شرکت پاکان آتیه نانو دانش تولید عایق‌های پیشرفته و نوین با فناوری نانوی ایرانی

میهمان این برنامه استودیو نانو و صنعت، دکتر حسن برگزین، مدیرعامل شرکت «شرکت پاکان آتیه نانو دانش» است.
شرکت پاکان آتیه نانو دانش با هدف تولید عایق‌های پیشرفته مبتنی بر فناوری‌های نوین، موفق به تولید عایق‌های متنوع مبتنی بر فناوری نانو شده است. عایق‌های تولیدی این شرکت دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است که باعث ایجاد محصولی متمایز در مقایسه با عایق‌های رایج در بازار شده است. پودر ایروژل سیلیکا و پتوی عایق حرارت، از جمله محصولات تولیدی این شرکت در مقیاس صنعتی با گواهی نانومقیاس است.
آیروژل (هواژل) ماده‌ای نانو متخلخل سنتز شده (میانگین قطر حفرات حدود 20 نانومتر) از یک ژل است که در آن جزء مایع ژل با یک گاز بدون افت حجمی جایگزین شده است. معمولاً آیروژل ها با روش سل-ژل تولید می‌شوند.
این مواد خواص بی‌نظیری مانند پایداری ابعادی، سطح ویژه (بین 600 تا 1000 مترمربع بر گرم)، تخلخل (85 تا 99.8 درصد)، چگالی پایین، هدایت حرارتی کم، شفافیت بالا و ثابت دی‌الکتریک بسیار پایین هستند.
آیروژل‌ها در موارد مختلفی مانند عایق حرارتی در شیشه‌ها و سقف‌های نیمه شفاف، کاتالیست به‌علت سطح ویژه بالا، مواد آب‌گریز، عایق‌بندی لباس فضانوردان، محافظت حرارتی غواصان و سیستم‌های انتقال دارو، در صنایع الکتریکی و اپتیکی، ساختمان، کاتالیست‌ها و مواد آب‌گریز و جاذب مواد آلی و نفتی به کار می‌روند.
همچنین پتوهای عایق (بلنکت‌های هواژل) شامل هواژل‌های قرار گرفته بر روی بسترهای انعطاف‌پذیر می‌باشند. وجود بستر، ضعف‌های مکانیکی هواژل را در عین حفظ خواص منحصربه‌فرد هواژل‌ها رفع می‌کند. بلنکت‌های هواژل بهترین عایق‌های حرارتی، صوتی و رطوبتی در دنیا هستند و در دماهای مختلف کاری پایین و بالا به کار می‌روند.
بلنکت‌های هواژل شرکت پاکان آتیه دارای بهترین کیفیت حرارتی، صوتی و رطوبتی بوده و مقاومت حرارتی آن‌ها حداقل 4 برابر از بهترین عایق‌های موجود بهتر است. بلنکت‌های هواژل رنگ روشن تا دمای 1500 درجه سانتی‌گراد آتش نگرفته و ذوب نمی‌شوند.