منسوجات مورد استفاده دروسایل نقلیه، مهم ترین بازار جهانی منسوجات فنی به شمار میرود. ساختارهای منسوج در وسایل نقلیه که به دلیل ایجاد راحتی، زیبایی، ایمنی و کارایی مورد استفادهقرار میگیرند؛ عبارتند از:لوازم داخلی و صندلی، پوشش کف، بدنه، سقف، در و کناره، ستون، آفتاب گیرها و کمربندهای ایمنی، کیسههای هوا، عایقهای حرارتی و صوتی، فیلترهای منسوج، صفحات جداکننده باتری، لاستیک و انواع مختلفی از کامپوزیتهای سخت و انعطافپذیر تقویت شده با منسوجات.

کاربرد منسوجات در بخشهای مختلف خودرو ]1[.
صندلیهای راحت، نرم، انعطاف پذیر، دافع آب و لکه تامین کننده راحتی سرنشینان، بدنه داخلی و کف پوش منسوج سبب ایجاد زیبایی، کمربند ایمنی و کیسه هوا برای افزایش ایمنی سرنشینان، لایههای منسوج جاذب صدا و نویز، فیلتر و صفحات جداکننده منسوج درون باتری از جمله نمونههای به کارگیری منسوجات به منظور افزایش کارایی وسایل نقلیه است[2].
رویکردهای مختلف استفاده از منسوجات در بخشهای مختلف خودرو
صندلی: صندلی خودرو معمولاً با منسوجات پنبه، پلیاستر، چرم مصنوعی پوشیده میشوند. منسوجات مورد استفاده در این موارد از نوع پارچه تاری-پودی و از نخهایی با ظرافت 1300-500 دنیر تهیه میشوند. استحکام مکانیکی، مقاومت ثبات نوری برای جلوگیری از رنگ پریدگی، مقاومت در برابر سایش، انعطافپذیری ، دافع آب بودن و کشسانی از جمله خصوصیات مورد نیاز برای این گروه از منسوجات به شمار میرود[2].
آفتابگیر: معمولاً از سه قسمت تشکیل میشوند.
- بدنه اصلی متشکل از الیاف پلیپروپیلن یا کنف
- پارچه آستری ضخیم تاری-پودی به منظور تقویت
- بخش ظاهری معمولاً از جنس چرم مصنوعی
کمربند ایمنی: پارچه تاری-پودی نواری متشکل از نخ فیلامنتی نایلون یا نخ فیلامنتی پلیاستر با استحکام بالا با ظرافت 1800-550 دسی تکس است. متداولترین نخ برای تهیه این منسوج نخ پلیاستر 320 لا با ظرافت 1100 دسیتکس و نخ پود با ظرافت 550 دسیتکس میباشد. از جمله مزایای بافت نواری در این منسوج عبارت است از:
- مقاومت در برابر سایش
- مقاومت در برابر نور و گرما
- قابلیت بازشدن آسان و بازگشت به محل اولیه
- میزان تحمل نیرو در کمربندهای ایمنی 1500 کیلوگرم نیرو است.
کفپوش خودرو: کفپوش خودرو معمولاً به صورت بیبافت و از الیاف پلیپروپیلن با وزن تقریبی 500 گرم بر متر مربع با ضخامت 3 میلیمتر تهیه میشوند. از جمله خصوصیات کفپوشهای خودرو عبارتند از:
- ثبات مکانیکی بالا
- مقاومت زیاد در برابر سایش
- استحکام کششی (50-45 کیلوگرم نیرو)
- قابلیت اشتعال اندک
- قابلیت مناسب فشردگی
کیسه هوا: کیسهای کشسان با قابلیت تورم سریع که به دو حالت کیسههای هوای جلو و کناری( سقف، در، صندلی) تولید میشوند. نایلون 66 با ظرافت زیاد برای تولید پارچه سبک با پوشش سیلیکون با وزن تقریبی 1.8 گرم بر مترمربع مورد استفاده قرار میگیرد.
نمد عایق: نمد عایق برای کاهش صدا، ارتعاش و سختی و به صورت عایق صوتی، حرارتی مورد استفاده قرار میگیرد. از این عایق برای نواحی کاپوت، داشبورد، گلگیر و سقف استفاده شده و مانع انتقال صدا از درون به بیرون خودرو و بالعکس میشود. نمدهای عایق از نوع منسوج بیبافت 100% پلیاستر بوده و به صورت سوزنی، دارای رزین فنولی و گرمانرم تولید میشوند. این نمدها اغلب نرم بوده و به صورتِ دارای پوشش پشتی سخت کننده یا فاقد آن تولید میشوند[2].
نخ تایر: پارچه تهیه شده از نخ نایلونی تایر به منظور تامین استحکام لاستیک استفاده میشود و به مرور با نخهای تایر پلیاستر و ریون جایگزین میشوند. نخهای تایر از تاباندن و چندلاکنی نخهای فیلامنتی با استحکام بالا تهیه میشوند. در حال حاضر از نخ نایلون 6 با ظرافت 2/840، 2/1260، 3/1260، 2/1890 استفاده میشود. از جمله خصوصیات مورد نیاز برای پارچه تایر میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
- استحکام کششی.
- مقاومت در برابر خستگی.
- مقاومت در برابر ضربه.
- قابلیت چسبندگی زیاد.
سقفپوش: منسوجات بیبافت سبک با خصوصیات ذیل،
- پارچه تک روی پلیاستر، پلیپروپیلن یا مغزی پلییورتان که میان دو صفحه تقویت کننده قرار گیرد، با وزن 220-185 گرم بر متر با لایه پشتی فوم پلییورتان یا منسوج بیبافت که به درون سقف خودرو چسبانده میشود.
- دارای قابلیت جذب صدا و جلوه ظاهری مناسب.
روکش بیرونی خودرو: منسوجپنبهای یا نایلونی با پوشش پلیاتیلن با استحکام بالا (HDPE[1])یا پلی وینیل کلراید(PVC[2])
————————————————————
[1] High density polyethylene
[2] polyvinyl chloride
علاوه بر زیبایی و راحتی که از نکات قابل توجه در این منسوجات میباشند؛ اجزای منسوج باید از خصوصیاتی نظیر مقاومت بالا در برابر عوامل مکانیکی، دما، رطوبت، نور و انواع لکهها برخوردار باشند.
منسوجات متداول مورد استفاده در اجزای داخلی خودرو با چالشهای زیادی از جمله محافظت در برابر گردوخاک و مواد آلاینده، پایداری در برابر فرسودگی و مقاومت در برابر اشتعال برخوردارند. استفاده از منسوجات با کارایی بالا راه حل مناسبی برای رفع این چالشها است که در ادامه به کاربردهایفناورینانودر این خصوص اشاره میشود[2].
2- کاربردفناوری نانو در وسایل نقلیه
رویکرد کلی استفاده از فناورینانو در صنعت خودرو شامل موارد زیر است:
- تولید مواد سبکتر اما مستحکمتر به منظور بهینه سازی مصرف سوخت وسیله نقلیه و افزایش ایمنی.
- تولیدکاتالیزورها، افزایندههای سوختی و روان کنندهها به منظور بهبود کارایی موتور و مصرف سوخت .
- کاهش اثرات زیانبار زیست محیطی با تولیدخودروهای هیدروژنی و سلولهای سوختی.
- تولید سیستمهای الکترونیکی مینیاتوریبا عملکرد بهبود یافته.
- افزایش طول عمر، کاهش میزان خرابی اجزا و استفاده از مواد هوشمند به منظورصرفه جویی اقتصادی بیشتر.
- افزایش راحتی، ایمنی و کارایی اجزای کاربردی خودرو.
در شکل3 خلاصه ای از کاربردهای فناورینانو در صنعت خودروسازیذکر شده است ]3[.
کاربردهای فناوری نانو در صنعت خودروسازی ]3[.
فناورینانو با بهکارگیری ساختارهای نانومتری امکان ایجاد ویژگیهای جدیدی را در منسوجات و صنایع وابسته فراهم کرده است. برای مثال در حوزه منسوجات بیبافت که حدود 60-50% از منسوجات درون خودرو را به خود اختصاص میدهند؛ با بهرهگیری از فناوری تولید نانوالیاف میتوانسبب کاهش وزن منسوجات، بهبود عملکرد به عنوان عایق صوت یا افزایش میزان جذب به عنوان فیلترمنسوج شد. از سوی دیگر از مواد نانوساختار میتوان به منظور اصلاح خواص متداول منسوجات از جمله بهبود خاصیت ضد الکتریسیته ساکن، کندسوزی، جذب صوت، مقاومت در برابر ساییدگی و پارگی و یا ایجاد خواص جدید در منسوجات نظیر ایجاد خاصیت خودتمیزشوندگی، ضد میکروب، محافظت در برابر پرتو فرابنفش، جذب بو و … استفاده نمود]4[.
2-1 ایجاد خاصیت ضد الکتریسیته ساکن
ایجاد الکتریسیته ساکن در اثر مالش دو پلیمر دیالکتریک به یکدیگر و انتقال الکترون از یک پلیمر به دیگری صورت میگیرد و به محض توقف مالش، بار الکتریکی بر روی سطح پخش میشود. هرچند این پدیده در برخی موارد سودمند است، لیکن در مورد منسوجاتی همچون روکش صندلی خودرو سبب بروز مشکلاتی خواهد شد. مواد آنتیاستاتیک را میتوان در مرحله تولید الیاف به پلیمر سازنده لیف افزود و یا به بصورت محلول بر سطح منسوج اعمال نمود. گروه اول رسانش الکتریکی پلیمر را افزایش میدهند وگروه دوم که معمولاً از دو بخش ساختاری آب دوست و آبگریز تشکیل شدهاند؛ با قرارگیری بخش آبدوست در مجاورت هوا و جذب رطوبت سبب بهبود انتقال و انتشار بار الکتریکی میشوند. علاوه بر مواد آنتیاستاتیک رایج صنعتی همچون آمینها، کربن بلک، استرها، الیاف فلزی، الیاف کربن و گرافیت، ترکیبات معدنی و پودرهای فلزی، امروزه با گسترش فناورینانو از ترکیباتی همچون نانوذرات اکسید فلزی همچوناکسید روی (ZnO) و اکسید قلع (SnO) و شبه فلزی همچون دیاکسید تیتانیوم (TiO2) و نانولولههای کربن (CNT)و روشهای اصلاح سطح منسوجات در ابعاد نانومتری همچون فناوری پلاسما به منظور افزایش قابلیت آبدوستی منسوج و پخش بار الکتریکی و روش رسوب دهی بخار فیزیکی (PVD) به منظور لایهنشانی بسیار نازک بر سطح منسوج استفاده میشود]4[.
2-2 ایجاد خاصیت کندسوزی
استفاده از منسوجات کندسوز در وسایل نقلیه شخصی/عمومی ضریب ایمنی را افزایش میدهد. استفاده از ترکیبات کندسوزکننده معدنی، آلی، هالوژندار، فسفردار و حاوی بور از جمله روشهای رایج در تولید منسوجات کندسوز بوده است. با پیشرفت فناورینانو امکان تولید الیاف کامپوزیتی حاوی مواد نانوساختار و یا تکمیل منسوجات با استفاده از مواد مذکور فراهم آمده است. کاهش میزان مصرف مواد افزودنی، مهمترین مزیت استفاده از نانوذرات در تولید الیاف کامپوزیتی نانوساختار میباشد. به طور معمول با استفاده از 5-3% وزنی از این مواد در بستر پلیمر که به مراتب کمتر از مقدار موردنیاز در مورد ذرات میکرومتری است، امکان دستیابی به خاصیت کندسوزی قابل توجه وجود دارد]4[.

نانوساختارهای مورد استفاده در تولید منسوجات کندسوز
شرکت Nyacolآمریکا از جمله شرکتهای تولیدکننده منسوجات کندسوز نانوفناورانه میباشد. نانوذرات پنتوکسیدآنتیمونی(APO) تولید شده در این شرکت با ابعاد30 نانومتر از مزیت عدم سمیت نیز برخوردار میباشد. از این نانوذرات میتوان به صورت پوشش بر منسوجات و اسپری بر روی منسوجات بیبافت استفاده نمود. محصول کندسوز این شرکت با نامهای NYACOL® A1530،NYACOL® A1540 N و NYACOL® A1550 برای مصارف منسوجات اختصاص داده شدهاند[5].
2-3 مقاومت در برابر پارگی و فرسودگی
برای ایجاد مقاومت در برابر پارگی و فرسودگی منسوجات، از نانوذرات سیلیس، اکسید آلومینیوم، اکسید روی، خاک رس و نانولوله کربن به طور گسترده استفاده میشود. اختلاط این مواد با پلیمرهای تولید کننده الیاف قبل از ریسندگی و یا تکمیل منسوجات با این مواد وجود دارد. کپسوله کردن نانوذرات رویکردی برایاطمینان از دوام بیشتر نانوذرات در طول عمر منسوج خودرو میباشد]4[.
2-4- مقاومت در برابر پرتوفرابنفش و رنگ پریدگی
پرتو نورخورشید از سه بخش اصلی ناحیه فرابنفش، مرئی و فروسرخ تشکیل شده است. هرچند نورمرئی، حرارت، رطوبت و فرسودگی و رنگ پارچه تاثیر زیادی بر ایجاد رنگپریدگی دارند؛ لیکن پرتو فرابنفش عامل بیش از 60-40 % رنگپریدگی در منسوجات به شمار میرود.
به منظور محافظت از منسوجات در برابر پرتوفرابنفش و جلوگیری از ایجاد رنگپریدگی، استفاده از نانوذراتی همچونSiO2، Al2O3 و ZnOپیشنهاد شده است]4[.
نمایی از روکش صندلی خودرو که در اثر تابش نور خورشید دچار رنگ پریدگی شده است
2-5خاصیت خودتمیزشوندگی
دو رویکرد متفاوت برای تکمیل خودتمیزشوندگی منسوجاتوجود دارد. در رویکرد اول منسوج با خاصیت خودتمیزشوندگی یک سطح اَبَرآبگریز است. در رویکرد دوم از نانوذراتی نظیر دیاکسید تیتانیوم به صورت یک پوشش نانومتری بر روی منسوجات استفاده میشود، که این نانوذرات در حضور آب، اکسیژن و پرتو نور خورشید، سبب تجزیه لکههای ایجاد شده بر منسوج میشوند.
این خاصیت با اصلاح شیمیایی و هندسی سطح منسوجات حاصل میشود.ایجاد ناهمواریهای نانو و میکرومتری با استفاده از یک پوشش آبگریز سبب میشود، آلودگیهای سطح منسوج به راحتی در حضور آب از روی منسوج آبگریز لیز خورده و جدا شود و به این ترتیب سطح منسوج تمیز باقی بماند. از روشهای ساده مانند پَد کردن و پوششدهی سطحی تا روشهای پیچیدهتر نظیر لایهنشانی خودآرای لایههای کامپوزیتی[1] برای پوششدهی نانومتری منسوجات استفاده میشود. در این روشها از نانوذرات، نانومیلهها یا حفرهها، نانو لولههای کربن، ذرات سیلیکا، نانو میلههای اکسیدروی و نانوذرات نقره استفاده میشود.
—————————————–
[1]Layer by layer assembly
استفاده از نانوذرات فوتوکاتالیست همچون دی اکسید تیتانیوم در اثر تابش نور با تجزیه عوامل آلاینده به آب و دیاکسیدکربن سبب برداشت آلودگیها از سطح منسوجات میشود[6].

. نحوه عملکرد منسوجات خودتمیزشونده فوتوکاتالیستی
شرکت Schoeller سوئیس و Nanohorizons امریکا از جمله شرکتهای تولید کننده مواد تکمیلی به منظور ایجاد خاصیت خودتمیزشوندگی در منسوجات میباشند[7].
2-5 کاربرد نانوالیاف در فیلترهای وسایل نقلیه
شرکت AMSOIL INC آمریکا با استفاده از نانوالیاف، موفق به تولید فیلترهای هوای خودرو با بازده 5 برابر بیش از فیلترهای معمولی سلولزی شده است[8].
شرکت Dupont آمریکا به منظور افزایش طول عمر و توان باتری در خودروهای هیبریدی و الکتریکی از جداکنندههای نانولیفی استفاده میکند.DuPont™ Energain™ battery separatorsقادر به افزایش 30-15 % توان و بیش از 20% طول عمر باتری شده است[9].
فیلتر هوای خودرو حاوی نانوالیاف پلی اکریلونیتریل ساخت شرکت نانوساختار مهرآسا است.در این محصول بر روی کاغذ فیلتر هوای خودرو معمولی الیاف پلی اکریلو نیتریل با قطر زیر 100 نانومتر اعمال شده است که باعث افزایش جذب گرد وغبار هوا شده و عملکرد موتور را بهبود می بخشد[10].
شرکت فناوران نانومقیاس از جمله تولیدکنندگان فیلترهای نانولیفی هوا و روغن خودرو میباشد.این فیلترها قادر به جذب ذرات بسیار ریز معلق در سیالهای مختلف مایع و گاز میباشد. کارایی این فیلترها نسبت به فیلترهای معمولی سلولزی بسيار بیشتر است. فیلترهای معمولی سلولزی به دلیل داشتن الیاف ضخیمتر کارایی کمتری دارند در صورتی فضای بین نانوالیاف به دلیل باریک بودن الیاف بیشتر بوده و لذا باعث افزایش کارایی فیلتر میشود[11].
شرکت بهران فیلتر در حال حاضر موفق به بهرهگیری فناورینانو در تولید فیلترهای هوای ورودی توربینهای نیروگاه های گازی شده است.دو مزیت اصلی این فناوری شامل ارتقای راندمان فیلتراسیون از طریق کاهش اندازه سوراخها و افزایش عمر فیلتر با بهره گیری از فیلتراسیون سطحی است[12].
افزایش تقاضا برای تولید قطعات سبکتر و با استحکام بیشتر در خودرو، منجر به پیشرفت تولید قطعات کامپوزیتی شده است. در این راستا و با توسعه فناورینانو، تولید قطعات نانوکامپوزیتی در دستور کار شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو قرار گرفته است. استفاده از قطعات کامپوزیتی علاوه بر مزایای یاد شده، منجر به افزایش بازده موتور، کاهش انتشار دیاکسیدکربن و افزایش سرعت تولید قطعات میشود.
کامپوزیتها از دو جزء یا بیشتر تشکیل میشوند. نانوکامپوزیتها متشکل از یک ماتریس[1] جامد(عمدتاً پلیمری) بوده و حاوی نانوساختارهای پرکننده[2](نانوذرات، نانولولهها، نانوالیاف و …) میباشند. معمولاً بیش از 90% یک نانوکامپوزیت را پلیمر ماتریس زمینه تشکیل میدهد.
————————-
[1]Matrix
[2]Filler

کاربرد قطعات نانوکامپوزیتی در خودرو[13].
در میان نانومواد مورد استفاده در تولید کامپوزیتهای خودرو، نانوذرات خاک رس بیش از 80% حجم تولید نانوکامپوزیت های خودروسازی را به خود اختصاص میدهد. همچنین از نانوالیاف کربن، نانولولههای کربن چنددیواره، پلی هدرال الیگومریک سیلسسکوئیوکسان[1](POSS) در تولید نانوکامپوزیتها استفاده شده و با بهبود کارایی، کاهش هزینهها و خواص فرایندپذیری، کاربردکامپوزیت ها به مرور در حال گسترش میباشد[14].
محققان دانشگاه ایالتی میسیسیپی با آغشته سازی الیاف کنف با نانوذرات کربنات کلسیم، خواص کامپوزیت را بهبود دادهاند. الیاف کنف به دلیل طبیعی بودن و استحکام مناسب به عنوان جایگزین الیاف شیشه در تولید کامپوزیتهای پلیپروپیلن استفاده میشوند و نانوذرات کربنات کلسیم به دلیل سطح مخصوص زیاد و با مقدار کم، قادر به بهبود خواص مکانیکی کامپوزیت میباشند[15].
در جدول 1 برخی از موارد کاربرد قطعات نانوکامپوزیتی در خودرو ذکر شده است[16].
| جدول 1. برخی از کاربردهای نانوکامپوزیت ها در وسایل نقلیه [16]. | |
| نانوکامپوزیت | ویژگیها |
| نایلون 6 / نانوذرات خاک رس | استحکام دو برابر، سختی 1.5 برابر، مورد استفاده در پوشش تسمه تایم و موتور |
| پلیپروپیلن/نانوذرات خاک رس | پله کمکی |
| نایلون 12،6 / نانولوله کربن | پخش بار الکتریکی ساکن به دلیل خاصیت رسانش نانولولههای کربن، مورد استفاده در لوله سوخت در اغلب وسایل نقلیه جدید |
| نانوکامپوزیت کربن | مورد استفاده در شاسی کف Chevrolet corvette stingray |
| نانوروبان های کربن | کاتدهای با چگالی انرژی زیاد برای باتری وسایل نقلیه الکتریکی |
| Pt3 Ti-siO2 و پلاتین/ نانوذرات خاک رس | کاتالیزور برای خالص سازی خروجی اگزوز به دلیل ثبات حرارتی و قابلیت کاتالیستی زیاد |
| پلیاستایرن/ اکسید گرافن | مقاومت در برابر خوردگی و خراشیدگی |
از جمله محصولات تجاری شده در این حوزه میتوان به قطعات کامپوزیتی ضد الکتریسیته ساکن سامانهسوخت خودرو حاوی نانوالیاف کربن اشاره نمود. شرکت Electrovac با معرفی این محصول اعلام کرد که امکان استفاده از نانوالیاف کربن به عنوان ماده افزودنی در مستربچ پلیمرهایی نظیر پلیاتیلن، پلیپروپیلن، اتیلن وینیل استات، پلیاستایرن اکریلو نیتریل، پلیاکریلونیتریل بوتادین استایرن، پلیکربنات، نایلون6 و نایلون12، پلی یورتان ترموپلاستیک و پلیاستر وجود دارد[17].
شکل12. قطعه نانوکامپوزیت لیفی آنتی استاتیک حاوی نانوالیاف کرین ساخت شرکت Electrovacآلمان[17]
———————————————————————–
[1]Polyhedral Oligomeric Silsesquioxanes
2-7 کاربرد نانوالیاف در لاستیک خودرو
برداشت انرژی از جمله نکات قابل توجه در دنیای امروز به شمار میرود. هرجزئی در جهان هستی در حال ارتعاش است و به همین دلیل از انرژی جنبشی برخوردار است. محققان با بهرهگیری از نانوالیاف پیزوالکتریک(PZT یا PVDF) در لاستیک خودرو ، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل نمودهاند. لاستیک به واسطه وزن وسیله نقلیه دچار تغییر شکل میشود. با اتصال لایهای از نانوالیاف تیتانات زیرکونات سرب (PZT) یا پلی وینیلیدین دی فلوراید[1](PVDF)در دیواره نخ تایر یا دیواره جانبی لاستیک می توان تولید بار الکتریکی را به حداکثر رساند. اتصال این لایه با استفاده از چسب سیانواکریلات انجام میشود[18].
————————————————
[1]polyvinylidene difluoride

تغییر شکل لاستیک در اثر وزن وسیله نقلیه
3- نتیجه گیری
در گزارش فوق به بررسی موارد استفاده از منسوجات در وسایل نقلیه پرداخته شد. هرچند حوزه منسوجات خودرو از جمله گستردهترین موارد استفاده از منسوجات فنی است، لیکن استفاده از فناورینانو در این حوزه چندان تجاری نشده است. با وجود تحقیقات انجام شده در این بخش، پیش بینی میشود که در سالهای آینده استفاده از این فناوری در صنعت خوردوسازی با استقبال بیشتر خوردوسازان مواجه شود. بدیهی است به دلیل مزایای فراون که در بخشهای مختلف این گزارش به آنها اشاره شد، استفاده از این فناوری سبب افزایش ارزش افزوده کارخانجات خودروسازی و راحتی و ایمنی بیشتر افراد استفاده کننده از این وسایل خواهد شد.
منابع
- shishoo., “textile advances in the automotive industry”, woodhead ublishing limited .
- automotive textiles, textile progress, vol.29, no.1/2 by s.k. mukhopadhyay & j.f. partridge, the textile inst. publication.
- “nanotechnologies in automobiles” volume 3 of the aktionslinie hessen nano-tech series of publication. december 2008.
- briefing no.24, “nano‐enabled automotive textiles”, 2011, seventh framework program.
- http://www.nyacol.com/
- http://edu.nano.ir/index.php?actn=papers_view&id=385
- http://www.schoeller-textiles.com/
- http://www.amsoil.com/
- http://www.dupont.com/products-and-services/membranes-films /products/ energain /press -releases/energain-separators-lithium.html
- http://nanofilter.ir
- http://www.fnm.ir/
- http://www.behranfilter.com/far-products-nano.htm
- http://www.nanowerk.com/spotlight/spotid=23934.php
- saba et al, a review on potentiality of nano filler/natural fiber filled polymer hybrid composits, polymer, 2014, 6, pp.2247-2273.
- http://www.compositesworld.com/articles/researchers-nano-enhance-natural-fiber
- http://www.bris.ac.uk/composites
- http://www.ptonline.com/articles/carbon-nanotubes-improve-in-properties-purity-and-price
- tripathi, power generating tires using nano fibers, international journal of scientific & technology research, 2013, 2 , 8.
.
—————————————————
تهیه کننده :
گروه ترویج نانونساجی
ترویج صنعتی فناوری های نانو و میکرو
==============================================================================================================================
(توجه: جهت دسترسی به گزارش نهایی محصولات و شرکتهای دارای گواهی نانومقیاس ستاد توسعه فناوریهای نانو و میکرو به «کتب مرجع محصولات و تجهیزات نانو و صنعت» به نشانی (INDnano.ir/category/book) مراجعه کنید)
همچنین برای دسترسی به فایل PDF کلیه گزارشات، به بخش گزارش های صنعتی پایگاه اینترنتی رسانه تخصصی نانو و صنعت (www.INDnano.ir/category/report) مراجعه نمایید.
==============================================================================================================================

