ثبت 1200 تقاضا برای کاربرد نانو در صنعت کشور

مسئول تجاری‎سازی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اعلام کرد که از سال 1394 تاکنون 1200 تقاضای صنعتی برای به کارگیری فناوری نانو در صنعت ثبت شده است.

شبکه تبادل فناوری نانو به‌منظور تسهیل فرآیندهای تبادل فناوری و توانایی مدیریت پروژه‏های تبادل، اقدام به راه‏اندازی سیستم ثبت و پیگیری تقاضاهای صنعتی با عنوان «سامانه تبادل فناوری» کرده است.

سامانه‌ای که به گفته مسئول تجاری‌سازی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، از ابتدای سال 1394 تاکنون موفق به دریافت 9 هزار و 600 تقاضا از بخش صنعت در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها و نشست‌های تخصصی مختلف شده است.

محمدامین علوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، افزود: از این تعداد حدود 1200 تقاضا تائید شده یعنی هم متقاضی که بخش صنعت محسوب می‌شود و هم ایده‎پردازان و فناوران حوزه نانو پای کار بوده‌اند و از این تعداد 970 تقاضا در حال مذاکره طرفین است. علوی با اشاره به اینکه از تعداد 970 تقاضای در حال مذاکره، 143 تقاضا به عقد قرارداد رسیده است، گفت: از این تعداد شاهد 80 طرح موفق بوده‌ایم که در نهایت شرکت‌های فناور نانو توانسته‌اند نیاز صنعت را پاسخگو باشند و اکنون نیز در حال تعامل و خریدوفروش فناوری با یکدیگر هستند.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت هدف‌گذاری ستاد توسعه فناوری نانو برای سال 1398 مبنی بر فروش سه هزار میلیارد تومانی محصولات نانویی و کسب 2 درصدی بازار نانو دنیا گفت: اکنون آمار دقیق به دلیل اینکه گزارش مالی شرکت‌های نانویی آخر تیرماه ارائه و جمع‌بندی می‌شود، در دست نیست. مسئول تجاری‌سازی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با یادآوری فروش 1200 میلیارد تومانی هدف‌گذاری شده برای سال گذشته اظهار داشت: سعی می‌شود شهریورماه امسال میزان فروش محصولات نانویی شرکت‌های نانویی در سال گذشته، دقیق احصاء و اعلام شود.

وی یادآور شد: آمار فروش محصولات نانو در سال 1395 بیش از 708 میلیارد بود؛ البته پیش‌بینی ما حداکثر به رقم 600 تا 650 میلیارد تومان می‌رسید که از برنامه هدف‌گذاری شده جلوتر بودیم.

کم توجهی بخش صنعت به فناوری

علوی در عین حال افزود: اکنون بخش صنعت کشور به دلیل برخی مسائل ارزی درگیر یکسری مشکلات شده است؛ این مسئله سبب شده تا سایر فناوری‌های پیشنهاد شده ما به بخش صنعت، در اولویت آن‌ها نباشد زیرا اکنون مشکل اساسی این بخش تأمین ارز و مواد اولیه و فروش است؛ بر این اساس نمی‌توانیم در این بخش خیلی اثرگذار باشیم.

مسئول تجاری‌سازی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تأکید کرد: فناوری‌های نانو چند سالی است که به چرخه رفع مشکلات بخش صنعت وارد شده است و می‌خواهد مشکلات این بخش را برطرف کند اما باید خط تولید کار کند تا بتوانیم نسبت به بهبود عملکرد و توسعه این خطوط تأثیرگذار باشیم.

افتتاح دومین دفتر نانوی ایران در چین

علوی در ادامه با یادآوری راه‌اندازی دومین دفتر مرکز نانوی ایران در کشور چین اشاره کرد و گفت: این دفتر به‌تازگی در شهر گوانجو با هدف توسعه‌ همکاری‌های مشترک بین دو کشور ایجاد شده است. وی ادامه داد: افتتاح این دفتر در ادامه کسب تجارب موفق در راه‌اندازی دفتر ویژه‌ برای توسعه‌ همکاری‌ها در حوزه‌ فناوری‌ نانو است که سال 2015 در شهر «سوژو» چین صورت گرفت. او همچنین با ذکر مثالی درخصوص نوع فناوری‌هایی صادراتی به چین اعلام کرد: اکنون از سوی برخی شرکت‌های نانویی ایران محصولاتی بر پایه یکسری افزودنی‌ها برای تولید رنگ‌های آنتی‎باکتریال و صنعتی به کشور چین صادر می‌شود و قرارداد این بخش از نوع «خط تولید» بوده به‌طوری‌که سرمایه‌گذاری از سوی شرکت چینی و دانش فنی نیز متعلق به شرکت‌های ایرانی است.

مسئول تجاری‌سازی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: شریک چینی هیچ اطلاعاتی از این افزودنی ندارد و دانش به‌طور کامل در اختیار شریک ایرانی است؛ آن‌ها فقط وظیفه راه‌اندازی خط تولید و توسعه بازار را برعهده دارند؛ البته صحبت از یک خط تولید بود اما پیشنهاد شده این خط تا پنج برابر قابل توسعه است.

وی همچنین اظهار داشت: البته در کنار شرکتی که در تولید رنگ سرمایه‌گذاری کرده، بحث تصفیه پساب‌های این شرکت نیز مطرح بوده که یک شرکت فناور دیگر از کشورمان این پروژه را برعهده بگیرد. ابتدای امسال نیز از سوی یک شرکت فناور ایرانی یکی از دستگاه‌های آبکاری در خلا (PVD) به‌عنوان نخستین بخش از پنج قسمت (یک نوع پوشش‎دهی شیمیایی تحت خلا) به شریک چینی تحویل داده شد.

وی ادامه داد: البته خط تولید نانو فیبر و نانو الیاف نیز به‌عنوان دومین دستگاه تحویل چینی‌ها شد و قرار است پنج دستگاه از خط‌های تولید برای شرکای چینی ارسال شود.

توسعه دفاتر نانو در صورت کشش بازار

مسئول تجاری‌سازی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه، ستاد نانو یک پلتفرم اجرایی برای اتصال بخش‌های صنایع، بازرگانان و محققان به یکدیگر تعریف کرده است، تأکید کرد: فناوری نانو در رقابت‌پذیری صنایع کمک شایانی خواهد کرد. او تأکید کرد که دفاتر نانو در صورت کشش بازار توسعه خواهد یافت و در همین رابطه دفتر نانو در کشور اندونزی نیز در حال راه‌اندازی است.

مسئول تجاری‌سازی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: شرکت‌های نانویی ایران از ابتدای امسال در چند نمایشگاه نانو اندونزی شرکت داشته‌اند و محصولات قابل صادرات به این کشور نیز شناسایی شده است.  با راه‌اندازی دفتر نانو در اندونزی در چند ماه آتی این روند سرعت بیشتری خواهد گرفت. علوی همچنین از اقدامات مطالعاتی بخش صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای راه‌اندازی دفاتر نانو در کشورهای عراق و ترکیه خبر داد.

filereader.php?p1=main_cee631121c2ec9232