165 طرح پایان یافته موفق در حوزه فناوری نانو

مدیر شبکه تبادل فناوری نانو با اشاره به ۱۶۵ طرح پایان یافته موفق در حوزه نانو گفت: امیدواریم محصولات نانوی ایرانی بتوانند به زودی بازار‌های بین‌المللی را قبضه ‌کنند.

احمد طالبیان مدیر شبکه تبادل فناوری نانو در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو با اشاره به این که یکی از معضلات شرکت‌ها و فناوران نوپا بحث تجاری‎سازی دستاورد‌های آن‌ها است، اظهار کرد: یکی از موفق‌ترین روش‌های تجاری‎سازی فناوری این است که فناوران و شرکت‌های دانش‎بنیان در زنجیره ارزش بنگاه‌های صنعتی قرار گیرند.

وی افزود: شبکه تبادل فناوری براساس قرار گرفتن فناوری در زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ تدوین شده است، به این معنا که کمک می‌کند فناوران یا شرکت‌های دانش‌بنیان دسترسی راحت‌تری به شرکت‌های بزرگ داشته باشند و فناوری خود را با یک منافع تعریف شده و عادلانه در اختیار بنگاه‌های صنعتی بزرگ قرار دهند.

مدیر شبکه تبادل فناوری نانو ادامه داد: کار‌های مطالعاتی بر روی شبکه تبادل فناوری از سال ۹۳ در پژوهشکده فناوری آغاز و سعی شده در تدوین آن از تجربیات موفق دنیا و مدل‌های درآمدی آن‌ها استفاده شود.

طالبیان تاکید کرد:‌ شبکه تبادل فناوری نانو با ترسیم یک رویکرد متمرکز که از سمت تقاضا کار را شروع کرده و سعی می‌کند تا تبادل از سوی تقاضا باشد؛ دقیقا برخلاف رویکردی که قبلا در کشور بود یعنی رویکرد‌های عرضه محوری بر کشور حاکم بود که به رویکرد‌های تقاضا محور در برنامه‌های شبکه تبادل فناوری نانو تبدیل شد.

وی تصریح کرد: شبکه تبادل بعد از فاز‌های مطالعاتی در سال ۹۴ به صورت غیررسمی کار خود را با یک سری کارگزار‌های آزمایشی در حوزه نانو شروع کرد و سعی کرده تقاضا‌هایی که از رویداد‌های صنعتی، نمایشگاه‌ها و نشست‌ها می‌آید را جمع‎آوری کرده، آن‌ها را ساماندهی و به زبان فناور ترجمه نماید؛ همچنین سعی کرده از بانک‌های اطلاعاتی فناوران در حوزه نانو به این تقاضا‌های صنعتی پاسخ دهد.

مدیر شبکه تبادل فناوری نانو اظهار کرد: این شبکه با توجه به ارتباط نزدیکی که از نظر سازمانی با معاونت علمی و فناوری و ستاد توسعه فناوری نانو دارد، از حمایت‌های این دو مجموعه برای پیشبرد پروژه‌های فناورانه‌ای که بین فناور و شرکت صنعتی تعریف شده، استفاده می‌کند در واقع تلاش می‌کند حمایت‌ها را به پروژه تخصیص داده و این امر موجب کاهش ریسک فناور می‌شود.

وی افزود:‌ خوشبختانه توسعه شبکه تبادل طی دو سال گذشته منجر به موفقیت‌های خوبی شده به نحوی که فعالیت‌های بین‎المللی شبکه برای پاسخ به نیاز‌های صنعتی سایر کشور‌ها آغاز شده و این می‌تواند خبر خوبی برای فناوران داخل کشور باشد، زیرا بازار داخلی بازار کوچکی برای فعالیت آن‌ها است و ما یک بازار محدود ۸۰ میلیونی داریم و با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که آمریکا به ما تحمیل کرده دسترسی ما به بازار جهانی محدود بوده، اما ارتباط ما از این طریق باعث می‌شود که نخبگان و فناوران بتوانند از منظر تعامل با سایر کشور‌ها و بنگاه‌های صنعتی وضعیت مطلوب و مناسب‎تری پیدا کنند.

طالبیان ادامه داد: شبکه تبادل فناوری نانو تا پایان سال ۹۷ از بین حدود ۱۰ هزار تقاضا که از نشست‎ها، نمایشگاه‌ها و رویداد‌های صنعتی شناسایی شده‌اند، حدود ۱۲۰۰ تقاضا را از منظر اینکه این تقاضا اقتصادی و واقعی باشد، تایید خواهد کرد. همچنین، در حال حاضر تقریبا بیش از ۱۱۰۰ تقاضا نیز در حال مذاکره با این شبکه هستند.

مدیر شبکه تبادل فناوری نانو تصریح کرد: طی ۳ سال گذشته این رقم یک عدد قابل قبول بوده است، زیرا ما ۱۶۵ طرح پایان یافته موفق داریم، یعنی ۱۶۵ نیاز صنعتی را با پتانسیل و توانمندی فناوران داخلی پاسخ داده‌ایم؛ این عدد با استاندارد‌های جهانی قابل برابری است و علیرغم مشکلاتی که در صنعت و شرایط کسب و کار کشور وجود دارد این عدد قابل قبول می‌باشد.

وی افزود: به طور مثال در حوزه پوشش‎دهی شیرآلات ساختمانی و تزئینی که قیمت بسیار بالاتری نسبت به شیرآلات معمولی دارد چند پروژه موفق داشتیم؛ همچنین در صنایع پلیمری و بسته‌بندی چند طرح موفق ارائه شده است.

مدیر شبکه تبادل فناوری نانو در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه‌هایی که شبکه تبادل چه در ابعاد داخلی و چه خارجی در نظر گرفته است، بتوانیم از ظرفیت‌های فناوران و مخترعان و همچنین تمام نخبگان داخل کشور برای تعامل با صنایع متقاضی استفاده کنیم و این امر می‌تواند در ایجاد انگیزه و کارآفرینی به فناوران کمک کند تا در حوزه توانمندی خود موثر باشند.