تولید ۱۰ تُن حوله آنتی‌باکتریال نانویی

شرکت حوله یاس سپید مشهد اقدام به تولید حوله‌های آنتی‌باکتریال نانویی با نام تجاری سلین کرده است. اولین سفارش از این حوله‌ها به وزن ۱۰ تن تحویل یکی از هتل‌ها شده است.

امروزه با هدف کاهش اثرات و بوی نامطبوع ناشی از حضور میکروب‌ها بر حوله‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. روش‌هایی مانند استفاده از میکرو و نانوکپسول‌ها، تبدیل ترکیبات بدبو به ترکیبات بی‌بو و کاهش فراریت مواد دارای بوی نامطبوع برای این منظور وجود دارد. استفاده از حوله آنتی‌باکتریال می‌تواند از اثرات مضر باکتری‌ها جلوگیری کند؛ زیرا جرم‌ها و باکتری‌های درون بافت پارچه را به دام انداخته و آن‌ها را از بین می‌برند.

شرکت حوله یاس سپید مشهد موفق به تولید حوله‌هایی با خاصیت آنتی‌باکتریال شده است. به‌دلیل افزودن نانومواد در الیاف این حوله‌ها، کیفیت آن‌ها بهبود یافته و عوامل بیماری‌زا در آن‌ها جایی ندارند.

سیامک سلیمی، مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت، می‌گوید: «سفارشی به میزان ۱۰ تن از این نوع حوله‌های آنتی‌باکتریال نانویی از یکی از هتل‌ها دریافت کردیم و این سفارش تحویل مشتری شده است. عرضه این نوع حوله‌ها به بازار هنوز آغاز نشده و فعلاً براساس تقاضای عمده توسط مصرف‌کنندگان تولید داریم. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا چند ماه آینده عرضه این حوله‌ها به بازار آغاز خواهد شد.»

سلیمی درباره عملکرد ای حوله‌ها می‌گوید: «این حوله‌ها علاوه بر ضدمیکروب بودن، دارای خاصیت ضدقارچ نیز هستند و هیچ حساسیتی در گروه‌های سنی مختلف ایجاد نمی‌کنند. نتایج بررسی‌ها نشان داده است که بعد از ۱۰۰ مرتبه شستشو هنوز خواص آنتی‌باکتریالی در این حوله‌ها وجود دارد.»

براساس آزمون‌های ضدباکتری و ضدقارچ، حوله‌های آنتی‌باکتریال این شرکت قابلیت از بین بردن باکتری‌هایی از جمله E.Coli و S.Aureus را دارند. این محصول که با نام تجاری سلین عرضه می‌شود، توانسته گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو را کسب کند.

حوله‌های آنتی‌باکتریال شرکت حوله یاس سپید مشهد به‌صورت ۱۰۰ درصد از الیاف پنبه تولید می‌شوند و نسبت به حوله‌های معمولی آب بیشتری را به خود جذب می‌کنند.