رونمایی محصول دانش بنیان نانو امولسیون زعفران ایرانی

دکتر امیر اشراقی مدیر توسعه کسب و کار در حوزه صنایع کشاورزی و غذایی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، در این آئین رونمایی محصول دانش بنیان نانو امولسیون زعفران ایرانی در واحد علوم و تحقیقات، به نقش این ستاد به عنوان حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و افزود: بیش از 230 شرکت تولیدی و بیش از 60 شرکت در حوزه تجهیزات تاییدیه ستاد فناوری نانو را دارند.در این ستاد محصولات ارزیابی و سپس به آن ها تاییدیه داده می شود تا محصول مورد نظر را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه موضوع بهره وری یکی از اساسی ترین موضاعات حال حاضر کشور است، افزود: نقطه عطف پروژه هایی از این دست ، بهره وری و استفاده بهینه از منابع کشور است.
به گفته وی، ستاد نانو با انتشار 4972 مقاله، رتبه 4 را در دنیا کسب کرده و تا امروز بیش از 86 هزار مقاله توسط این ستاد حمایت شده است. همچنین بیش از 770 محصول تاییدیه دار از سوی ستاد معرفی شده است و کار ستاد نانو بیشتر از جنس حمایت از تجاری سازی این محصولات است.

اشراقی گفت: در سال 1397 بالغ بر 25 هزار میلیارد ریال از محل فروش مواد و تجهیزات نانو به دست آمده و در سال 1398 با ارتقاء 70 درصدی به بیش از 40  هزار میلیارد ریال رسیده است.این محصولات امروز از جایگاه بسیار خوبی در عرصه بین الملل برخوردار هستند.

اشرافی بیان کرد: نانوامولسیون زعفران ایرانی محصول خاصی است که حرفی برای گفتن در عرصه‌های بین‌المللی دارد و می‌تواند به بهره‌وری در صنعت کشاورزی نیز کمک کند.

همچنین دکتر سید بابک مظفری سرپرست معاونت فناوری و نوآوری این واحد در این مراسم ضمن معرفی اجمالی مجموعه دانشگاهی واحد علوم و تحقیقات گفت: سهم ایران در دنیا از تولید زعفران 79 درصد است. اما نکته مهم این است که زعفران را خام می فروشیم و در کشورهای همسایه بسته بندی و به کشورهای دیگر صادر می شود. یکی از موارد قابل توجه بهره گیری از فناوری نانو برای ارتقاء کیفیت، حفظ خواص فیزیکی و شیمیایی و کاهش مصرف زعفران در صنایع غذایی و پزشکی است.

دکتر پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی ریاست جمهوری، در این مراسم اظهار داشت: درسند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی نگاه ویژه ای به زعفران شده است.در سال گذشته 120 هزار هکتار سطح زیرکشت زعفران بوده و تولید زعفران در کشور از 400 تن گذشته است. مشکلات عدیده ای در حوزه فرآوری صادرات و مارکتینگ زعفران وجود دارد که امثال این فعالیت ها (نانوامولسیون زعفران) کمک می کند تا ارزش افزوده آن افزایش یابد. به خصوص ارزش افزوده ای که بار دانش دارد.

همچنین دکتر سید امیرعلی انوار عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات در این مراسم رونمایی با بیان اینکه امروز پاسداشت علم و عمل است زیرا که منجر به بهره وری زعفران شده است، گفت: ایران بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان است، این ادویه که حاصل ازکلاله و خامه های خشک شده گیاه کروکوس ساتیووس است، کاربردهای بسیاری در صنعت غذا، پزشکی و نیز داروسازی دارد.
وی به نخستین محصول نانوامولسیون زعفران ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: از تکنیک ها و فناوری نوین همچون نانوامولسیون برای ارتقاء سطح کیفی زعفران، همچون حفظ کیفیت (طعم، رنگ، بو و مزه)، کاهش مصرف میزان زعفران در واحد حجم، ارتقاء راندمان محصول تولید شده و قابلیت مصرف ساده برای مصرف کننده بهره گرفته شده است.
به گفته وی، این محصول دانش بنیان پروژه ای مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و شرکت تلاشگران صنعت و تجارت آریا با نام تجاری دلوا بوده است و نتیجه این فعالیت تحقیقاتی دو ثبت اختراع گرنت شده در اداره ثبت اختراعات آمریکا و ثبت PCT در اتحادیه اروپا است.

