رهایش هوشمند در پوشش‌های ضدخوردگی سازه‌های فلزی

برای اولین بار در کشور نانو ساختارهای ال دی اچ غنی شده با مواد بازدارنده برای رهایش هوشمند در پوشش‌های ضدخوردگی سازه‌های فلزی در موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش تولید شد.

به گزارش  موسسه پژوهشی رنگ، ایمان علی‌بخشی دانش آموخته دکتری این موسسه و  مجری طرح «نانوساختارهای ال دی اچ غنی شده با مواد بازدارنده برای رهایش هوشمند در پوشش‌های ضدخوردگی» گفت: این پژوهش با هدف جایگزینی این ترکیب به جای کرومات روی و فسفات روی رایج در صنعت که به دلیل مشکلات زیست‌محیطی استفاده از آنها محدود شده انجام گرفته است.

وی افزود: از مزایای این طرح، می‌توان به کیفیت و مقاومت خوردگی بهتر و مناسب بودن قیمت با توجه به میزان مصرف کمتر اشاره کرد؛ با مصرف این نانو رنگدانه، طول عمر سازه های فلزی افزایش خواهد یافت و می توان به اقتصاد مقاومتی کمک کرد. علی‌بخشی با اشاره به کاربرد این پژوهش ادامه داد: از نتیجه این طرح می‎توان در بعضی از صنایع مهم از جمله هوافضا، پوشش‎های حاوی هیدروکسید لایه‎ای مضاعف به علت خاصیت خودترمیم شوندگی استفاده کرد.

مجری این طرح خاطر نشان کرد علاوه بر استفاده از این ترکیب در پوشش‌های ضدخوردگی، قابلیت استفاده در دیگر کابردهای صنعتی از جمله کاربردهای مهم این نانومواد از جمله محیط زیست، رهایش دارو، کشاورزی و کاتالیست ها را دارد؛ همچنین طبق استعلام های مختلف سالانه مبلغی در حدود بیش از یک میلیون دلار، پیگمنت‌های فسفات روی، از کشورهای چین، المان و ایتالیا وارد کشور می‌شود و بسیاری از شرکت‎های رنگ سازی از کیفیت اجناس موجود در بازار به دلیل کیفیت پایین ناراضی هستند. مضافا اینکه با توجه به کارایی بسیار بالاتر نسبت به پیگمنت پر مصرف فسفات روی عملا دوز مصرف آن در رنگ پایین خواهد بود که این موضوع مصرف کنندگان را علیرغم قیمت بالاتر به این محصول جلب خواهد کرد. از این رو، لزوم بومی سازی این محصول به دلیل حجم بالای مصرف و نیز کاهش خروج ارز می تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون شرکت‌های متقاضی این ماده در داخل کشور موجود است، گفت: “هم‌اکنون با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو در حال تولید نیمه‌صنعتی این محصول هستیم که برای همه فلزات به خصوص فولاد نرم، آلومینیوم و منیزیم کاربرد دارد. این طرح دارای گواهینامه نانو مقیاس ستاد توسعه فناوری نانو نیزهست.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf