دلایل ایجاد اتحاد استراتژیک صنعتی

اتحاد استراتژیک می‌تواند به‌عنوان راهی مؤثر در انتشار سریع فناوری‌های جدید، ورود به بازار جدید، خروج از انحصار دولت و همچنین یادگیری سریع از شرکت‌های رهبر در حوزه موردنظر است. دلایل بروز این اتحادها، در این مقاله بیان شده است.

دلایل اصلی بروز اتحادهای استراتژیک به شرح زیر است:

1. استراتژی‌های رشد و ورود به بازارهای جدید

همکاری با یک شرکت بین‌المللی، می‌تواند شرایط توسعه بازار در سرزمین‌های ناآشنا را به‌سادگی و با استرس کم فراهم می‌نماید. کمپانی بوش، حق امتیاز تولید یکی از محصولات خود را به شرکت‌های مختلفی در کانادا، مکزیک، ژاپن داد و بازار خود را توسعه داد. این در حالی است که برای این کار نیازی به ساخت کارخانه جدید در کشورهای مختلف و خرید شرکت‌های دیگر نداشت. بر اساس مطالعه کوپر و لوبراند در سال 1997، 50 درصد شرکت‌های همکار به بازاریابی خدمات و محصولات خود در بازارهای بین‌المللی می‌پردازند و این در حالی است که این مقدار در شرکت‌های غیر همکار، 30 درصد است.

filereader.php?p1=main_70f250e2d762fbde8

2. کسب فناوری جدید یا بهترین کیفیت و یا نازل‌ترین قیمت

شرکت‌ها عموماً به‌تنهایی قادر به فراهم نمودن فناوری موردنیاز برای رقابت در بازار خود با اثربخشی بالا نمی‌باشند. به این دلیل شرکت‌‌ها به تشکیل تیم با سایر شرکت‌هایی می‌پردازند که دارای منابع موردنیاز برای ایجاد فناوری بوده و یا می‌توانند منابع موردنظر را تأمین نمایند و با کمک یکدیگر فناوری موردنیاز را فراهم می‌نمایند. انتقال فناوری به‌عنوان تنها عامل موفق بودن یک همکاری استراتژیک مطرح نمی‌شود. عامل دیگر برای همکاری استراتژیک، انجام فعالیت‌های موردنیاز کسب‌وکار توسط نیروهای خارج از سازمان (برون‌سپاری) است، به صورتی که به روشی بهتر و ارزان‌تر انجام شود که شامل بخش‌های بازاریابی، تولید، فروش و حسابداری و یا هر بخش دیگری می‌باشند. بنابراین بسیاری از همکاری‌ها به دلیل انجام کار با بهترین کیفیت یا فناوری و یا ارزان‌ترین نیروی انسانی یا هزینه عملیاتی انجام می‌شوند.

3. کاهش ریسک مالی و به اشتراک‌گذاری هزینه‌های تحقیق و توسعه (سرشکن نمودن)

برخی از کمپانی‌ها دریافته‌اند که ریسک مالی ناشی از تولید جدید و یا ایجاد روش تولید جدید، برای یک شرکت واحد، بسیار سنگین خواهد بود. در بسیاری از نمونه‌ها، دو یا چند شرکت به یکدیگر ملحق شده و ریسک را بین یکدیگر سرشکن می‌نمایند. یک نمونه از این همکاری‌ها در میان کمپانی هواپیماسازی بوئینگ فرانسه، هواپیمایی بریتانیا، هواپیمایی اسپانیا و هواپیمای آلمان است. این شرکت‌های هواپیما ساز، به یکدیگر ملحق شده تا هزینه بسیار بالای توسعه یک نوع جدیدی از هواپیماهای جت را، در میان هم تقسیم کنند.

بسیاری از سازمان‌های غیرانتفاعی در منابع و مهارت‌ها دارای محدودیت می‌باشند. بنابراین آن‌ها درمی‌یابند که همکاری استراتژیک راهی بسیار عالی در ارائه خدمات بهتر به مشتریان است. آن‌ها می‌توانند با سایر شرکت‌هایی که نیاز به کمک برای فراهم نمودن نیاز مشترک دارند، همکاری کنند.

filereader.php?p1=main_5516adb142fcb18a0

4. دستیابی یا حصول اطمینان از مزیت رقابتی

همکاری‌ها به‌طور ویژه به سمت کسب‌وکارهای کوچک جذب می‌شود، زیرا آن‌ها ابزاری برای ایجاد مزیت رقابتی موردنیاز، فراهم می‌نمایند. در بسیاری از کمپانی‌های کوچک، تنها راه باقی ماندن و جان به در بردن از بازار رقابتی و توسعه فناورانه دنیای امروز، تشکیل اتحاد با سایر شرکت‌ها و کمپانی‌ها است.

شرکت‌های کوچک، مزایای مشترک قابل استخراج در ایجاد همکاری در بخش‌های بازاریابی، توزیع، تولید، تحقیق و توسعه و برون‌سپاری را شناسایی می‌کنند. شرکت سالتزمن در طراحی کامپیوتر در نیویورک، دارای تنها 6 نیروی متخصص تمام‌وقت است. شرکت به‌منظور رقابت با سایر رقبای بزرگ خود، به ایجاد تیم با همکاری سایر شرکت‌ها می‌پردازند. این شرکت‌ها می‌توانند بزرگ و یا کوچک بوده و در پروژه‌های مختلف، تعویض شوند.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

منبع : Elmuti, D., & Kathawala, Y. (2001). An overview of strategic alliances. Management decision, 39(3), 205-218.