گزارش صنعتی ماسک‌های نانو و تأثیر آن در پیشگیری از انتقال بیماری

با شیوع گسترده ویروس کرونا، توجه بیشتری به ماسک‌ها و نقش آن‌ها در حفظ سلامت انسان شده است. ماسک‌ها می‌توانند با جلوگیری از عبور ویروس‌ها، زنجیره انتقال را قطع کرده و از پیشرفت بیشتر این ویروس جلوگیری کنند. درحالی که پژوهشگران در حال بررسی مکانیزم اثر این ویروس و ساخت واکسن هستند، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک از بهترین روش‌های پیشگیری از انتقال این ویروس هستند.

فناوری نانو به دلیل ابعاد نزدیکی که به بسیاری از عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس‌ها دارد، کاربردهای فراوانی در زمینه‌های پزشکی از خود نشان داده است. از کاربردهای فناوری نانو در پزشکی و به‌ویژه برای مهار ویروس کرونا می‌توان به ساخت واکسن، سیستم‌های تصفیه هوا، ماسک‌ها، ضدعفونی‌کننده‌ها، تست‌های تشخیصی و داروها اشاره کرد. البته در این گزارش تنها به کاربردهای فناوری نانو در ساخت ماسک پرداخته خواهد شد.

به طور کلی و بر اساس میزان تصفیه، می‌توان ماسک‌ها را به سه‌دسته ماسک‌های تنفسی، ماسک‌های جراحی و ماسک‌های پارچه‌ای تقسیم‌بندی کرد.

فناوری نانو می‌تواند بازدهی و کارکرد ماسک‌های صورت را به شدت ارتقا دهد. در حال حاضر در داخل کشور فضای تولید ماسک‌های با کیفیت بالا و فیلتراسیون بیشتر مانند ماسک‌های N95 وجود دارد. برخلاف ماسک‌های 3 لایه معمولی، بازار ماسک‌های نانو هنوز اشباع نشده است. تجهیزات تولید این ماسک‌ها و فیلترهایشان به صورت کامل در ایران تولید شده و وجود دارد. به همین دلیل نیز به نظر می‌رسد حتی با وجود از بین رفتن ویروس کرونا، ابعاد این بازار نسبت به گذشته چند برابر شده و می‌تواند پتانسیل زیادی برای کسب‌وکارها داشته باشد.