نانومحصول ایرانی؛ دوربین دو چشمی با عدسی دارای پوشش نابازتابنده

شرکت تولیدکننده کالا و خدمات دانش‌بنیان نوآوران مدبر صنعت چند سالی است که در زمینه اپتیک و فوتونیک تأسیس شده است و محصولات استراتژیکی را برای استفاده در صنایع نظامی و دفاعی تولید و عرضه می‌نماید. متخصصان این شرکت دوربین دوچشمی حاوی عدسی BK7 تولید نموده‌اند که بر سطح لنز آن پوشش ضد بازتاب اعمال شده است. این پوشش بازتاب نور فرودی را کاهش داده و به بهبود عملکرد کمک می‌کند.

امروزه مواد شفاف مانند انواع لنزهای محافظ چشمی، شیشه اتومبیل، آینه‌ها، شیشه عینک، انواع نمایشگرها، سلول‌های خورشیدی، ماسک‌های محافظ شفاف و دوربین‌های شکاری و دوربین‌های مورد استفاده در تجهیزات نظامی مانند انواع اسلحه، حجم زیادی از صنعت اپتیک را به خود اختصاص داده است.

در این مواد به منظور از بین بردن تصاویر مجازی و افزایش کیفیت و بازده، نیاز به افزایش میزان نور عبوری و کاهش بازتاب نور از سطح است. بدین منظور، روش‌های مختلفی همچون استفاده از مواد شفاف با قابلیت عبور کامل نور یا اعمال پوشش‌های ضد بازتاب، در ساخت تجهیزات اپتیکی مورد توجه قرار گرفته است.

با استفاده از مواد متفاوت و بهینه‌سازی دقیق می‌توان لایه‌هایی با قدرت بازتابش بالا یا لایه‌های کاملاً ضد بازتابش به همراه مقادیر متفاوت انتقال و جذب نور در یک طول موج خاص یا یک محدوده پهن از طول موج تولید کرد. کاربردهای پوشش‌های ضد بازتاب بسیار بوده و شامل لیزرهای تابشی سطح، ذخیره‌سازی داده اپتیکی، لنزهای دوربین، عینک‌ها و صفحات نمایش مسطح می‌باشند.

ساخت لایه با خواص تعیین‌شده نیازمند انتخاب عوامل بازتابش‌دهنده مناسب، ضخامت لایه و تعداد لایه‌ها است. پوشش‌های ضد بازتاب بر اساس تداخل مخرب نور بازتاب شده از فصل مشترک هوا-پوشش و زیرلایه-پوشش استوار است و در اعمال پوشش ضد بازتاب، ضریب شکست پوشش نزدیک به 2/1 نیاز است. مواد طبیعی با چنین ضریب شکست پائینی کمیاب هستند و تبدیل آنها به لایه نازک هزینه‌بر است.

در نتیجه استفاده از پوشش نانومتری حاوی تخلخل‌های با ابعاد مشخص می‌تواند ضریب شکست لازم را فراهم کند. کاربرد نانو پوشش‌های چندلایه بر روی سطح جلویی سلول‌های فوتو ولتاییک یا وسایل اپتوالکترونیک، بازتاب نور فرودی را کاهش داده و به بهبود عملکرد این وسایل منجر می‌شود. اعمال چنین پوشش‌هایی که معمولاً از جنس TiO2 یا MgF2 هستند، به روش‌هایی مانند سل ژل یا رسوب‌گذاری فیزیکی بخار (PVD) امکان پذیر است.

لنز استفاده شده در ساخت این دوربین محصول شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران بوده و دارای تأییدیه نانومقیاس می‌باشد.

 

درباره شرکت نوآوران مدبر صنعت

شرکت نوآوران مدبر صنعت در سال 1388 تأسیس شده است و در زمینه تولید، تأمین، خرید و فروش کلیه قطعات و محصولات اپتیکی، مکانیکی، الکترونیکی و صنعتی به همراه خدمات فنی و مهندسی و طراحی محصولات و تجهیزات و دستگاه‌های مخصوص صنعتی فعالیت دارد.