نانومحصول ایرانی؛ رادیاتور مقاوم در برابر خوردگی

گروه تولیدی صنعتی «تاش رادیاتور» با بهره‌گیری از استانداردهای جهانی رادیاتور با پوشش نانومتری، مقاوم در برابر خوردگی تولید نموده است. در این محصول از لایه پوشش تبدیلی نانوسرامیک شرکت شیلر فرآیند پارس استفاده شده است. این نانوپوشش جایگزین فسفات روی بوده و موجب افزایش مقاومت در برابر خوردگی در رادیاتور می‌شود.

یکی از روش‌های رایج گرمایش در آپارتمان‌های مسکونی، اداری و فروشگاه‌ها، استفاده از انواع رادیاتور است. آب موجود در رادیاتور در سیستم حرارت مرکزی ساختمان موتورخانه گرم شده و توسط پمپ و لوله‌ها به قسمت‌های مختلف ساختمان منتقل و وارد رادیاتورهای هر قسمت می‌شود.

آب گرم زمانی که گرمای خود را از دست داد، دوباره به موتورخانه هدایت می‌شود تا گرم شده و این چرخه بارها تکرار می‌گردد. رادیاتورها از جنس مواد مختلفی همچون آلومینیم، فولاد، مس و یا چدن ساخته می‌شوند. یکی از نکات مهم در استفاده از رادیاتورها، امکان تخریب و فرسایش بدنه در اثر تماس با آب و رطوبت است.

به منظور افزایش مقاومت رادیاتور در برابر زنگ‌زدگی و فرسایش، از پوشش‌دهی سطح استفاده می‌شود. انواع مختلفی از روش‌های پوشش‌دهی مانند پوشش‌های فسفاته یا کروماته استفاده می‌شود. با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و سلامت بدن، استفاده از این مواد کاهش یافته و پوشش‌های حاوی مواد دیگر مانند اکسید زیرکنیم، اکسید تیتانیم و اکسید وانادیم مورد توجه قرار گرفته است.

در رادیاتور تولیدی شرکت تاش رادیاتور، از فناوری نانوپوشش زیرکونیومی شرکت شیلر فرآیند استفاده شده است. پوشش‌های زیرکنیمی بر خلاف پوشش فسفاته و کروماته، نیازی به افزایش دما نداشته و از آّب در فرایند پوشش‌دهی استفاده می‌شود. همچنین امکان اعمال پوشش‌هایی با ضخامت بسیار نازک (در ابعاد نانومتری) در سطح و حصول خواصی مانند چسبندگی مناسب و مقاومت به خوردگی بیشتر امکان‌پذیر است. کاربرد این پوشش در قطعاتی همچون رادیاتور، حائز اهمیت است.

از دیگر مزیت‌های این فناوری می‌توان به، سازگاری با محیط‌زیست، مقرون‌به‌صرفه‌بودن و کاهش مصرف آب اشاره کرد.

 

درباره گروه تولیدی صنعتی تاش رادیاتور

گروه تولیدی صنعتی تاش رادیاتور تولیدکننده مجموعه کاملی از رادیاتورهای پنلی در ایران است که در سال ۱۳۹۴ توسط بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵ میلیون یورو و ظرفیت تولید سالانه 900000 متر رادیاتور پنلی شروع به فعالیت نمود.

تاش رادیاتور با بهره‌گیری از استانداردهای جهانی، فناوری و تکنولوژی روز آلمان و ایتالیا، و در فضایی به مساحت ۳۲۰۰۰ متر مربع با استفاده از ماشین‌آلات تمام اتوماتیک، محصولاتی با کیفیت بسیار بالا و با رعایت استاندارد جهانی BS EN442 تولید کرده و به مشتریان خود با گارانتی ۱۲ ساله ارائه می‌دهد.