نایلونی با پوشش پلی­اتیلن با استحکام بالا (HDPE[1])یا پلی وینیل کلراید(PVC[2])

————————————————————

[1] High density polyethylene

[2] polyvinyl chloride

 

علاوه بر زیبایی و راحتی که از نکات قابل توجه در این منسوجات می­باشند؛ اجزای منسوج باید از خصوصیاتی نظیر مقاومت بالا در برابر عوامل مکانیکی، دما، رطوبت، نور و انواع لکه­ها برخوردار باشند.

منسوجات متداول مورد استفاده در اجزای داخلی خودرو با چالش­های زیادی از جمله محافظت در برابر گردوخاک و مواد آلاینده، پایداری در برابر فرسودگی و مقاومت در برابر اشتعال برخوردارند. استفاده از منسوجات با کارایی بالا راه حل مناسبی برای رفع این چالش­ها است که در ادامه به کاربردهایفناوری­نانودر این خصوص اشاره می­شود[2].

 

2- کاربردفناوری­ نانو در وسایل نقلیه

رویکرد کلی استفاده از فناوری­نانو در صنعت خودرو شامل موارد زیر است:

  • تولید مواد سبک­تر اما مستحکم­تر به منظور بهینه سازی مصرف سوخت وسیله نقلیه و افزایش ایمنی.
  • تولیدکاتالیزورها، افزاینده­های سوختی و روان کننده­ها به منظور بهبود کارایی موتور و مصرف سوخت .
  • کاهش اثرات زیان­بار زیست محیطی با تولیدخودروهای هیدروژنی و سلول­های سوختی.
  • تولید سیستم­های الکترونیکی مینیاتوریبا عملکرد بهبود یافته.
  • افزایش طول عمر، کاهش میزان خرابی اجزا و استفاده از مواد هوشمند به منظورصرفه جویی اقتصادی بیشتر.
  • افزایش راحتی، ایمنی و کارایی اجزای کاربردی خودرو.

در شکل3 خلاصه ­ای از کاربردهای فناوری­نانو در صنعت خودروسازیذکر شده است ]3[.

کاربردهای فناوری نانو در صنعت خودروسازی ]3[.

 

فناوری­نانو با به­کارگیری ساختارهای نانومتری امکان ایجاد ویژگی­های جدیدی را در منسوجات و صنایع وابسته فراهم کرده است. برای مثال در حوزه منسوجات بی­بافت که حدود 60-50% از منسوجات درون خودرو را به خود اختصاص می­دهند؛ با بهره­گیری از فناوری تولید نانوالیاف می­توانسبب کاهش وزن منسوجات، بهبود عملکرد به عنوان عایق صوت یا افزایش میزان جذب به عنوان فیلترمنسوج شد. از سوی دیگر از مواد نانوساختار می­توان به منظور اصلاح خواص متداول منسوجات از جمله بهبود خاصیت ضد الکتریسیته ساکن، کندسوزی، جذب صوت، مقاومت در برابر ساییدگی و پارگی و یا ایجاد خواص جدید در منسوجات نظیر ایجاد خاصیت خودتمیزشوندگی، ضد میکروب، محافظت در برابر پرتو فرابنفش، جذب بو و … استفاده نمود]4[.

2-1 ایجاد خاصیت ضد الکتریسیته ساکن

ایجاد الکتریسیته ساکن در اثر مالش دو پلیمر دی­الکتریک به یکدیگر و انتقال الکترون از یک پلیمر به دیگری صورت می­گیرد و به محض توقف مالش، بار الکتریکی بر روی سطح پخش می­­شود. هرچند این پدیده در برخی موارد سودمند است، لیکن در مورد منسوجاتی همچون روکش صندلی خودرو سبب بروز مشکلاتی خواهد شد. مواد آنتی­استاتیک را می­توان در مرحله تولید الیاف به پلیمر سازنده لیف افزود و یا به بصورت محلول بر سطح منسوج اعمال نمود. گروه اول رسانش الکتریکی پلیمر را افزایش می­دهند وگروه دوم که معمولاً از دو بخش ساختاری آب دوست و آب­گریز تشکیل شده­اند؛ با قرارگیری بخش آب­دوست در مجاورت هوا و جذب رطوبت سبب بهبود انتقال و انتشار بار الکتریکی می­شوند. علاوه بر مواد آنتی­استاتیک رایج صنعتی همچون آمین­ها، کربن بلک، استرها، الیاف فلزی، الیاف کربن و گرافیت، ترکیبات معدنی و پودرهای فلزی، امروزه با گسترش فناوری­نانو از ترکیباتی همچون نانوذرات اکسید فلزی همچوناکسید روی (ZnO) و  اکسید قلع (SnO) و شبه فلزی همچون دی­اکسید تیتانیوم (TiO2) و نانولوله­های کربن (CNT)و روش­های اصلاح سطح منسوجات در ابعاد نانومتری همچون فناوری پلاسما به منظور افزایش قابلیت آب­دوستی منسوج و پخش بار الکتریکی و روش رسوب دهی بخار فیزیکی (PVD) به منظور لایه­نشانی بسیار نازک بر سطح منسوج استفاده می­شود]4[.