محصول دانش بنیان نانوامولسیون زعفران ایرانی مستخرج از طرح های پژوهشی برون دانشگاهی واحد علوم و تحقیقات توسط حامد اهری عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی، سید امیرعلی انوار  عضو هیات علمی دانشکده علوم تخصصی دامپزشکی، سارا اله یاری بیک  عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، سیما مرادی  دانش آموخته دکتری دامپزشکی واحد علوم و تحقیقات و مهدی رحیمیان  پژوهشگر علوم و مهندسی صنایع غذایی محقق شده است.
در پایان این مراسم ضمن رونمایی از کتابچه محصول دانش بنیان زعفران ایرانی از زحمات سید امیرعلی انوار، حامد اهری ، سارا اله یاری بیک، سیما مرادی و مهدی رحیمیان با اهدای لوحی تقدیر به عمل آمد.

مراسم رونمایی از محصول دانش بنیان نانوامولسیون زعفران ایرانی مستخرج از طرح های پژوهشی برون دانشگاهی واحد علوم و تحقیقات با حضور دکتر جمشید صباغ زاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد در این واحد، دکتر عزیزی مدیرکل محترم غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی کشور، دکتر پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی ریاست جمهوری، دکتر بابائی معاون توسعه و مدیریت منابع  واحد علوم و تحقیقات، دکتر ملک نیا مدیرکل کانون‌های دانشگاه، صنعت و جامعه پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر اشراقی مدیرکل ستاد ویژه فناوری نانو  ریاست جمهوری، دکتر مشایخی رئیس مرکز رشد پژوهشگاه وزارت علوم، دکتر مظفری معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات، مهندس مهدی رحیمیان، استاد محمدحسن ابریشمی پژوهشگر تاریخ کشاورزی ایران و تنی چند از اعضا هیات علمی و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و همچنین برخی از شرکت های فعال در عرصه تولید و صادرات زعفران  برگزار شد.

معرفی اجمالی محصول دانش بنیان نانوامولسیون زعفران ایرانی( Crocus sativus)
براساس این گزارش ، زعفران ایرانی با نام علمی(Crocus sativus) یکی از محصولات با ارزش غذایی ایران است که متاسفانه به دلایل متعدد با افت شدید صادرات در بازارهای جهانی روبرو شده است. در سال های اخیر مطالعات بسیاری در خصوص شیوه های متعدد نگهداری عصاره زعفران صورت گرفته است. تولید نانوامولسیون به منظور کنترل رهایش ترکیبات فراسودمند یکی از روش های موثر است که توسط درون پوشانی کردن ترکیبات فراسودمند نقش مهمی در این زمینه داشته است.

نامو امولسیون ها نه تنها سبب تعویق تجزیه شیمیایی ترکیبات شده بلکه حلالیت مواد لیپیدی همچون کاروتنوئیدها، فیتواسترول ها، اسیدهای چرب، امگا 3، آنتی اکسیدان های طبیعی را افزایش می دهند. با تکنیک نانو، حجم  مصرفی این ماده غذایی پر خاصیت کاهش و کیفیت آن افزایش می یابد. با استفاده از فرایند اولتراسونیک هموژنایزر پروب دار در تولید نانو امولسیون زعفران ایرانی کاهش اندازه قطر ذرات، کاهش مصرف ماده اولیه و افزایش راندمان محصول تولیدی ایجاد می گردد.

محصول فوق الذکر  با اتمام 3 طرح برون دانشگاهی و حمایت های مادی و معنوی شرکت تلاشگران صنعت و تجارت آریا به انجام رسیده است.همچنین این محصول ارزشمند علوم و صنایع غذایی کشور، تاییدیه ستاد ویژه نانو ریاست جمهوری را دریافت و در حال سپری نمودن سیر مجوزهای رسمی معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی کشور است. از جمله دستاوردهای آن دو Grant US Patent، PCT و چندین مقاله نمایه شده در ISI است.

برای بزرگنمایی تصاویر، بروی آنها کلیک نمایید: