تفاهم همکاری بین‌المللی در نشست علوم و فناوری ایران و ارمنستان

نشست دو روزه‌ی علوم و فناوری نانو ایران و ارمنستان با هدف شناخت ظرفیت‌های مشترک همکاری در حوزه‌ی فناوری نانو با حضور برخی از مقامات دو کشور و شرکت‌های نانویی در ایروان، پایتخت ارمنستان برگزار شد.

این نشست از 31 شهریورماه لغایت اول مهرماه 1396 به دعوت وزارت توسعه‌ی اقتصادی ارمنستان برگزار شد و شامل سه بخش جداگانه با عناوین «برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه‌ی علوم و فناوری نانو» و «آخرین پیشرفت‌ها در حوزه‌ی فناوری نانو» و «تبادل فناوری نانو و فرصت‌های همکاری» بود.
روز اول نشست به سخنرانی‌های علمی اختصاص داشت که در آن اساتید ایرانی فعال در حوزه‌ی فناوری نانو از جمله دکتر تقوی‌نیا، نماینده‌ی شرکت پارسا پلیمر شریف، دکتر شمسی‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه و دکتر جعفری، نماینده‌ی شرکت نانواکسیر به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو و دکتر علی بیت الهی، مدیر روابط بین‌الملل ستاد فناوری نانو نیز از سخنرانان روز اول نشست بودند.
در ادامه‌ی این نشست در روز دوم، رویداد تبادل فناوری، با حضور شرکت‌های نانویی ایرانی و ارمنی برگزار شد. این رویداد در چهار بخش جداگانه با عناوین «فناوری نانو در صنایع دارویی و آرایشی»، «نانوکامپوزیت‌های پایه پلیمری»، «پوشش‌های سخت نانوساختار» و «نانوفیلترها برای صنایع نیروگاهی و ماسک‌های صورت» برگزار شد و شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها به معرفی محصولات نانویی خود پرداختند. در حاشیه‌ی این رویداد، شرکت‌های ایرانی و ارمنی به تفاهم‌نامه‌هایی نیز دست یافتند. شرکت‌هایی ایرانی بهران فیلتر، توانا، اکسیر نانوسینا، یارنیکان صالح و آریا پلیمر پیشگام از جمله شرکت‌های ایرانی بودند که در این نشست حضور پررنگی داشتند. شرکت‌های آریا پلیمر پیشگام و اکسیر نانوسینا موفق به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های ارمنی شدند.
لازم به یادآوری است نشست علوم و فناوری نانو ایران و ارمنستان به مدت دو روز و در سه بخش کلی در ایروان پایتخت کشور ارمنستان برگزار شد و شرکت‌های ایرانی و ارمنی به تبادل فناوری در حوزه‌ی فناوری نانو پرداختند.