2-2 ایجاد خاصیت کندسوزی

استفاده از منسوجات کندسوز در وسایل نقلیه شخصی/عمومی ضریب ایمنی را افزایش می­دهد. استفاده از ترکیبات کندسوزکننده معدنی، آلی، هالوژن­دار، فسفردار و حاوی بور از جمله روش­های رایج در تولید منسوجات کندسوز بوده است. با پیشرفت فناوری­نانو امکان تولید الیاف کامپوزیتی حاوی مواد نانوساختار و یا تکمیل منسوجات با استفاده از مواد مذکور فراهم آمده است. کاهش میزان مصرف مواد افزودنی، مهم­ترین مزیت استفاده از نانوذرات در تولید الیاف کامپوزیتی نانوساختار می­باشد. به طور معمول با استفاده از 5-3% وزنی از این مواد در بستر پلیمر که به مراتب کم­تر از مقدار موردنیاز در مورد ذرات میکرومتری است، امکان دست­یابی به خاصیت کندسوزی قابل توجه وجود دارد]4[.

نانوساختارهای مورد استفاده در تولید منسوجات کندسوز

شرکت Nyacolآمریکا از جمله شرکت­های تولیدکننده منسوجات کندسوز نانوفناورانه می­باشد. نانوذرات پنتوکسیدآنتیمونی(APO) تولید شده در این شرکت با ابعاد30 نانومتر از مزیت عدم سمیت نیز برخوردار می­باشد. از این نانوذرات می­توان به صورت پوشش بر ­منسوجات و اسپری بر روی منسوجات بی­بافت استفاده نمود. محصول کندسوز این شرکت با نام­های NYACOL® A1530،NYACOL® A1540 N  و NYACOL® A1550 برای مصارف منسوجات اختصاص داده شده­اند[5].

2-3 مقاومت در برابر پارگی و فرسودگی

برای ایجاد مقاومت در برابر پارگی و فرسودگی منسوجات، از نانوذرات سیلیس، اکسید آلومینیوم، اکسید روی، خاک رس و نانولوله کربن به طور گسترده استفاده می­شود. اختلاط این مواد با پلیمرهای تولید کننده الیاف قبل از ریسندگی و یا تکمیل منسوجات با این مواد وجود دارد. کپسوله کردن نانوذرات رویکردی برایاطمینان از دوام بیشتر نانوذرات در طول عمر منسوج خودرو می­باشد]4[.

2-4- مقاومت در برابر پرتوفرابنفش و رنگ پریدگی

پرتو نورخورشید از سه بخش اصلی ناحیه فرابنفش، مرئی و فروسرخ تشکیل شده است. هرچند نورمرئی، حرارت، رطوبت و فرسودگی و رنگ پارچه تاثیر زیادی بر ایجاد رنگ­پریدگی دارند؛ لیکن پرتو فرابنفش  عامل بیش از 60-40 %  رنگ­پریدگی در منسوجات به شمار می­رود.

به منظور محافظت  از منسوجات در برابر پرتوفرابنفش و جلوگیری از ایجاد رنگ­پریدگی، استفاده از نانوذراتی همچونSiO2، Al2O3 و ZnOپیشنهاد شده است]4[.

نمایی از روکش صندلی خودرو که در اثر تابش نور خورشید دچار رنگ پریدگی شده است

 

2-5خاصیت خودتمیزشوندگی

دو رویکرد متفاوت برای تکمیل خودتمیزشوندگی منسوجاتوجود دارد. در رویکرد اول منسوج با خاصیت خودتمیزشوندگی یک سطح اَبَرآب­گریز است. در رویکرد دوم از نانوذراتی نظیر دی­اکسید تیتانیوم به صورت یک پوشش نانومتری بر روی منسوجات استفاده می­شود، که این نانوذرات در حضور آب، اکسیژن و پرتو نور خورشید، سبب تجزیه لکه­های ایجاد شده بر منسوج می­شوند.

این خاصیت با اصلاح شیمیایی و هندسی سطح منسوجات حاصل می­شود.ایجاد ناهمواری­های نانو و میکرومتری با استفاده از یک پوشش آب­گریز سبب می­شود، آلودگی­های سطح منسوج به راحتی در حضور آب از روی منسوج آب­گریز لیز خورده و جدا شود و به این ترتیب سطح منسوج تمیز باقی بماند. از روش­های ساده مانند پَد کردن و پوشش­دهی سطحی تا روش­های پیچیده­تر نظیر لایه­نشانی خودآرای لایه­های کامپوزیتی[1] برای پوشش­دهی نانومتری منسوجات استفاده می­شود. در این روش­ها از نانوذرات، نانومیله­ها یا حفره­ها، نانو لوله­های کربن، ذرات سیلیکا، نانو میله­های اکسید­­روی و نانوذرات نقره استفاده می­شود.

—————————————–

[1]Layer by layer assembly

 

استفاده از نانوذرات فوتوکاتالیست همچون دی ­اکسید تیتانیوم در اثر تابش نور با تجزیه عوامل آلاینده به آب و دی­اکسیدکربن سبب برداشت آلودگی­ها از سطح منسوجات می­شود[6].

. نحوه عملکرد منسوجات خودتمیزشونده فوتوکاتالیستی

شرکت Schoeller سوئیس و Nanohorizons امریکا از جمله شرکت‌های تولید کننده مواد تکمیلی به منظور ایجاد خاصیت خودتمیزشوندگی در منسوجات می­باشند[7].

2-5 کاربرد نانوالیاف در فیلترهای وسایل نقلیه

شرکت AMSOIL INC آمریکا با استفاده از نانوالیاف، موفق به تولید فیلترهای هوای خودرو با بازده 5 برابر بیش از فیلترهای معمولی سلولزی شده است[8].

شرکت Dupont آمریکا به منظور افزایش طول عمر و توان باتری در خودروهای هیبریدی و الکتریکی از جداکننده­های نانولیفی استفاده می­کند.DuPont™ Energain™ battery separatorsقادر به افزایش 30-15 % توان و بیش از 20% طول عمر باتری شده است[9].

فیلتر هوای خودرو حاوی نانوالیاف  پلی اکریلونیتریل ساخت شرکت نانوساختار مهرآسا است.در این محصول بر روی کاغذ فیلتر هوای خودرو معمولی الیاف پلی اکریلو نیتریل با قطر زیر 100 نانومتر اعمال شده است که باعث افزایش جذب گرد وغبار هوا شده و عملکرد موتور را بهبود می بخشد[10].

شرکت فناوران نانومقیاس از جمله تولیدکنندگان فیلترهای نانولیفی هوا و روغن خودرو می­باشد.این فیلترها قادر به جذب ذرات بسیار ریز معلق در سیال‌های مختلف مایع و گاز می­باشد. کارایی این فیلترها نسبت به فیلترهای معمولی سلولزی بسيار بیشتر است. فیلترهای معمولی سلولزی به دلیل داشتن الیاف ضخیم­تر کارایی کمتری دارند در صورتی فضای بین نانوالیاف به دلیل باریک بودن الیاف بیشتر بوده و لذا باعث افزایش کارایی فیلتر می­شود[11].

شرکت بهران فیلتر در حال حاضر موفق به بهره­گیری فناوری­نانو در تولید فیلترهای هوای ورودی توربین­های نیروگاه های گازی شده است.دو مزیت اصلی این فناوری شامل ارتقای راندمان فیلتراسیون از طریق  کاهش اندازه سوراخ­ها و افزایش عمر فیلتر با بهره گیری از فیلتراسیون سطحی است[12].

افزایش تقاضا برای تولید قطعات سبک­تر و با استحکام بیشتر در خودرو، منجر به پیشرفت تولید قطعات کامپوزیتی شده است. در این راستا و با توسعه فناوری­نانو، تولید قطعات نانوکامپوزیتی در دستور کار شرکت­های تولید کننده قطعات خودرو قرار گرفته است. استفاده از قطعات کامپوزیتی علاوه بر مزایای یاد شده، منجر به افزایش بازده موتور، کاهش انتشار دی­اکسیدکربن و افزایش سرعت تولید قطعات می­شود.

کامپوزیت­ها از دو جزء یا بیشتر تشکیل می­شوند. نانوکامپوزیت­ها متشکل از یک ماتریس[1] جامد(عمدتاً پلیمری) بوده و حاوی نانوساختارهای پرکننده[2](نانوذرات، نانولوله­ها، نانوالیاف و …) می­باشند. معمولاً بیش از 90% یک نانوکامپوزیت را پلیمر ماتریس زمینه تشکیل می­دهد.

————————-

[1]Matrix

[2]Filler

 

کاربرد قطعات نانوکامپوزیتی در خودرو[13].

در میان نانومواد مورد استفاده در تولید کامپوزیت­های خودرو، نانوذرات خاک رس بیش از 80% حجم تولید نانوکامپوزیت های خودروسازی را به خود اختصاص می­دهد. همچنین از نانوالیاف کربن، نانولوله­های کربن چنددیواره، پلی هدرال الیگومریک سیلسسکوئیوکسان[1](POSS) در تولید نانوکامپوزیت­ها استفاده شده و با بهبود کارایی، کاهش هزینه­ها و خواص فرایندپذیری، کاربردکامپوزیت ها به مرور در حال گسترش می­باشد[14].

محققان دانشگاه ایالتی می­سی­سی­پی با آغشته سازی الیاف کنف با نانوذرات کربنات کلسیم، خواص کامپوزیت را بهبود داده­اند. الیاف کنف به دلیل طبیعی بودن و استحکام مناسب به عنوان جایگزین الیاف شیشه در تولید کامپوزیت­های پلی­پروپیلن استفاده می­شوند و نانوذرات کربنات کلسیم به دلیل سطح مخصوص زیاد و با مقدار کم، قادر به بهبود خواص مکانیکی کامپوزیت می­باشند[15].

در جدول 1 برخی از موارد کاربرد قطعات نانوکامپوزیتی در خودرو ذکر شده است[16].

 

جدول 1. برخی از کاربردهای نانوکامپوزیت ها در وسایل نقلیه [16].
نانوکامپوزیت ویژگی­ها
نایلون 6 / نانوذرات خاک رس استحکام دو برابر، سختی 1.5 برابر، مورد استفاده در پوشش تسمه تایم و موتور
پلی­پروپیلن/نانوذرات خاک رس پله کمکی
نایلون 12،6 / نانولوله کربن پخش بار الکتریکی ساکن به دلیل خاصیت رسانش  نانولوله­های کربن، مورد استفاده در لوله سوخت در اغلب وسایل نقلیه جدید
نانوکامپوزیت کربن مورد استفاده در شاسی کف Chevrolet corvette stingray
نانوروبان های کربن کاتدهای با چگالی انرژی زیاد برای باتری وسایل نقلیه الکتریکی
Pt3 Ti-siO2 و پلاتین/ نانوذرات خاک رس کاتالیزور برای خالص سازی خروجی اگزوز به دلیل ثبات حرارتی و قابلیت کاتالیستی زیاد
پلی­استایرن/ اکسید گرافن مقاومت در برابر خوردگی و خراشیدگی

 

از جمله محصولات تجاری شده در این حوزه می­توان به قطعات کامپوزیتی ضد الکتریسیته ساکن سامانهسوخت خودرو حاوی نانوالیاف کربن اشاره نمود. شرکت Electrovac با معرفی این محصول اعلام کرد که امکان استفاده از نانوالیاف کربن به عنوان ماده افزودنی در مستربچ پلیمرهایی نظیر  پلی­اتیلن، پلی­پروپیلن، اتیلن وینیل استات، پلی­استایرن اکریلو نیتریل، پلی­اکریلونیتریل بوتادین استایرن، پلی­کربنات، نایلون6 و نایلون12، پلی یورتان ترموپلاستیک و پلی­استر وجود دارد[17].

شکل12.  قطعه نانوکامپوزیت لیفی آنتی استاتیک حاوی نانوالیاف کرین ساخت شرکت Electrovacآلمان[17]

———————————————————————–

[1]Polyhedral Oligomeric Silsesquioxanes

 

2-7 کاربرد نانوالیاف در لاستیک خودرو

برداشت انرژی از جمله نکات قابل توجه در دنیای امروز به شمار می­رود. هرجزئی در جهان هستی در حال ارتعاش است و به همین دلیل از انرژی جنبشی برخوردار است. محققان با بهره­­گیری از نانوالیاف پیزوالکتریک(PZT یا  PVDF) در لاستیک خودرو ، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل نموده­اند. لاستیک به واسطه وزن وسیله نقلیه دچار تغییر شکل می­شود. با اتصال لایه­ای از نانوالیاف تیتانات زیرکونات سرب (PZT) یا پلی وینیلیدین دی فلوراید[1](PVDF)در دیواره نخ تایر یا دیواره جانبی لاستیک می توان تولید بار الکتریکی را به حداکثر رساند. اتصال این لایه با استفاده از چسب سیانواکریلات انجام می­شود[18].

————————————————

[1]polyvinylidene difluoride

 

تغییر شکل لاستیک در اثر وزن وسیله نقلیه

 

3- نتیجه­ گیری

در گزارش فوق به بررسی موارد استفاده از منسوجات در وسایل نقلیه پرداخته شد. هرچند حوزه منسوجات خودرو از جمله گسترده­ترین موارد استفاده از منسوجات فنی است، لیکن استفاده از فناوری­نانو در این حوزه چندان تجاری نشده است. با وجود تحقیقات انجام شده در این بخش، پیش بینی می­شود که در سال­های آینده استفاده از این فناوری در صنعت خوردوسازی با استقبال بیشتر خوردوسازان مواجه شود. بدیهی است به دلیل مزایای فراون که در بخش­های مختلف این گزارش به آنها اشاره شد، استفاده از این فناوری سبب افزایش ارزش افزوده کارخانجات خودروسازی و راحتی و ایمنی بیشتر افراد استفاده کننده از این وسایل خواهد شد.

 

منابع

  1. shishoo., “textile advances in the automotive industry”, woodhead ublishing limited .
  2. automotive textiles, textile progress, vol.29, no.1/2 by s.k. mukhopadhyay & j.f. partridge, the textile inst. publication.
  3. “nanotechnologies in automobiles” volume 3 of the aktionslinie hessen nano-tech series of publication. december 2008.
  4. briefing no.24, “nano‐enabled automotive textiles”, 2011, seventh framework program.
  5. http://www.nyacol.com/
  6. http://edu.nano.ir/index.php?actn=papers_view&id=385
  7. http://www.schoeller-textiles.com/
  8. http://www.amsoil.com/
  9. http://www.dupont.com/products-and-services/membranes-films /products/ energain /press -releases/energain-separators-lithium.html
  10. http://nanofilter.ir
  11. http://www.fnm.ir/
  12. http://www.behranfilter.com/far-products-nano.htm
  13. http://www.nanowerk.com/spotlight/spotid=23934.php
  14. saba et al, a review on potentiality of nano filler/natural fiber filled polymer hybrid composits, polymer, 2014, 6, pp.2247-2273.
  15. http://www.compositesworld.com/articles/researchers-nano-enhance-natural-fiber
  16. http://www.bris.ac.uk/composites
  17. http://www.ptonline.com/articles/carbon-nanotubes-improve-in-properties-purity-and-price
  18. tripathi, power generating tires using nano fibers, international journal of scientific & technology research, 2013, 2 , 8.

 

.

—————————————————

تهیه کننده :

گروه ترویج نانونساجی

ترویج صنعتی فناوری های نانو و میکرو

 ==============================================================================================================================

(توجه: جهت دسترسی به گزارش نهایی محصولات و شرکتهای دارای گواهی نانومقیاس ستاد توسعه فناوریهای نانو و میکرو به «کتب مرجع محصولات و تجهیزات نانو و صنعت» به نشانی (INDnano.ir/category/book) مراجعه کنید)

همچنین برای دسترسی به فایل PDF کلیه گزارشات، به بخش گزارش های صنعتی پایگاه اینترنتی رسانه تخصصی نانو و صنعت (www.INDnano.ir/category/report) مراجعه نمایید.

 ==============================================================================================================================