تولید صنعتی نانوداروی ایرانی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های دامی

به گفته مهدی ناصری مسئول فنی و مدیر تحقیق و توسعه شرکت داروسازی نصر فریمان، داروی تزریقی نانو حاوی نانوامولسیون A+D۳+E این شرکت هم نقش پیشگیری و هم درمان بیماری‌های دامی را دارد.

دکتر ناصری می‌گوید: «یکی از محصولات ما، نانوداروی تزریقی حاوی نانوامولسیون A+D۳+E است که دارای سه ویتامین مختلف بوده و با استفاده از فناوری ویژه‌ای توسعه یافته است. ذرات موجود در این داروی تزریق به محدود نانومتری رسیده و زمان اثرگذاری آن نیز به شدت افزایش یافته به طوری که با یک بار تزریق زمان طولانی‌تری اثر دارو باقی می‌ماند. دو سال پیش این محصول تولید و به بازار عرضه شده است.»

وی می‌افزاید: «این ویتامین‌ها محلول در چربی هستند و ما توانسته‌ایم با فرمولاسیون نانویی این ویتامین‌ها را به صورت محلول در آب تولید کنیم که با کاهش دما مشکل انعقاد پیش نمی‌آید. با استفاده از نوعی پلیمر، این فرمولاسیون به گونه‌ای طراحی شده که پس از تزریق به سرعت تاثیر روی دام آغاز می‌شود و دوام طولانی‌تری نیز خواهد داشت. از این ویتامین‌ها هم برای پیشگیری و هم درمان می‌توان استفاده کرد.»

مدیر تحقیق و توسعه شرکت داروسازی نصر فریمان، درباره پیشینه این شرکت می‌گوید: «شرکت داروسازی نصر فریمان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان داروهای تزریقی دامی کشور است. این شرکت در سال ۱۳۶۷ تاسیس شده و در حال حاضر متخصصان حوزه‌های مختلف نظیر داروسازی، شیمی، مهندسی صنایع و دامپزشکی در این شرکت مشغول به کار هستند. ما در بخش داروهای تزریقی با تولید بیش از ۸۰ محصول، تقریبا ۵۰ درصد سهم بازار را در اختیار داریم. از میان این ۸۰ محصول، ۲۰ محصول به صورت منحصر به فرد تنها در شرکت داروسازی نصر فریمان تولید می‌شود. ما انواع آنتی‌بیوتیک‌های پودر و مایع، ویتامین‌ها، مواد معدنی، هورمون‌ها، داروهای ضدحساسیت و ضد التهاب، داروهای ضدانگل، بی‌حس کننده و آب مقطر را تولید می‌کنیم. ۸ محصول، ازجمله همین داروی نانوامولسیون به‌عنوان محصولات دانش‌بنیان پذیرفته شده است.»

این دانش‌آموخته دکتری رشته دامپزشکی می‌گوید: «با تدابیر مدیریتی اتخاذ شده ما توانسته‌ایم وابستگی فرمولاسیونی به خارج از کشور را رفع کنیم به طوری که صد در صد فرمولاسیون‌ها در واحد تحقیق و توسعه خود شرکت انجام می‌شود. قصد داریم در سال جاری ۲۱ محصول جدید را به سبد محصولات خود اضافه کنیم. صادرات ما از سال ۱۳۹۴ شروع شده است و قصد داریم این روند را ادامه دهیم.»