بهبود کیفیت تجهیزات کارخانه سیمان کشور با سیم‌جوش‌های نانوساختار ایرانی

کارخانه سیمان بنوید با استفاده از سیم‌جوش‌های نانوساختار شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد درصدد بهبود تجهیزات مورد استفاده خود است.

کارخانه سیمان بنوید به عنوان یکی از شرکت‌های تولیدکننده سیمان سفید در کشور، درصدد استفاده از فناوری‌ نانو برای بهبود عملکرد تجهیزات خود است. این شرکت اقدام به استفاده از سیم‌جوش‌های نانوساختار شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد کرده است.

مارپیچ‌ها و چکش‌های مورد استفاده در صنعت سیمان نیازمند مقاومت به سایش و حرارت بالا هستند. از این‌رو زیگمنت‌های داخل مارپیچ‌ها با استفاده از سیم‌جوش‌های نانوساختار جوشکاری شده تا به مقاومت به سایش و پایداری حرارت بالا دست یابند.

از مزیت‌های این فناوری می‌توان به قابلیت ایجاد سختی بیش از 65 RC در تک پاس جوشکاری و ایجاد مقاومت دمایی و سایشی بالا اشاره کرد. این فناوری علاوه بر صنعت سیمان در صنایع معدنی، فولاد، چوب، کاشی و آجر نیز قابل استفاده است.

شرکت نماد در سال 1388 توسط مؤسسه توسعه فناوری نخبگان و با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تأسیس شد. هدف اصلی این شرکت کمک به ایجاد و توسعه فناوری‌های مرتبط با مواد و همچنین ساخت و تولید تجهیزات مربوط به آنهاست. هم‌اکنون عمده فعالیت این شرکت در زمینه توسعه فناوری تولید فلزات نانوساختار به ویژه فولادهای نانوساختار است.

توسعه روش‌های تولید اقتصادی مواد فلزی نانو ساختار، ساخت تجهیزات کلیدی فرآیند‌های تولید و کاربرد مواد نانوساختار، تولید قطعات نهایی از فلزات و آلیاژهای نانو ساختار برای شناساندن و توسعه بازار نهایی از جمله پروژه‌های شرکت نماد هستند.